crescent 1238 motor problem

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Jenscompact
Kontakt:

crescent 1238 motor problem

Inlägg av Jenscompact »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hejsan! jag är ny på forumet och jag har en fråga angående min crescent 1238 som jag köpte.När jag köpte den var framdrevet sönder på den så ett nytt egetgjort framdrev fick göras.När det var fixat skulle jag montera ihop allting och provstarta men jag förstod mig inte på hur man skulle göra för att få igång den men när jag trampar så är det växel i. den lilla svarta handspaken tryckte jag in men det hjälpte inte jag har sökt men inte hittat någon info om detta problem så jag rev isär motorn och byta lager i motor. och renovera upp den när jag monterade ihop den var det som innan växel i och jag tror inte det ska vara så :?: tacksam för svar :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det underlättar om du skriver vad det är för motor. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Välkommen!
1238'an har Sachs 502/1A motor.

Start med kall motor:
Vrid på bensinkran
Tryck in flödarknappen 5 sekunder
Tryck ner chokespjället (på förgasaren, framför gaswiren)
Trampa upp fart, ge INTE gas. Då du fått upp fart dras startkopplingshandtaget in (svart handtagsspak) tills motorn går runt släpp därefter genast handtaget. När motorn startat så ge lite gas, så den inte dör. Sen är det bara ut och köra.

Det verkar dock som att din startkoppling alltid ligger på, se hur det ser ut vid dekompressionsventil när du drar i svarta spaken om den fungerar. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Jenscompact
Kontakt:

Inlägg av Jenscompact »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det stämmer det är en 502/1A motor på den. Min vajer går ner till pysen och in i motorn men den ska väl vara i friläge allstså rullbar när den är avstängd .För min ligger i växel hela tiden verkar som den aldrig frikopplar :roll:
Jag hade isär motorn och längst in i motorn sitter en platta den vajern sitter fast i. Och en fjäder som ska hjälpa till att dra tillbaka men kan det vara så att fjädern är sliten och därför den inte är i friläge :hmm: :?:

Det var ju inget vidare svårt att dela motorn på den :)
Jag köpte moppen i våras för 800kr :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja den ska vara i friläge avstängd. Det kanske är fjädern som är trött, det är nog bara att klyva och se efter.
Grattis till ett kanonköp förresten, 800spänn är ju ingenting. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Jenscompact
Kontakt:

Inlägg av Jenscompact »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för hjälpen ska klyva motorn idag och se om jag får ordning på det

Ja det var väldigt billigt :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar