<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det började med en tråd på efs projektet men en dag för ett par veckor sedan slog det slint (efter ett besök hos cobra karlsson) och jag kom helt plötsligt på att stummisar är det som är roligt. då jag hade en stummis stod så var det väl bara att sätta igång då... flintamotorn som ursprungligen har setat i den här ramen saknades och att jag skulle skaffa en sådan finns inte utan stummisen ska bli som stummisar ska vara ..i mina ögon iallafall. nu är det bara å se om jag kan leva upp till mina egna förväntningar! siktar högt ! tanken är att det ska bli en fin moppe som man ska kuna åka en bit på och som orkar med kanske 60km i marschfart. det är långt kvar men jag tuggar på med ramens modifieringar. bakdelen är ombyggd och klar och i detta nu så är det motorfästen på tapeten så ikväll så har det mätts och kapats , iochmed att det är en flintastummis så är det mer plats "uppåt" vid motorfästet vilket är bra men det är lika trångt mot framskärmen.. så det blev en mockup för att se hur verkligheten blir.. tanken är väl att göra en "orginalinstallation " ... förutom maskin blir det mesta orginal med alla 1144 specifika detaljer... det mesta av kromdetaljerna går att rädda men en del kommer att saknas..tyvärr var tanken med sin speciella krage upprostad i botten så där är en nöt att knäcka..
Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har haft zundapp i nv och cresent tidigare även nån famel som passerat och det blir ju bra fjong i dom men 50s maskinerna är ju fina i gång och mekanik och så ser det ju ganska "dopat" ut med med solfjädercylindern, å det gillar jag ! sen att man är pappaledig gör att man lär ta det man har... hade jag haft full inkomst hade det lika gärna kunnat bli dappe. tanken som sagt är ju att det ska gå bra och det blir ju troligtvis orginal 50s ioch med den lena gången och dessutom är dom ju goda för 80 knyck.. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja visst kan det bli trevligt.... ska göra klart motorfästena och se till att allt är rakt å fint så ska jag lägga visit gällande kopplingen och lite lager.. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mopeden är jättefin och faktiskt ovanlig, därför tycker jag att det inte är rätt att sabba originalskicket. Det där är ju som att sätta kapen i en LaStrada eller dylikt, men det är ju jag det... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu blir jag besviken Anders att du misslyckades med renoveringen du skulle montera på en zundappmotor , det där blir ju nästan orginal.hälsn cobra <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag visste att det skulle komma nån som inte gillade att man kapa i dom rara bitarna men jag kan säga att det inte var det bästa objektet direkt, tanken saknade botten pga rost, framgaffeln var sned i sidledd, bakramens undre ben sneda vid motorfästet och motorfästet likaså, jag fick kapa gaffeln på undesidan av styrhuvudet för att få kapa mig in till styrstången vilket tog 4 timmaför att få ur den sönderdragna styrstången som är lite speciell med det övre fästet, krom i fälgar rostigt , ekrar i bakhjul kaputt, ingen sadel, krokigt styre som oxå är eget....nästan, forfarande är styrhuvudet snett eftersom man antagligen har hoppat på de(det var nog då gaffelen blev sned)men styrhållarna va bra och kåporna vid styrstången har jag lyckats polera...och visst är den udda men nån lastrada är det inte! nu blev jag inte arg utan ville bara säga att den var skitdålig så hellre att den får en 50s än att den hamnar på sopstation!skulle det här ha blivit en seriös orginalrenovering så hade man nog inte använt den här ramen, inte fälgarna, inte tanken och då återstår ju bara det specifika styrgrejorna.... och då hade det ju inte varit en orginal moped ändå....nog om detta nu ska jag ut och kapa till dom nya motofästena.. <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson skrev:Nu blir jag besviken Anders att du misslyckades med renoveringen du skulle montera på en zundappmotor , det där blir ju nästan orginal.hälsn cobra
får göra bajonettfästen.. å andra sidan så är det väl inte sista stummisen man ska kapa i:D <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson skrev:Nu blir jag besviken Anders att du misslyckades med renoveringen du skulle montera på en zundappmotor , det där blir ju nästan orginal.hälsn cobra
får göra bajonettfästen.. å andra sidan så är det väl inte sista stummisen man ska kapa i:D
Enligt lite skvaller jag fick höra idag Cobra , så verkar draghjälp vara något som tydligen är vanligt.. (enligt några ögon i Lernbo) <!-- </EdIndex> --></div>