Monarscoot söker lite delar

ylva
Inlägg: 58
Blev medlem: 20 apr 2010, 23:00

Monarscoot söker lite delar

Inlägg av ylva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är på jakt efter bl.a reflexen baktill på min monarscoot,
samt även kåpan över motorn, vilket jag förstått är en klurig del att få tag på..
dock har jag inte orginalmotor på min (anledningen varför kåpan saknas från första början) och är därför inte det minsta kvisslig med färg/skick etc, då den ändå kommer behöva modifieras en del!
Mvh Ylva <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad har du för motor på din :idea:
Ingen ny kinamotor hoppas jag :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
ylva
Inlägg: 58
Blev medlem: 20 apr 2010, 23:00

Inlägg av ylva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en tvåväxlad sachs.. inte jag som satt dit den dock,
hoppas det inte är allt för illa :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är du säker på att det inte är original? Monarscooten fanns med sachsmotor också, modell 1269
Bild
http://www.raketsport.com/skotermopeder.htm <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
ylva
Inlägg: 58
Blev medlem: 20 apr 2010, 23:00

Inlägg av ylva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den ska vara påsatt i efterhand.. den är handväxlad och med trampor, och lite opassande, storleksmässigt :)
Men det är min första moppe, och första projekt så det ska bli roligt att göra det bästa av den :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ylva skrev:Den ska vara påsatt i efterhand.. den är handväxlad och med trampor, och lite opassande, storleksmässigt :)
Men det är min första moppe, och första projekt så det ska bli roligt att göra det bästa av den :)
Ja då är den säkerligen ditsatt i efterhand. Du ska få se att du blir fast i moppar nu när du börjat. :D <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
ylva
Inlägg: 58
Blev medlem: 20 apr 2010, 23:00

Inlägg av ylva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaa jag känner att risken är stor för det :)
Ska bli kul att se det som nu är en svart, hemmamålad inte fullt så varken snygg eller i superskick moppe förvandlas :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Enda orsaken till att ha sachs istället för en ilo på monarscooten är enligt min åsikt att det är lättare/billigare att trimma den.

Ilo är mer lättmekad och går tystare. den är visserligen lite slöare men att putsa till den så att den går som en orörd sachs måste vara lätt. och en sachs är ju känd för att vibrera mer eller mindre. (min 1279a ökade toppfarten 3km/h från 37 till 40 på orginalmätaren, enbart genom att balansera vevaxeln statiskt, vilket inte är ett bra sätt att balansera en mopedvev. men 15 mm sachsvevar är tillräkligt billiga för att det ska vara värt att prova.)

om man konverterar en iloram till sachs, blir det inte trångt ovanför motorn då?

Om du ska lägga ner tid och arbete på att renovera monarscooten så skulle jag rekomendera att byta motor till en ilo. tvåväxlade ilo med trampor brukar vara rätt billiga. och monarscootramar för ilomotor brukar ochså vara billiga. sachsramarna är däremot mer sällsynta, för dom fanns bara dom sista två årsmodellerna. i vilket fall som helst så; utan att ha sett moppen ifråga, så tror jag att det är värt att byta så att motor och ram matchar.

och dem mest sällsynta av dom alla är den som såldes under namnet Örnen med Puch-motor.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
ylva
Inlägg: 58
Blev medlem: 20 apr 2010, 23:00

Inlägg av ylva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:Enda orsaken till att ha sachs istället för en ilo på monarscooten är enligt min åsikt att det är lättare/billigare att trimma den.

Ilo är mer lättmekad och går tystare. den är visserligen lite slöare men att putsa till den så att den går som en orörd sachs måste vara lätt. och en sachs är ju känd för att vibrera mer eller mindre. (min 1279a ökade toppfarten 3km/h från 37 till 40 på orginalmätaren, enbart genom att balansera vevaxeln statiskt, vilket inte är ett bra sätt att balansera en mopedvev. men 15 mm sachsvevar är tillräkligt billiga för att det ska vara värt att prova.)

om man konverterar en iloram till sachs, blir det inte trångt ovanför motorn då?

Om du ska lägga ner tid och arbete på att renovera monarscooten så skulle jag rekomendera att byta motor till en ilo. tvåväxlade ilo med trampor brukar vara rätt billiga. och monarscootramar för ilomotor brukar ochså vara billiga. sachsramarna är däremot mer sällsynta, för dom fanns bara dom sista två årsmodellerna. i vilket fall som helst så; utan att ha sett moppen ifråga, så tror jag att det är värt att byta så att motor och ram matchar.

och dem mest sällsynta av dom alla är den som såldes under namnet Örnen med Puch-motor.

erlan


Jo det är sant, ska precis börja och funderar lite på hur jag ska gå till väga. Om jag ska byta motor osv..
Ska fundera över ditt tips! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar