Mangler 3. gir på sachs

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
290en

Mangler 3. gir på sachs

Inlägg av 290en »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jeg får ikke til 3. gir på min tempo 290 '69. Jeg har justert wiren frem og tilbake i hele dag, finner aldri tredje.
Jeg har tre gir, men 2. og 3. på håndtaket gir meg 2. gir. Armen fra wirefestet på motorblokken beveger seg ikke videre.
Under viftedekslet ser det ikke ut til å være så mye mer å justere på. Jeg kan trekke i den nevnte armen og få et hakk til i girkassen, men jeg greier aldri få den i et gir slik Det knepper inn et hakk, men får bare "fri". Legger ved et bilde og håper på hjelp her. Har inntrykk av at girproblemer er en kjent sak med håndgir..

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vänd på specialmuttern på växelaxeln och skruva in den lite till, du måste även ha en låsmutter på utsidan <!-- </EdIndex> --></div>
290en

Inlägg av 290en »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så låsmutteren mangler? Skal file til et skrujern og prøve i løpet av dagen. <!-- </EdIndex> --></div>
290en

Inlägg av 290en »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://img14.imageshack.us/img14/6857/bilde0011.jpg

Det er link til en større variant av bildet, men likefullt tatt med mobil.. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
290en skrev:http://img14.imageshack.us/img14/6857/bilde0011.jpg

Det er link til en større variant av bildet, men likefullt tatt med mobil..
Nu såg man lite mer, konstig variant av växelförare, inte alls lik den vi har på handvxl , men du ska skruva in muttern mer för att få i 3-:e vxl <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Allt är bra men låssa på skruven upptill (M6) och peta i trean och trean på handtaget. Drag därefter åt skruven.
Det fins märken upptill som skall ligga i linje med varandra när tvåan är i.
Tompa, nej den är inte ovanlig, motorn är treväxlad hand med stora Sachs motorhalvorna 17 mm vevaxel. Passar att bygga om till fotväxlad, lika den du har på din Standard. <!-- </EdIndex> --></div>
290en

Inlägg av 290en »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jeg har testet litt frem og tilbake nå. Jeg kan skifte mellom alle girene ved å ta en tang på staget som går fra wirefestet og inn på mutteren øverst i bildet. Når jeg skifter til det hakket som skal være tredje, så er det akkurat som å ha den i fri. Ikke noe gir som tar. Betyr det at det er noe litt mer alvorlig som er feil enn justeringen?

Takk for svar, forresten! <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skruva bort muttern på växelpinnen och prova. Men akta att en inte låssnar inne i motorn. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar