Schims fria lager i sachs motor?
Schims fria lager i sachs motor?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har tänkt att slipa ned några 6202 c3 lager till en dimension som motsvarar E15 lagren på tjockleken för att om möjligt slippa det eviga schimsandet. Nu undra jag om någon har någon erfarenhet av det och om det har visat sig vara någon nackdel med det?Jag ser att lagren finns att köpa från mopedfantasterna så det verkar vara en beprövad metod. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo det vet jag om att vinkelkontaktlagret är 2mm bredare, kollat runt lite och det skall vara möjligt att slipa ner det 1 mm på var sida för att få rätt mått.
Vill gärna få lite mer kött på benen innan man lägger ner pengar på inköp/bearbetning osv, sen är ju en viktig fråga om det är någon vinst att använda vinkelkontakt lager mot väl schimsade L17 lager??? <!-- </EdIndex> --></div>
Vill gärna få lite mer kött på benen innan man lägger ner pengar på inköp/bearbetning osv, sen är ju en viktig fråga om det är någon vinst att använda vinkelkontakt lager mot väl schimsade L17 lager??? <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nja, börja slipa och modda på ett vinkelkontaktlager är väl inget som jag skulle rekomendera direkt.
Det är lager med skaplig precision och härdningar.
Jag har aldrig bytt ett L17 för att det har vart trasigt, och då kör jag väldigt hårt med grejerna och på en 80cc EKF så kör jag med 0,6% oljeblandning........
Om man vill ha spårkullager men inte vill hålla på och slipa om dom så finns det ett lager som heter 98203 som är "bolt on".
Naturligtvis ligger det en uppsättning i garaget hemma
<!-- </EdIndex> --></div>
Det är lager med skaplig precision och härdningar.
Jag har aldrig bytt ett L17 för att det har vart trasigt, och då kör jag väldigt hårt med grejerna och på en 80cc EKF så kör jag med 0,6% oljeblandning........
Om man vill ha spårkullager men inte vill hålla på och slipa om dom så finns det ett lager som heter 98203 som är "bolt on".
Naturligtvis ligger det en uppsättning i garaget hemma

Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som hos många andra så finns det tankar och funderingar över
om det går att förbättra saker och ting, det är en av anledningarna
till att jag ställde frågan här.
Jag tror inte att L17 lagret är dåligt i sig, men var nyfiken på om
någon provat vinkelkontaktlager som vad jag förstår har hög
precision och låg friktion.
När det gäller slipning av lager så hade jag inte tänkt att ställa
mig med vinkelslipen precis utan lämna dom till en firma som
har slipmaskin med kylning och god precision. <!-- </EdIndex> --></div>
om det går att förbättra saker och ting, det är en av anledningarna
till att jag ställde frågan här.
Jag tror inte att L17 lagret är dåligt i sig, men var nyfiken på om
någon provat vinkelkontaktlager som vad jag förstår har hög
precision och låg friktion.
När det gäller slipning av lager så hade jag inte tänkt att ställa
mig med vinkelslipen precis utan lämna dom till en firma som
har slipmaskin med kylning och god precision. <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->får man fråga varför du vill byta lager?
äre bara för att du är nyfiken eller är det nå´n som sagt att det är bra.
det går utmärkt att planslipa ner lager
det får man göra lite då och då om man håller på med riktigt gamla fordon 10-20 tal
då hittar man sällan lager med dom måtten man vill ha och ibland är bussningar och annat inte ett alternativ .
vi har planslip i verksta´n och det tar max nå´n halvtimme att slipa ner ett par lager på bredden. men jag gissar att du får betala ca 4-500 om du lämnar in dina lager för slipning på en firma som du inte har nå´n "insider-känning" hos så det kostar ju onödigt mycket. <!-- </EdIndex> --></div>
äre bara för att du är nyfiken eller är det nå´n som sagt att det är bra.
det går utmärkt att planslipa ner lager
det får man göra lite då och då om man håller på med riktigt gamla fordon 10-20 tal
då hittar man sällan lager med dom måtten man vill ha och ibland är bussningar och annat inte ett alternativ .
vi har planslip i verksta´n och det tar max nå´n halvtimme att slipa ner ett par lager på bredden. men jag gissar att du får betala ca 4-500 om du lämnar in dina lager för slipning på en firma som du inte har nå´n "insider-känning" hos så det kostar ju onödigt mycket. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Har slipa små deler av typ 100st med planslip. Det man får göra är att man lägger en typ plåt eller lingjal mot slipriktningen som tar upp kraften Conrad. <!-- </EdIndex> --></div>Conrad Engström skrev:Jag slipade ner 10 lager till Sachs. 1 timma tog det. Alla sammtidigt på magnetbordet och sedan slipa, försiktigt, så dom inte flyger i väg.
Men jag förstår inte finessen med det. Inget lager sitter i mina motorer.