
VRM Presenterar stolt nya utgående axeln för 4 växlade Sachs
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
Re: Angående skurna drev och axlar.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Enkelt så finns det två olika sorters oljor.
Mineral och syntet.
Mineraloljor är den gamla skolan med historik och i princip single grade.
Alla moppemotorer kan man säga är uppväxta med mineraloljor.
Syntetoljor är en produkt av dom allt högre krav på funktion
som våran stressade samtid har tvingat fram med
högre kvalitet
längre livslängd
lägre friktion osv.
Om vi bara ska utrycka kvalitet för våra moderna bilmotorer så är det fullsyntet som uteslutande ska gälla.
Vad jag vill stoppa i din näve till växellådan i din moppe
så blir det antingen MOTUL Mineral växellådsolja
eller Zündapp ERBO olja.
Det tycker i alla fall
Roffe
<!-- </EdIndex> --></div>
Det är rätt mycket tro och tyckande när det gäller oljor och deras egenskaper.<50_cc skrev:Snyggt Roffe.VRM Roffe skrev:Tilläggas kan, att det här visar hur viktigt det är att ha en bra och riktig växellådsolja.
Alla typer av ATF och liknande är fullständigt förkastligt då molekylstrukturen och bärigheten på icke trycksatta lagerytor.
Det gör att överbelastade lagerytor bryter isär den skyddande oljefilmen och metall möter metall.
Det handlar bara om millisekunder innan oreparer skada sker.
Därför använd därför alltid växellådsolja med rätt kvalitet.
Men avslöja då vad man ska ha för olja....... jag vill gärna ha en syntet bara det funkar med kopplingen,,, Vad kör du på ? eller säljer du någon?.
Jag tycker det verkar svårt att få klarhet i vad som funkar, så jag vill ha det som garanterat fungerar och håller drev och axlar hela om det går.
Enkelt så finns det två olika sorters oljor.
Mineral och syntet.
Mineraloljor är den gamla skolan med historik och i princip single grade.
Alla moppemotorer kan man säga är uppväxta med mineraloljor.
Syntetoljor är en produkt av dom allt högre krav på funktion
som våran stressade samtid har tvingat fram med
högre kvalitet
längre livslängd
lägre friktion osv.
Om vi bara ska utrycka kvalitet för våra moderna bilmotorer så är det fullsyntet som uteslutande ska gälla.
Vad jag vill stoppa i din näve till växellådan i din moppe
så blir det antingen MOTUL Mineral växellådsolja
eller Zündapp ERBO olja.
Det tycker i alla fall
Roffe

Oljor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->God Morgon !
Nej det är dom här oljorna jag skriver om!


<!-- </EdIndex> --></div>
Nej det är dom här oljorna jag skriver om!



<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipset,
Läser man på 24mx hemsida om mogul oljan står där att den oljan är till För alla växellådor utan våtkoppling.
Men det funkar bra ändå?
http://www.24mx.se/mc/p/vaxelladsolja-motul-gear-box-80w90-molybden/16607/oljor-och-smorjmedel/k29/motul/s701/ <!-- </EdIndex> --></div>
Läser man på 24mx hemsida om mogul oljan står där att den oljan är till För alla växellådor utan våtkoppling.
Men det funkar bra ändå?
http://www.24mx.se/mc/p/vaxelladsolja-motul-gear-box-80w90-molybden/16607/oljor-och-smorjmedel/k29/motul/s701/ <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Du har en dragkil som går invändigt i en axel som ska flyttas 1 cm till höger eller vänster.
Vad tror du kan göra så ? <!-- </EdIndex> --></div>
Vad i hela fridens namn kan bli trögväxlat av den oljan?tompa skrev:dEN GULA ZUNDAPPoljan har jag provat i en sachs, men den blev förbaskat trögväxlad då, så det blev inget långt försök
Du har en dragkil som går invändigt i en axel som ska flyttas 1 cm till höger eller vänster.
Vad tror du kan göra så ? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
MVH
R <!-- </EdIndex> --></div>
Det är ingen kund som har kommit tillbaka och sagt att den inte funkar utan tvärt om.mbc skrev:Tack för tipset,
Läser man på 24mx hemsida om mogul oljan står där att den oljan är till För alla växellådor utan våtkoppling.
Men det funkar bra ändå?
http://www.24mx.se/mc/p/vaxelladsolja-motul-gear-box-80w90-molybden/16607/oljor-och-smorjmedel/k29/motul/s701/
MVH
R <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Angående skurna drev och axlar.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Med anledning av vad Conrad skrev om att dreven hade skurit på axlen som du har på din bild, kan man få tag på nya drev nu när man kan få en ny axel?
// Tommy[/u] <!-- </EdIndex> --></div>
Tack Roffe då fick man ytterligare alternativ......hehe om man försöker summera vad som har sagts om oljor och kopplingar verkar det inte vara enkelt att hitta EN lösning utan man får ta tipsen och prova vad som funkar för just min konfiguration.VRM Roffe skrev:Det är rätt mycket tro och tyckande när det gäller oljor och deras egenskaper.<50_cc skrev:Snyggt Roffe.VRM Roffe skrev:Tilläggas kan, att det här visar hur viktigt det är att ha en bra och riktig växellådsolja.
Alla typer av ATF och liknande är fullständigt förkastligt då molekylstrukturen och bärigheten på icke trycksatta lagerytor.
Det gör att överbelastade lagerytor bryter isär den skyddande oljefilmen och metall möter metall.
Det handlar bara om millisekunder innan oreparer skada sker.
Därför använd därför alltid växellådsolja med rätt kvalitet.
Men avslöja då vad man ska ha för olja....... jag vill gärna ha en syntet bara det funkar med kopplingen,,, Vad kör du på ? eller säljer du någon?.
Jag tycker det verkar svårt att få klarhet i vad som funkar, så jag vill ha det som garanterat fungerar och håller drev och axlar hela om det går.
Enkelt så finns det två olika sorters oljor.
Mineral och syntet.
Mineraloljor är den gamla skolan med historik och i princip single grade.
Alla moppemotorer kan man säga är uppväxta med mineraloljor.
Syntetoljor är en produkt av dom allt högre krav på funktion
som våran stressade samtid har tvingat fram med
högre kvalitet
längre livslängd
lägre friktion osv.
Om vi bara ska utrycka kvalitet för våra moderna bilmotorer så är det fullsyntet som uteslutande ska gälla.
Vad jag vill stoppa i din näve till växellådan i din moppe
så blir det antingen MOTUL Mineral växellådsolja
eller Zündapp ERBO olja.
Det tycker i alla fall
Roffe
Med anledning av vad Conrad skrev om att dreven hade skurit på axlen som du har på din bild, kan man få tag på nya drev nu när man kan få en ny axel?
// Tommy[/u] <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund