VRM Presenterar stolt nya utgående axeln för 4 växlade Sachs

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När kommer man kunna köpa blockhalvor av dig Roffe? :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
VRM Roffe
Inlägg: 117
Blev medlem: 19 feb 2010, 00:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Angående skurna drev och axlar.

Inlägg av VRM Roffe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<50_cc skrev:
VRM Roffe skrev:Tilläggas kan, att det här visar hur viktigt det är att ha en bra och riktig växellådsolja.
Alla typer av ATF och liknande är fullständigt förkastligt då molekylstrukturen och bärigheten på icke trycksatta lagerytor.
Det gör att överbelastade lagerytor bryter isär den skyddande oljefilmen och metall möter metall.
Det handlar bara om millisekunder innan oreparer skada sker.

Därför använd därför alltid växellådsolja med rätt kvalitet. :wink:
Snyggt Roffe.

Men avslöja då vad man ska ha för olja....... jag vill gärna ha en syntet bara det funkar med kopplingen,,, Vad kör du på ? eller säljer du någon?.
Jag tycker det verkar svårt att få klarhet i vad som funkar, så jag vill ha det som garanterat fungerar och håller drev och axlar hela om det går.
Det är rätt mycket tro och tyckande när det gäller oljor och deras egenskaper.
Enkelt så finns det två olika sorters oljor.
Mineral och syntet.
Mineraloljor är den gamla skolan med historik och i princip single grade.
Alla moppemotorer kan man säga är uppväxta med mineraloljor.

Syntetoljor är en produkt av dom allt högre krav på funktion
som våran stressade samtid har tvingat fram med
högre kvalitet
längre livslängd
lägre friktion osv.

Om vi bara ska utrycka kvalitet för våra moderna bilmotorer så är det fullsyntet som uteslutande ska gälla.
Vad jag vill stoppa i din näve till växellådan i din moppe
så blir det antingen MOTUL Mineral växellådsolja
eller Zündapp ERBO olja.

Det tycker i alla fall
Roffe :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
VRM Roffe
Inlägg: 117
Blev medlem: 19 feb 2010, 00:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av VRM Roffe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:När kommer man kunna köpa blockhalvor av dig Roffe? :wink:
Hej !
Tyvärr är inte det riktigt min grej...
:wink: <!-- </EdIndex> --></div>
mbc
Inlägg: 92
Blev medlem: 13 jun 2009, 23:00
Ort: Varberg

Inlägg av mbc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det denna du menar?

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
VRM Roffe
Inlägg: 117
Blev medlem: 19 feb 2010, 00:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Oljor

Inlägg av VRM Roffe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->God Morgon !
Nej det är dom här oljorna jag skriver om!

Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->dEN GULA ZUNDAPP :oops: oljan har jag provat i en sachs, men den blev förbaskat trögväxlad då, så det blev inget långt försök :? <!-- </EdIndex> --></div>
mbc
Inlägg: 92
Blev medlem: 13 jun 2009, 23:00
Ort: Varberg

Inlägg av mbc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipset,

Läser man på 24mx hemsida om mogul oljan står där att den oljan är till För alla växellådor utan våtkoppling.
Men det funkar bra ändå?

http://www.24mx.se/mc/p/vaxelladsolja-motul-gear-box-80w90-molybden/16607/oljor-och-smorjmedel/k29/motul/s701/ <!-- </EdIndex> --></div>
VRM Roffe
Inlägg: 117
Blev medlem: 19 feb 2010, 00:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av VRM Roffe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:dEN GULA ZUNDAPP :oops: oljan har jag provat i en sachs, men den blev förbaskat trögväxlad då, så det blev inget långt försök :?
Vad i hela fridens namn kan bli trögväxlat av den oljan?
Du har en dragkil som går invändigt i en axel som ska flyttas 1 cm till höger eller vänster.
Vad tror du kan göra så ? <!-- </EdIndex> --></div>
VRM Roffe
Inlägg: 117
Blev medlem: 19 feb 2010, 00:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av VRM Roffe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mbc skrev:Tack för tipset,

Läser man på 24mx hemsida om mogul oljan står där att den oljan är till För alla växellådor utan våtkoppling.
Men det funkar bra ändå?

http://www.24mx.se/mc/p/vaxelladsolja-motul-gear-box-80w90-molybden/16607/oljor-och-smorjmedel/k29/motul/s701/
Det är ingen kund som har kommit tillbaka och sagt att den inte funkar utan tvärt om.
MVH
R <!-- </EdIndex> --></div>
<50_cc

Re: Angående skurna drev och axlar.

Inlägg av <50_cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
VRM Roffe skrev:
<50_cc skrev:
VRM Roffe skrev:Tilläggas kan, att det här visar hur viktigt det är att ha en bra och riktig växellådsolja.
Alla typer av ATF och liknande är fullständigt förkastligt då molekylstrukturen och bärigheten på icke trycksatta lagerytor.
Det gör att överbelastade lagerytor bryter isär den skyddande oljefilmen och metall möter metall.
Det handlar bara om millisekunder innan oreparer skada sker.

Därför använd därför alltid växellådsolja med rätt kvalitet. :wink:
Snyggt Roffe.

Men avslöja då vad man ska ha för olja....... jag vill gärna ha en syntet bara det funkar med kopplingen,,, Vad kör du på ? eller säljer du någon?.
Jag tycker det verkar svårt att få klarhet i vad som funkar, så jag vill ha det som garanterat fungerar och håller drev och axlar hela om det går.
Det är rätt mycket tro och tyckande när det gäller oljor och deras egenskaper.
Enkelt så finns det två olika sorters oljor.
Mineral och syntet.
Mineraloljor är den gamla skolan med historik och i princip single grade.
Alla moppemotorer kan man säga är uppväxta med mineraloljor.

Syntetoljor är en produkt av dom allt högre krav på funktion
som våran stressade samtid har tvingat fram med
högre kvalitet
längre livslängd
lägre friktion osv.

Om vi bara ska utrycka kvalitet för våra moderna bilmotorer så är det fullsyntet som uteslutande ska gälla.
Vad jag vill stoppa i din näve till växellådan i din moppe
så blir det antingen MOTUL Mineral växellådsolja
eller Zündapp ERBO olja.

Det tycker i alla fall
Roffe :wink:
Tack Roffe då fick man ytterligare alternativ......hehe om man försöker summera vad som har sagts om oljor och kopplingar verkar det inte vara enkelt att hitta EN lösning utan man får ta tipsen och prova vad som funkar för just min konfiguration.
Med anledning av vad Conrad skrev om att dreven hade skurit på axlen som du har på din bild, kan man få tag på nya drev nu när man kan få en ny axel?

// Tommy[/u] <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För att hitta drev, får man använda både, ögon, näsa och öron. Drev till fyrpet letar man alltid. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar