<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan!
Vi har en gammal fungerande moped som jag eventuellt funderar på att fräscha till. Den står c:a 75 mil från där jag bor så jag kan endast beskriva den utifrån bild för närvarande.
Den är identisk med 1125b/c (vet ej om den är 2 lr 3-växlad) till utseendet men har 'Blixt' märke. Har googlat lite och förstått att NV gjort en del modeller med andra namn men hittar inget specifikt om dessa. Vad är det som skiljer våran från en med crescent-emblemet?
Och förstör man 'värdet' på en sån om man vill restaurera den till originalt nyskick? T.ex byte av motorpackningar, lacka om ramen original osv. Den är som sagt i bra bruksskick.
Vore tacksam för svar <!-- </EdIndex> --></div>
Hjälp med modell-identifiering
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var vanligt att samma moped såldes under olika namn i olika butiker, brukar inte vara mycket mer än färg och emblem som skiljer. Noll koll på just denna modell dock.
Man brukar inte förstöra värdet genom att renovera seriöst, men görs det inte bra blir det däremot en nackdel: den har inte originalpatinan kvar så det är ingen originalare längre, samtidigt som den ser för dålig ut för någon som vill ha en renoverad moppe, så allt måste göras om från början igen...
Personligen tycker jag att det är synd att ge sig på en moped som är i fullt användbart bruksskick, visst måste man laga det som går sönder men utöver normalt underhåll behöver man inte pilla. Det har tagit ~50 år för mopeden att se ut på det vis den gör idag, det blir bara färre moppar som ser ut på det viset efterhand som renoverare/skrotare får tag i dom, och moppen kommer aldrig se ut så igen - även om den råkar överleva lika länge till. 50 års historia förstörd på två veckor i garaget... eller tio minuter med en billig sprayburk, i händerna av en måttligt seriös 15-åring. <!-- </EdIndex> --></div>
Man brukar inte förstöra värdet genom att renovera seriöst, men görs det inte bra blir det däremot en nackdel: den har inte originalpatinan kvar så det är ingen originalare längre, samtidigt som den ser för dålig ut för någon som vill ha en renoverad moppe, så allt måste göras om från början igen...
Personligen tycker jag att det är synd att ge sig på en moped som är i fullt användbart bruksskick, visst måste man laga det som går sönder men utöver normalt underhåll behöver man inte pilla. Det har tagit ~50 år för mopeden att se ut på det vis den gör idag, det blir bara färre moppar som ser ut på det viset efterhand som renoverare/skrotare får tag i dom, och moppen kommer aldrig se ut så igen - även om den råkar överleva lika länge till. 50 års historia förstörd på två veckor i garaget... eller tio minuter med en billig sprayburk, i händerna av en måttligt seriös 15-åring. <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blixt tillverkades av Velocipedaktiebolaget Lindblad i Stockholm. Lindblads ägdes av NymansBolagen som tillverkade NV och Crescent mopeder. Därav säljer Lindblads en icke konkurrerande moped under sitt eget märke Blixt.
När det gäller renovering så säger jag som jag brukar " De kan bara vara original en gång"
En enkel ram renovering sänker värdet och förstör originalskicket. Renoverar man enligt konstens alla originalregler så kostar det en rejäl summa pengar. Men den blir aldrig så mycket värd som en fin originalare i alla fall. Är det inte nödvändigt underhåll så låt den vara. Personligen har jag aldrig köpt en moped som någon annan renoverat annat än motorn på.
En renovering av motor förstör inte värdet så länge som det är bra gjort. Behåll rätta cylindern och förgasaren bara istället för ett köpa eftermarknadsprylar.
Lägg gärna upp bild så vi får se den! <!-- </EdIndex> --></div>
När det gäller renovering så säger jag som jag brukar " De kan bara vara original en gång"
En enkel ram renovering sänker värdet och förstör originalskicket. Renoverar man enligt konstens alla originalregler så kostar det en rejäl summa pengar. Men den blir aldrig så mycket värd som en fin originalare i alla fall. Är det inte nödvändigt underhåll så låt den vara. Personligen har jag aldrig köpt en moped som någon annan renoverat annat än motorn på.
En renovering av motor förstör inte värdet så länge som det är bra gjort. Behåll rätta cylindern och förgasaren bara istället för ett köpa eftermarknadsprylar.
Lägg gärna upp bild så vi får se den! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för hjälpen med ursprunget på mopeden. Enda bilden jag har för tillfället är ett foto tagit med en äldre mobilkamera tyvärr

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är absolut ingen skick att skämmas för, din Blixt är riktigt fin och i bra originalskick.
Tänk på att den snart är 60 år och ändå är i så pass bra skick. Dessutom ser jag att den är helt komplett, vilket klipp. <!-- </EdIndex> --></div>
Tänk på att den snart är 60 år och ändå är i så pass bra skick. Dessutom ser jag att den är helt komplett, vilket klipp. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson