Hjälp med modell-identifiering

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
bmseifer
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 okt 2011, 23:00
Kontakt:

Hjälp med modell-identifiering

Inlägg av bmseifer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan!

Vi har en gammal fungerande moped som jag eventuellt funderar på att fräscha till. Den står c:a 75 mil från där jag bor så jag kan endast beskriva den utifrån bild för närvarande.

Den är identisk med 1125b/c (vet ej om den är 2 lr 3-växlad) till utseendet men har 'Blixt' märke. Har googlat lite och förstått att NV gjort en del modeller med andra namn men hittar inget specifikt om dessa. Vad är det som skiljer våran från en med crescent-emblemet?

Och förstör man 'värdet' på en sån om man vill restaurera den till originalt nyskick? T.ex byte av motorpackningar, lacka om ramen original osv. Den är som sagt i bra bruksskick.

Vore tacksam för svar <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var vanligt att samma moped såldes under olika namn i olika butiker, brukar inte vara mycket mer än färg och emblem som skiljer. Noll koll på just denna modell dock.

Man brukar inte förstöra värdet genom att renovera seriöst, men görs det inte bra blir det däremot en nackdel: den har inte originalpatinan kvar så det är ingen originalare längre, samtidigt som den ser för dålig ut för någon som vill ha en renoverad moppe, så allt måste göras om från början igen...

Personligen tycker jag att det är synd att ge sig på en moped som är i fullt användbart bruksskick, visst måste man laga det som går sönder men utöver normalt underhåll behöver man inte pilla. Det har tagit ~50 år för mopeden att se ut på det vis den gör idag, det blir bara färre moppar som ser ut på det viset efterhand som renoverare/skrotare får tag i dom, och moppen kommer aldrig se ut så igen - även om den råkar överleva lika länge till. 50 års historia förstörd på två veckor i garaget... eller tio minuter med en billig sprayburk, i händerna av en måttligt seriös 15-åring. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blixt tillverkades av Velocipedaktiebolaget Lindblad i Stockholm. Lindblads ägdes av NymansBolagen som tillverkade NV och Crescent mopeder. Därav säljer Lindblads en icke konkurrerande moped under sitt eget märke Blixt.

När det gäller renovering så säger jag som jag brukar " De kan bara vara original en gång"
En enkel ram renovering sänker värdet och förstör originalskicket. Renoverar man enligt konstens alla originalregler så kostar det en rejäl summa pengar. Men den blir aldrig så mycket värd som en fin originalare i alla fall. Är det inte nödvändigt underhåll så låt den vara. Personligen har jag aldrig köpt en moped som någon annan renoverat annat än motorn på.

En renovering av motor förstör inte värdet så länge som det är bra gjort. Behåll rätta cylindern och förgasaren bara istället för ett köpa eftermarknadsprylar.

Lägg gärna upp bild så vi får se den! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
bmseifer
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 okt 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av bmseifer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för hjälpen med ursprunget på mopeden. Enda bilden jag har för tillfället är ett foto tagit med en äldre mobilkamera tyvärr

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Wiklund
Inlägg: 677
Blev medlem: 09 nov 2009, 00:00
Ort: Västerås, Hallstamoppers.

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den där verkar inte behöva renoveras! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inget fel på den moppen enligt bilden. Möjligtvis behöver kedjan smörjas. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är absolut ingen skick att skämmas för, din Blixt är riktigt fin och i bra originalskick.
Tänk på att den snart är 60 år och ändå är i så pass bra skick. Dessutom ser jag att den är helt komplett, vilket klipp. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Jabba
Inlägg: 57
Blev medlem: 22 aug 2011, 23:00
Ort: Skåne

Inlägg av Jabba »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Säger som dom andra här. Olja, soppa och smörj kedjan. Låt den vara som den är. Den är i finnare skick än min var och den är bara 40 år gammal. <!-- </EdIndex> --></div>
94482
Inlägg: 43
Blev medlem: 25 mar 2009, 00:00
Ort: sala

Inlägg av 94482 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->fixa/surva det det som behöver fixas bromsar, trasiga ekrar eller vad det kan vara, men måla inte om, den det fins inge finare än en orginal patina, varenda repa bula har en egen historia värd att leva vidare <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar