Bensindriven kompressor,elverk,veteransnurra

carl76

Bensindriven kompressor,elverk,veteransnurra

Inlägg av carl76 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bensindriven kompressor,briggs o stratton
motor,atlas copco kompressor.
Mycket få drifttimmar,har inte varit igång på
2-3år så bensintanken behöver
tömmas/rengöras.1700kr
Elverk militärt 1500w,har inte gått mycket,har
inte varit igång på ett par år.
1000kr
Veteransnurra evinrude,skulle tro den är från
20-30tal saknar svänghjul.200kr

ev byte mot äldre moped.

070699149

Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Letar efter Mustang anaconda, , cross, , cross b och cross special och TT!
Bigge The King

intresserad

Inlägg av Bigge The King »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite info om både kompressorn och elverket skulle vara guld
jag vill veta tankvolym på kompressorn och fri angiven luftmängd eller flöde kanske även modellnamn
elverket på 1500watt vilken motor har den?

Tar gärna emot bilder på min mail
(((jorzikbirger@hotmail.com))) ta bort ((( )))

mvh
Bigge <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Re: intresserad

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Bigge The King skrev:jag vill veta tankvolym på kompressorn och fri angiven luftmängd eller flöde kanske även modellnamn
mvh
Bigge
Det är inte min kompressor men jag vet lite ändå.....

Själva kompressorblocket är av typen AtlasCopco KT2 och de ger cirka 180 minutliter vid 12 bars tryck. Det är riktiga kvalitetskompressorer och håller i flera generationer typ... Någon särskild luftank finns ej utan luften lagras i rörramen som inte rymmer mer än ett par liter på sin höjd....

Jag tror de här små V-blocks kompressorerna från Atlas kom redan på fyrtiotalet och de var i tillverkning ända tills 1975 då de ersattes av den då helt nya "Airlet"serien med kompressorblock helt i aluminium. <!-- </EdIndex> --></div>
Bigge The King

ang kompressor

Inlägg av Bigge The King »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har skruvat i dom där kompressorerna förr och hade en nyare variant i servicebilen som jag tyckte funka bra när man gjorde service.
Den där är mycket tyngre läs klumpigare än dagens grejor men gjorda för att hålla länge.
Minns att smörjningen på vblocken var enbart en slät oljering som roterade ner i oljebadet och det lilla som följde med var fullt tillräckligt för smörjning.
Ventilpaketen i topparna brukar vara problem på dom större maskinerna men annars inga överraskningar <!-- </EdIndex> --></div>
carl76

Inlägg av carl76 »

56:an skrev:
Bigge The King skrev:jag vill veta tankvolym på kompressorn och fri angiven luftmängd eller flöde kanske även modellnamn
mvh
Bigge
Det är inte min kompressor men jag vet lite ändå.....

Själva kompressorblocket är av typen AtlasCopco KT2 och de ger cirka 180 minutliter vid 12 bars tryck. Det är riktiga kvalitetskompressorer och håller i flera generationer typ... Någon särskild luftank finns ej utan luften lagras i rörramen som inte rymmer mer än ett par liter på sin höjd....

Jag tror de här små V-blocks kompressorerna från Atlas kom redan på fyrtiotalet och de var i tillverkning ända tills 1975 då de ersattes av den då helt nya "Airlet"serien med kompressorblock helt i aluminium.
Ja det stämmer som du skrivit!
Kompressorn är dock såld,elverket finns kvar,det är ilo motor på den. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

carl76 skrev:Kompressorn är dock såld,elverket finns kvar,det är ilo motor på den.
Elverket har viss attraktionskraft på mig. Kan du lägga upp bilder på skyltarna på motor och generator. Brukar bli bäst med makroläget på kameran. Makroläget är ofta en "tulpan" vid fyrvägskontrollen..... <!-- </EdIndex> --></div>
carl76

Inlägg av carl76 »

56:an skrev:
carl76 skrev:Kompressorn är dock såld,elverket finns kvar,det är ilo motor på den.
Elverket har viss attraktionskraft på mig. Kan du lägga upp bilder på skyltarna på motor och generator. Brukar bli bäst med makroläget på kameran. Makroläget är ofta en "tulpan" vid fyrvägskontrollen.....
Här kommer några bilder,har tagit med mobilkameran o elverket står väldigt mörkt men det syns nog rätt bra.

Bild
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det står ingenting om frekvens och spänning.
Militära bitar kan vara överraskande. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, ja, det är typbeteckningsskyltar från militären och Hägglunds och det säger inte särskilt mycket om elverket rent tekniskt. Dock visar det på Hägglundstillverkning och det är ju intressant info i.o.f. Elverkets effekt är också intressant och 1500 Watt kan räcka till mycket i alla fall de flesta elektriska handverktyg.

Dataskyltarna jag sökte finns nog "inuti" elverket på motorn och på själva generatorn. Kanske man får öppna någon lucka eller lossa någon plåt för att se dem.

Över elverket tycker jag det skymtar två mätare. Kan det vara Volt och Ampere möjligen? Det tycks också vara en låda ovanpå elverket. Vad finns i lådan?

Det borde finnas instruktionsbok, div. verktyg och lite reservdelar.

Jo, jag är lite intresserad av elverket, kanske sex-sju sådär på en tiogradig skala.... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
carl76

Inlägg av carl76 »

56:an skrev:Ja, ja, det är typbeteckningsskyltar från militären och Hägglunds och det säger inte särskilt mycket om elverket rent tekniskt. Dock visar det på Hägglundstillverkning och det är ju intressant info i.o.f. Elverkets effekt är också intressant och 1500 Watt kan räcka till mycket i alla fall de flesta elektriska handverktyg.

Dataskyltarna jag sökte finns nog "inuti" elverket på motorn och på själva generatorn. Kanske man får öppna någon lucka eller lossa någon plåt för att se dem.

Över elverket tycker jag det skymtar två mätare. Kan det vara Volt och Ampere möjligen? Det tycks också vara en låda ovanpå elverket. Vad finns i lådan?

Det borde finnas instruktionsbok, div. verktyg och lite reservdelar.

Jo, jag är lite intresserad av elverket, kanske sex-sju sådär på en tiogradig skala.... :wink:
Jag kan kolla efter nån mer skylt,det är med en låda med mycket nya reservdelar o diverse tillbehör. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det skall finnas en låda med likriktare och spänningsregulator, event en massan motstånd, för spänningsregleringen.
Om det sitter selenlikriktare i den kan dom vara döda. Man kan byta till kiseldioder.
Selenlikriktaren har ett högt motstond och om man byter får man kanske flytta en plint i motståndssatsen, Eller ett till motstånd i serie. <!-- </EdIndex> --></div>
Ola O

Inlägg av Ola O »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag fick ansvaret för ett sådant aggregat bla på Lv4 när jag gjorde lumpen 91-92. 220 V 50 Hz, 1500 W, ingen annan ville!

2 taktsmotor, har för mig 4 % olja
De båda mätarna är volt och ampermätare
Kommer inte riktigt ihåg men en jeepdunk på 20 L gick åt på 6-8 timmar, lite beroende på belastning.

Startas med snöre eller att man kör ström igenom generatorn som då fungerar som startmotor.

Bra avgasrör eller slang på cirka 3 m då detta lade man ut på marken så att man slapp ha avgaserna precis där elverket stod. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar