mysko fordontråd

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
RoRRe skrev:En rysk fiskemoppe :D

Bild
Liknar ett bygge med några hjul som någon pikant forummedlem pillade
lite med (hjul i hjulet) Synd bara att det tog tvärstopp med detta - skulle
nog ha liknat denna tillslut... :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nämen se Grannen med samma gamla avatar :D
Var har du hållit hus? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag å grannen var å botaniserade å det slutade med att jag fick hem denna häringa farkosten. in alles overall homemade
Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det var ett riktigt hemmabygge. Sällan man ser sådana nu för tiden när allt finns färdigt och ofta till överkomliga priser. Den som har gjort bygget tycks verkligen ha sinne för hur det ska se ut och vad man lämpligast kan använda för lättillgängliga komponenter som passar in.

En detalj som tilltalar just mig är motors kylluftutsläpp precis där man har fötterna. Det ser verkligen inbjudande ut vid en skogstur på vintern.

Drivlinan ser ut att vara tagen från en gammal MC-bil. Är det Sachs motor möjligen?

Jag för gratulera till fyndet. Jag förstår du inte kunde låta bli att köpa den och jag tror inte heller du betalat jättesumma för den. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jopp det var motorn som gjorde att jag köpte den. Å där kan man inte direkt påstå att det är lättfunna delar. Det är en komplett motor med "den svåra" startboxen å tändningslåset till min Messerschmitt kr 200 -63 den har dynasatart med bakåtstart, dvs startar alltså motorn baklänges..
så beslutet var inte svårt att ta :D <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej, jag förstår... Den ene bygger upp och den andre river ner men det är fritt fram och göra hur man vill här... :D

Kul att du funnit delar som du söker och jag förstår att till en sådan MC-bil måste det vara jättesvårt att hitta något. Jag tror inte det såldes mängder av dem.

Vad menar du med att starta motorn baklänges???

Det får du allt förklara lite närmare.... :wink:

Jag har haft ett par dynastartade motorer bl.a. en JLO till ett elverk och en 150cc motor till Zyndapp Bella scooter men på bägge drev dynastarten i motorns rotationsriktning. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo den stora tändboxen (den svarta lådan under sitsen) å det speciella tändningslåset där man trycker in cylindern ett hack extra. Gör att man får ett till startläge, i detta startläge startar motorn baklänges å då har man helt plötsligt en back på farkosten.. Ungefär som på moderna snöskotrar (sk. elback) & eftersom en sån här motor har en växellåda så har man ju även alla växlar bakåt :D <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->uj, uj, uj, så långt tänkte inte jag... :oops: Här är man ju så fixerad vid moped och MC men med en bil måste man ju kunna köra bakåt också...

Jag tror jag känner igen tändlåset och är det sådana jag tänker på så finns det nog några NOS hos mig. Jag tror även de kunde användas till glödläget på dieselmotorer. Är det Bosch tändlås möjligen?

Vad var det för motor förresten, är det Messerschmiths egen tillverkning eller är det en Sachs motor som jag tycker det liknar? <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du har så rätt det är en 200cc Sachs :D <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det måste vara en dynastart som precis liknar en schuntkopplad likströmsmaskin om den enkelt ska kunna skifta rotationsriktning och då polvänder man fältlindningen för att skifta rotationsriktningen.

Jag kollade dynastarten på NV scootern med 175 cc Sachs i reservdelskatalogen men den dynastarten ser ut att vara permanentmagnetiserad eller har jag fattat fel??? <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har Nymans motorkatalog på 150-175cc Sachs:arna och jag kollade i går innan jag somnade. Jag har nog fattat fel. De här dynastartarna ser inte ut som de jag har sett tidigare, d.v.s. att de helt liknar en ordinär likströmsmaskin.

Här är det mer likt en svänghjulmagnet fastän med kraftigare svänghjul. "Tändplattan" eller kanske rättare sagt ankarplattan har en mängd spolar radiellt lagda runt hela omkretsen. Vad jag inte tidigare hade sett var att det även fanns två borsthållare vilket avslöjar att det måste finnas i lindningar och polskor på svänghjulets insida vilket inte bilden visar. Alltså kan den här elmaskinen utöver generator även bli en kraftfull startmotor och polvänder man då fältlindningen kommer även rotationriktningen vändas. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det här ska vara den dynastarten på NV 80 med Sachs 175cc motor. Har för mig den även hette NV Progress....

37 och 38 är kolhållare. Konstigt de inte är i linje med varandra... :? Är det kolhållare på plattan måste det ju finnas en kollektor på insidan av svänghjulet och som inte bilden visar.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->coolt vinterfordon å ännu coolare outfit för lekar i snön coolt brrr.. :cold:
Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Kollar om ni ser vad detta är och var den sitter original

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är detta och sitter i vad :?:
Bild

Uploaded with doktorspatt <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->V8 i en båt :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar