Tändplatta Sachs 3 vxl

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Frisbee
Kontakt:

Tändplatta Sachs 3 vxl

Inlägg av Frisbee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har försökt kolla när brytarna öppnar med summer. Den låter hela tiden både öppen och stängd. Kan bero på följande. 1 - den är kopplad till kondensatorn som är jordad i plattan. Då måste ju kond. släppa igenom strömmen från summern när kond. inte är laddad. Nån som kan bekräfta att jag är inne på rätt linje eller har jag nåt annat fel?

Svara bara ni som vet. Jag behöver inte hjälp med frågor om jag har bensin i tanken och liknande. <!-- </EdIndex> --></div>
Levve

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja. det går inte att kolla brytläget med konding och spole inkopplat.
Det bakjordar i båda två men det är inget fel .
Du måste koppla bort dessa för att kunna kolla brytläget. <!-- </EdIndex> --></div>
Frisbee
Kontakt:

Sachs 3vxl

Inlägg av Frisbee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Får tacka för svaret. Det var som jag misstänkte. Det betyder att min idé om att mäta med summern (som jag själv tyckte var genialisk) föll direkt.
Får väl göra som vanligt då.

Frisbee <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ett gammalt klassiskt knep är ett cigarettpapper mellan brytarna och känna när det lossnar. han dock alldrig provat själv, för hitils har jag klarat mig med ögonmått och titta när brytaren börjar röra sig.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Tag en glödlampa i serie med ett 1.5 v batteri, på svarta kabeln.
den lyser starkare när brytaren är stängd.
Jag tror Conrad råkade få in inlägget i fel tråd. Hittade det i en annan tråd <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Verkar som jag var påverkad.
Jo lampan lyser olika starkt när strömmen går genom spolen eller direkt via brytaren till jord.
När jag jobbade med Penta hade vi en summer med öronmussla. Tonen ändrade sig när brytaren öppnades. Där var ju tre brytare på två matarspolar. Dessutom hade vi indikatorklocka i tändstftshålet. <!-- </EdIndex> --></div>
sachs

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->varför använder du inte bladmåt :?: <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur ska man använda bladmått för att veta när brytaren öppnar? :?: <!-- </EdIndex> --></div>
sachs

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->oj läste lite snabt jag trode det var hur mycket de öpna <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->man tar ett 0.05 bladmått ,bara lösa bladmåttet inte hela satsen, och nyper fast det mellan kontakterna. och när brytarna öppnar så känner man att bladmåttet lossnar. sedan får man lära sig hur mycket man ska kompensera för mätfel. brytarna är ju redan lite öppna när bladmåttet lossnar.
problemet är att ett magnetiskt bladmått gärna sugs fast på magneterna.
dessutom hamnar en av ekrarna på svänghjulet mitt för brytarkontakterna det blir svårt att komma åt.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Känns lite bakvänt att använda en metod som av sin natur ger ett mätfel. I så fall skulle jag hellre titta på brytaren för att avgöra när den börjar öppnas. <!-- </EdIndex> --></div>
Frisbee
Kontakt:

Tändplatta Sachs 3 vxl

Inlägg av Frisbee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för alla förslag.
Jag vet hur jag skall gå till väga för att justera brytare/tändning mm.mm.
Jag frågade bara av den anledningen att det ju borde vara perfekt och suveränt enkelt om man kunde skicka summern över brytarna så man hörde direkt när de bröt. Skulle det sitta lite skägg på brytarna så ser man att de öppnar men det stämmer inte med verkligheten pga skägget från gnistor.

Frisbee <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar