äkta effekt?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

äkta effekt?

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->provkörde min jofrab 60cc i bromsbänk idag. 4,8 ärliga hästkrafter hamnade den på. nån sm har gjort samma sak och fått helt andra, eller liknande resultat?

värt att notera är att polarens 5,5a med röjsågsförgasare gav 5,3. <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådana här faktabaserade prestandauppgifter tycker jag är högintressanta! :thumb:

Skulle vara intressant att veta vid vilket varvtal också.

Med ett antal varvtalspunkter skulle du t.o.m. kunna göra ett effektdiagram, en effektkurva, och det är verkligen något att kunna visa upp för intresserade och köpare.

När jag gick i skolan fick vi lära oss en del sån't där med kurvor, brytpunkter och diagram men nu kommer jag inte ihåg mycket av det tyvärr... :( <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När det gäller bromsbänkar för bilar så visar väl alla olika, så man kan egentligen bara jämföra motorer körda i samma bänk. jag hade en rullande landsväg som granne till mitt jobb för ca 10 år sen. den killen brukade prata om "elaka bromsbänkar" och "ljugarbänkar".
så vill du jämföra dig med andra så är du nog så illa tvungen att avslöja var du var och bromsade någonstans.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tråkigt nog hade vi ingen möjlighet att mäta rpm.
jag förstår att man får olika resultat i olika bänkar. mest skoj att se vad man får, en hyfsat portad 3,5a gav 2,4 och en nyproducerad 60cc 4,2. <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det är samma som jag hörde talas om i dag, så känner jag han som filade den med sågförgasaren. Min son i Stockholm. <!-- </EdIndex> --></div>
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Om det är samma som jag hörde talas om i dag, så känner jag han som filade den med sågförgasaren. Min son i Stockholm.
DEnna mätning ägde rum på Gotland, men jag vet att han har köpt setupen i storstan... <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Cylindern med sågförgasaren, sitter på en tvåpet. <!-- </EdIndex> --></div>
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Cylindern med sågförgasaren, sitter på en tvåpet.
Svar ja :) och den varvar rätt skapligt! Lite seg på låga varv, men när det väl börjar snurra på så vill den aldrig sluta. <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någonstans på Hallsta moppers forum fins bild på förgsare och insugningsrör. <!-- </EdIndex> --></div>
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Någonstans på Hallsta moppers forum fins bild på förgsare och insugningsrör.
Får bli medlem och kola in det. Kan ju inte se bilderna om man inte är inloggad. <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Någonstans på Hallsta moppers forum fins bild på förgsare och insugningsrör.
Får bjuda på en annan bild på liknade kombo:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:shock: Jettesnyggt rent och fint.
Hur går den? <!-- </EdIndex> --></div>
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
P-plats.se skrev:
Conrad Engström skrev:Någonstans på Hallsta moppers forum fins bild på förgsare och insugningsrör.
Får bjuda på en annan bild på liknade kombo:

Bild
Snyggt! Var köper man en sån måntro? <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
lillen 761
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 okt 2011, 23:00
Ort: Visby

Inlägg av lillen 761 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bygga själv kanske? Röjsågsförgasare ser sig alltmer aktuellt ur både ekonomisk och effektsynpunkt efter dagens övningar!

Det är jag som hade den filade 3,5:an som egentligen är en original från början. Ingenting är köpt som trim utan bara borrat/filat fram en effektökning från 0,7(med allt original) till 2,4 i dags dato. Bromsad i samma bänk bägge gångerna.

/M <!-- </EdIndex> --></div>
1252 med många häst. Snuddar på 90-strecket.
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Någonstans på Hallsta moppers forum fins bild på förgsare och insugningsrör.
Skulle du kunna leta reda på vart? thankyou_blue <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar