insug trimmad puch
insug trimmad puch
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller på och trimmar min fläktkylda puch lite.
Har satt på en 70cc maxicylinder och 21mm förgasare.
Den går bra men när man kör och släpper gasen och kopplar rusar den i 1-2 sekunder sen dör den ingen tomgång, om man inte gasar lite då kan man hålla liv i den.
Man kan starta den direkt och då är tomgången perfekt och man kan gasa och den går ner på bra tomgång.
Men när man kör iväg samma visa.
Den kan gå perfekt och varva ut men helt plötsligt bara den tjöver sig på fullgas, stannar man till och väntar en liten stund så går den bra igen.
Jag misstänker mitt insug, det är ganska långt 7-8 cm med 2 90 graders böjar, kan det bero på det eller är det nåt annat.
Insuget blir kallt med och kondens på utsidan.
Ska man korta det så mycket det går och prova eller ska man testa nåt annat först.
Nån som har förslag? <!-- </EdIndex> --></div>
Har satt på en 70cc maxicylinder och 21mm förgasare.
Den går bra men när man kör och släpper gasen och kopplar rusar den i 1-2 sekunder sen dör den ingen tomgång, om man inte gasar lite då kan man hålla liv i den.
Man kan starta den direkt och då är tomgången perfekt och man kan gasa och den går ner på bra tomgång.
Men när man kör iväg samma visa.
Den kan gå perfekt och varva ut men helt plötsligt bara den tjöver sig på fullgas, stannar man till och väntar en liten stund så går den bra igen.
Jag misstänker mitt insug, det är ganska långt 7-8 cm med 2 90 graders böjar, kan det bero på det eller är det nåt annat.
Insuget blir kallt med och kondens på utsidan.
Ska man korta det så mycket det går och prova eller ska man testa nåt annat först.
Nån som har förslag? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter verkligen som om det är ditt insug som gör att den inte får bensin som den skall. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
även sprejat startgas så den inte tar tjuvluft.
Ska prova att höja nålen imorrn, men blir det inte samma sak om man ökar munstycket? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har provat med större munstycke, ingen skillnad.ilo55cc skrev:Att den rusar en liten stund när man släpper gasen brukar bero på för lite bränsle. Prova att höja nålen ett snäpp.
även sprejat startgas så den inte tar tjuvluft.
Ska prova att höja nålen imorrn, men blir det inte samma sak om man ökar munstycket? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade detta på nätet när jag sökte och höll på med min 21 mm delortoförgasare på min 70 cc Dakotamotor
Förgasarinställningar Dellorto
OBS! Det finns inget 'rätt och fel' när det gäller munstycken i olika motorer, dvs att man kan inte fråga någon vad man ska ha för munstycke för det är stora skillnader från motor till motor. Följande kan ta tid att göra men lönar sig i slutändan, då du bla får snålare bränsle förbrukning, minimalt slitage, snabbare gas svar och kan varva maskinen ytterligare några rpm.
VIKTIGT att varmköra ordentligt innan du ställer in luftskruv, tomgång eller ska läsa av stiftet. Observera att stiftet inte alltid är att lita på, känslan är det viktiga. Två olika alternativ har jag använt mig av och här kommer dem. Läs allt (annars förstår du inte principen) men enligt mig är alternativ 2 kanske det bästa och lättaste
alternativet.
Alternativ 1: Du börjar med huvudmunstycket, det vill säga från ca 75%-100% gas. Börja med ett som kanske funkar(lättast att börja med ett stooort). Så skiter du i allt vad låga varv och tomgång heter sålänge. Du kör ut och provar den(glöm inte värma den först), och känner om du tycker den går bra eller inte. Och det är fortfarande bara höga varv du ska bry dig om. Bluddrar den på höga varv får den för mycket bensin, och du ska ner i munstyckestorlek. Känner du att den inte riktigt orkar varva ut, eller dör med ett BÖÖÖ vid ett snabb gaspådrag ska du upp i munstyckestorlek. Känns det som den går rätt (orkar varva ut och bluddrar inte) så är det dags att läsa av stiftet. Värm hojen ordetligt innan du gör följande: Kör och maxa hojen en längre sträcka i högsta växeln och vrid av tändningen i farten, stanna vid sidan och kolla stiftet. Oboybrunt/gyllenbrunt stift: Bra/Perfekt blandning Vitt stift: Den får för lite bensin. Svart/mörkbrunt stift: Den får för mycket bensin.
Nu har du fått ett hum om ungefär vilket munstycke du ska, och det är bara att prova upp och ner i storlek från allt mellan att den börjar bluddrar, tills att den inte orkar varva ut. Så provar du alla storlekar
där emellan, och känner vilket som du tycker går bäst.
Sen när du har hittat rätt huvudmunstycke är det dags att gå på de låga varven och tomgång. OBS! Bry dig inte om hur tomgången är nu, det fixar man senare. Skruva så att du har luftskruven 1,5 varv ut från bottenläge och se hur den går. Mellan 1,5-2 varv ut ska du ha hittat det läget som känns att den går bäst på(varvar mest). Om du måste skruva ut den mer än 2 varv ut så har du för stort lågfartsmunstycke, byt ner dig en storlek och testa igen. Måste du ha den inskruvad mer än 1,5 varv ut, så ska du upp i munstyckestorlek(lågfarts). Efter du gjort så att du tycker den går bra på låga så är det dags att ställa tomgången, och det är jättelätt om du har ställt in luftskruven rätt. Bara att skruva på tomgångsskruven tills den har lagom tomgång. När du är klar med det så är det dags att prova alla lägen på nålen och ha det läget där du tycker den går bäst helt enkelt. Efter du gjort allt detta(på rätt vis) så kommer hojen svara bättre på gasen och gå allmänt bättre(mindre bränsleförbrukning, minimalt slitage osv).
Angående nålens olika lägen. När man ändrar läget på nålen genom att flytta clipset på den upp/ner så
ändrar man bränslemängen på UNGEFÄR 25-75% gaspådrag. Det brukar finnas 5 olika lägen man kan ha nålen i, och det är bara att prova sig fram till man hittar det optimala.
Alltså:
Flytta clipset ner/nålen upp: Mer bränsle
Flytta clipset upp/nålen ner: Mindre bränsle
Alternativ 2: Ta ut huvudmunstycket och börja med att pilla med lågsfarts, luftskruv och nål till den går perfekt upp till ca 75% gas och sedan bara dör. Sen kan du fortsätta och hitta rätt huvudmunstycke så du får den att gå perfekt även på höga varv.
VIKTIGT: Grejen är att hitta ett huvudmunstycke som gör att moppen precis INTE tappar andan vid fullgaspådrag, och sedan montera ett som är 1! storlek större.
Hur du ställer in luftskruven:
Börja med att värma upp motorn, Mycket viktigt!
Kör omkring i minst 5 minuter och stäng sedan av moppen Sen skruvar du in luftskruven tills den är helt inskruvad och det tar emot (Gör detta försiktigt) skruva därefter ut den tre varv. Starta moppen och skruva ner tomgången så den motorn nästan dör men gör det inte. Sen skruvar du sakta ut luftskruven tills den varvar så mycket som möjligt medans du gör detta kan du behöva varva lite då och då genom att vrida på tomgångsskruven När du uppnår det högsta varvet ska du skruva in luftskruven 1/4 varv. Nu kan du slå av motorn. Nu ska vi finjustera tomgången och 'Cruising rpm' Starta motorn igen och gasa till lite och kolla vad varvet lägger sig på nu. Om den går ner under tomgångsvarvet som du hade när du startade motorn och sedan går upp så måste du minska blandningen, skruva in luft skruven ett 1/2 varv och prova sedan att gasa till en gång, om inget händer, skruva ett halft varv till (du kan skruva ett 1/4 varv åt gången om du vill det) om varvet 'hänger sig' innan den går ner till tomgång så har du för svag blandning skruva då ut luft skruven 1/2 eller 1/4 varv.. Om allt lyckades och förgasaren är korrekt inställd (detta förutsätter att man har rätt munstycke också) så kommer motorn gå mycket renare och lättare när du cruisar fram, den kommer också låta betydligt bättre när du står och varvar vid rödlysena
Följer du instruktionerna på denna guide noga så kommer din förgasare fungera optimalt och
Du får en bra karaktär på motorn över hela registret.
Lycka till <!-- </EdIndex> --></div>
Förgasarinställningar Dellorto
OBS! Det finns inget 'rätt och fel' när det gäller munstycken i olika motorer, dvs att man kan inte fråga någon vad man ska ha för munstycke för det är stora skillnader från motor till motor. Följande kan ta tid att göra men lönar sig i slutändan, då du bla får snålare bränsle förbrukning, minimalt slitage, snabbare gas svar och kan varva maskinen ytterligare några rpm.
VIKTIGT att varmköra ordentligt innan du ställer in luftskruv, tomgång eller ska läsa av stiftet. Observera att stiftet inte alltid är att lita på, känslan är det viktiga. Två olika alternativ har jag använt mig av och här kommer dem. Läs allt (annars förstår du inte principen) men enligt mig är alternativ 2 kanske det bästa och lättaste
alternativet.
Alternativ 1: Du börjar med huvudmunstycket, det vill säga från ca 75%-100% gas. Börja med ett som kanske funkar(lättast att börja med ett stooort). Så skiter du i allt vad låga varv och tomgång heter sålänge. Du kör ut och provar den(glöm inte värma den först), och känner om du tycker den går bra eller inte. Och det är fortfarande bara höga varv du ska bry dig om. Bluddrar den på höga varv får den för mycket bensin, och du ska ner i munstyckestorlek. Känner du att den inte riktigt orkar varva ut, eller dör med ett BÖÖÖ vid ett snabb gaspådrag ska du upp i munstyckestorlek. Känns det som den går rätt (orkar varva ut och bluddrar inte) så är det dags att läsa av stiftet. Värm hojen ordetligt innan du gör följande: Kör och maxa hojen en längre sträcka i högsta växeln och vrid av tändningen i farten, stanna vid sidan och kolla stiftet. Oboybrunt/gyllenbrunt stift: Bra/Perfekt blandning Vitt stift: Den får för lite bensin. Svart/mörkbrunt stift: Den får för mycket bensin.
Nu har du fått ett hum om ungefär vilket munstycke du ska, och det är bara att prova upp och ner i storlek från allt mellan att den börjar bluddrar, tills att den inte orkar varva ut. Så provar du alla storlekar
där emellan, och känner vilket som du tycker går bäst.
Sen när du har hittat rätt huvudmunstycke är det dags att gå på de låga varven och tomgång. OBS! Bry dig inte om hur tomgången är nu, det fixar man senare. Skruva så att du har luftskruven 1,5 varv ut från bottenläge och se hur den går. Mellan 1,5-2 varv ut ska du ha hittat det läget som känns att den går bäst på(varvar mest). Om du måste skruva ut den mer än 2 varv ut så har du för stort lågfartsmunstycke, byt ner dig en storlek och testa igen. Måste du ha den inskruvad mer än 1,5 varv ut, så ska du upp i munstyckestorlek(lågfarts). Efter du gjort så att du tycker den går bra på låga så är det dags att ställa tomgången, och det är jättelätt om du har ställt in luftskruven rätt. Bara att skruva på tomgångsskruven tills den har lagom tomgång. När du är klar med det så är det dags att prova alla lägen på nålen och ha det läget där du tycker den går bäst helt enkelt. Efter du gjort allt detta(på rätt vis) så kommer hojen svara bättre på gasen och gå allmänt bättre(mindre bränsleförbrukning, minimalt slitage osv).
Angående nålens olika lägen. När man ändrar läget på nålen genom att flytta clipset på den upp/ner så
ändrar man bränslemängen på UNGEFÄR 25-75% gaspådrag. Det brukar finnas 5 olika lägen man kan ha nålen i, och det är bara att prova sig fram till man hittar det optimala.
Alltså:
Flytta clipset ner/nålen upp: Mer bränsle
Flytta clipset upp/nålen ner: Mindre bränsle
Alternativ 2: Ta ut huvudmunstycket och börja med att pilla med lågsfarts, luftskruv och nål till den går perfekt upp till ca 75% gas och sedan bara dör. Sen kan du fortsätta och hitta rätt huvudmunstycke så du får den att gå perfekt även på höga varv.
VIKTIGT: Grejen är att hitta ett huvudmunstycke som gör att moppen precis INTE tappar andan vid fullgaspådrag, och sedan montera ett som är 1! storlek större.
Hur du ställer in luftskruven:
Börja med att värma upp motorn, Mycket viktigt!
Kör omkring i minst 5 minuter och stäng sedan av moppen Sen skruvar du in luftskruven tills den är helt inskruvad och det tar emot (Gör detta försiktigt) skruva därefter ut den tre varv. Starta moppen och skruva ner tomgången så den motorn nästan dör men gör det inte. Sen skruvar du sakta ut luftskruven tills den varvar så mycket som möjligt medans du gör detta kan du behöva varva lite då och då genom att vrida på tomgångsskruven När du uppnår det högsta varvet ska du skruva in luftskruven 1/4 varv. Nu kan du slå av motorn. Nu ska vi finjustera tomgången och 'Cruising rpm' Starta motorn igen och gasa till lite och kolla vad varvet lägger sig på nu. Om den går ner under tomgångsvarvet som du hade när du startade motorn och sedan går upp så måste du minska blandningen, skruva in luft skruven ett 1/2 varv och prova sedan att gasa till en gång, om inget händer, skruva ett halft varv till (du kan skruva ett 1/4 varv åt gången om du vill det) om varvet 'hänger sig' innan den går ner till tomgång så har du för svag blandning skruva då ut luft skruven 1/2 eller 1/4 varv.. Om allt lyckades och förgasaren är korrekt inställd (detta förutsätter att man har rätt munstycke också) så kommer motorn gå mycket renare och lättare när du cruisar fram, den kommer också låta betydligt bättre när du står och varvar vid rödlysena
Följer du instruktionerna på denna guide noga så kommer din förgasare fungera optimalt och
Du får en bra karaktär på motorn över hela registret.
Lycka till <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Guiden ovan är lite ologisk när det gäller justeringen av luftskruven tycker jag. Det står t ex följande:
Det är ju tvärtom med en luftskruv, blandningen blir fetare om man skruvar in luftskruven och magrare om man skruvar ut den. <!-- </EdIndex> --></div>Om den går ner under tomgångsvarvet som du hade när du startade motorn och sedan går upp så måste du minska blandningen, skruva in luft skruven ett 1/2 varv och prova sedan att gasa till en gång, om inget händer, skruva ett halft varv till (du kan skruva ett 1/4 varv åt gången om du vill det) om varvet 'hänger sig' innan den går ner till tomgång så har du för svag blandning skruva då ut luft skruven 1/2 eller 1/4 varv..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det är olika för olika förgasare. Mina Dellorto PHBG har precis som det står i texten. <!-- </EdIndex> --></div>Daggis skrev:Guiden ovan är lite ologisk när det gäller justeringen av luftskruven tycker jag. Det står t ex följande:
Det är ju tvärtom med en luftskruv, blandningen blir fetare om man skruvar in luftskruven och magrare om man skruvar ut den.Om den går ner under tomgångsvarvet som du hade när du startade motorn och sedan går upp så måste du minska blandningen, skruva in luft skruven ett 1/2 varv och prova sedan att gasa till en gång, om inget händer, skruva ett halft varv till (du kan skruva ett 1/4 varv åt gången om du vill det) om varvet 'hänger sig' innan den går ner till tomgång så har du för svag blandning skruva då ut luft skruven 1/2 eller 1/4 varv..