Köpa grejer från tyska ebay

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
bjursingen

Köpa grejer från tyska ebay

Inlägg av bjursingen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej på er!
Hittade ingen tråd där de fanns tips hur man handlar smidigt från tyska ebay så gör väll en tråd och frågar dom som har testat. :)
Ja som frågan lyder: Köpa motor från tyska ebay? :) <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->mina vänner inom bilvärlden brukar handla folka grejer från tyskland och england, och så länge man läser igenom att dom fraktar till andra länder, så brukar det aldrig bli några som helst problem :) <!-- </EdIndex> --></div>
sachs

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag hade kollat var nånstans grejerna säljes från, om det är i fatiga delar så skulle jag vara försiktig <!-- </EdIndex> --></div>
ponras
Kontakt:

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De auktioner jag har kikat på har säljarna endast skickat inom tyskland. Men man kan ju alltid höra sig för om de har möjlighet att skicka till sverige om man verkligen är intresserad. Verkar inte som det är några enorma fraktkostnader heller.
Om man behärskar tyska så tror jag det är lättare att få till det.... <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Windsor50

Inlägg av Windsor50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
sachs skrev:jag hade kollat var nånstans grejerna säljes från, om det är i fatiga delar så skulle jag vara försiktig
Var är dom delarna :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchen
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Brukar dra iväg ett halvknaggligt tyskformulerat brev till säljaren där jag frågar "Versand nach Schweden möglich? Versandkosten?" i de aktuioner där jag hittat nåt intressant men inget om "utrikes" frakt eller "nur deutchland"

Ofta får jag ett ja, följt av ev. fraktkostnad, men det har hänt nån gång att säljaren nekat, inget mer med det liasom. <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har handlat lite grejor på tyska ebay. det har funkat bra hittils. men det gäller att se upp så man köper det man vill ha, eftersom det finns mycket att välja på, och det finns motorvarianter som inte funnits på svenska moppar.
och eftersom beteckningarna skiljer mot våra svenska motorbeteckningar så kan det vara lite knepigt att veta om det är det man vill ha.
några ledtrådar kan jag dock ge.
deras trampmoppar (mofa) är som regel byggda för att gå 25 km/h även om dom har högre effekt än dom svenska.
deras kickmoppar (mokick) är som regel byggda för 40 km/h.
sen kommer kleikraftrad (KKR) som är någom variant på lätt MC. där hittar vi bland annat sachs 4pet med det vi kallar 5,5 hästare. egentligen 4,3 hk. zundapp 5växlad 6,25 hk och lite annat skoj.

räkna med 25-40 euro för frakt på en motor. dom attraktiva grejorna är det ofta många som är med och bjuder på. t.ex sachs orginal 4,3 hk cylindrar brukar sluta på minst 100 euro. EKF motorerna brukar det nog vara svenskar som slåss om.
dom som jag tyckt verkar mest omöjliga att skicka delar utomland är dom som annonserat ut racedelar avsedda för "mofarennen". det verkar som dom vill att delarna stannar på dom tyska tävlingsbanorna.

Mitt bästa fynd hittils var nog han som annonserade ut en EKF-motor där för 99euro i fast pris. om jag minns rätt han den ligga ute i 7 minuter innan jag fick se den. till råge på allt den finaste sachsmotor jag sett sen 70-talet.
visserligen utan cylinder. dock var den försedd med brytartändning och jag är nästan säker på att den är orginalmonterad för skruvarna ser så orörda ut.
nån annan som träffat på EKF med brytartändning??

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var intressant och bra tips erlan! :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->här har ni ett exempel på motorvariant som så vitt jag vet inte monterats i sverige.

http://www.ebay.de/itm/Fichtel-Sachs-Motor-Teiletrager-Zundung-66cm-/120796543726?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item1c2008faee

5 poäng till den som först kommer på varför man skulle vilja montera en.

Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->pirat-4,3 hästare nyborrad

http://www.ebay.de/itm/SACHS-HERCULES-MOTOR-50-4LKH-4-3-PS-ZYLINDER-KOLBEN-/330631093850?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item4cfb261e5a

56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"pirat-4,3 hästare nyborrad"

Mja... Det är ju "KS" kolv (KolbenSchmidt) Bästa grejer lixom.... 8)

"här har ni ett exempel på motorvariant som så vitt jag vet inte monterats i sverige."

För mig ser det ut som vilken Sachs motor som helst... Nädu, för mig måste du förklara.... :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
OutbackJack
Forumsponsor

Inlägg av OutbackJack »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som alltid på eBay gäller Paypal.
Då har man iaf ett visst skydd
ALDRIG Banköverföring och under inga som helst omständigheter Western Union eller nåt sånt.
Har blivit blåst på fyra kamaxlar och en startmotor för över 200 E av en tysk.
Han ville absolut ha "Bankuberweisung" då "han inte hade paypal" och påstod sig sedan aldrig fått betalt..
Ingen hjläp från eBay... <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:här har ni ett exempel på motorvariant som så vitt jag vet inte monterats i sverige.

http://www.ebay.de/itm/Fichtel-Sachs-Motor-Teiletrager-Zundung-66cm-/120796543726?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item1c2008faee

5 poäng till den som först kommer på varför man skulle vilja montera en.

erlan
ser enbart koppling, men inte växel reglage, vad är det för motor? :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:oops: gick visst skrolla ner, så nu såg jag. <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"här har ni ett exempel på motorvariant som så vitt jag vet inte monterats i sverige."

För mig ser det ut som vilken Sachs motor som helst... Nädu, för mig måste du förklara.... :oops:[/quote]

den bredare motorn med L17 treväxlad. och kick. fast med handväxel.
notrea den annorlunda växelstången.
om man skulle importera en sån här i bra skick och räkna med att montera på sina fotväxlade kåpor så skulle man få en överraskning.

lade upp länken bara som ett exempel på att det gäller att syna bilderna noga.

dock får det plats 17 kuggat motordrev innanför den handväxlade växelkåpan.

Skriv svar