Sachs tvåvxl.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Naeri

Sachs tvåvxl.

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är det för fel när tvåan vill hoppa ut hela tiden? Ettans växel funkar fint med med tvåan är det värre, sisådär varannan sekund är det som att växeln hoppar ur, och sen drar den en stund igen.
Det är inte att wiren drar, samma problem om man hänger av vxlwiren.

Antar att det har med fjädern inne i växellådan som drar drevet i läge, men inte hundra.
Nän som kan bekräfta eller dementera mina misstankar? <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Antingen behöver det shimsas om i lådan, eller så är ingreppet som ska koppla in drivningen slitet så det glider ur läge under belastning - som det brukar vara på gamla 2vxl sachs, och att köra med hoppande växel gör bara saken värre. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som G-son säger. Om du har tur fungerar det med att hjälpfjäder mellan växelarmen och något fast ställe, som hjälper till att hålla i 2:an. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Som G-son säger. Om du har tur fungerar det med att hjälpfjäder mellan växelarmen och något fast ställe, som hjälper till att hålla i 2:an.
Tills att dom små hakarna är nerslitna.
Fast det fins en metyod även med slitna delar :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Naeri

Inlägg av Naeri »

Rexxy skrev:Som G-son säger. Om du har tur fungerar det med att hjälpfjäder mellan växelarmen och något fast ställe, som hjälper till att hålla i 2:an.
mm, fjäder sitter en där och den hjälper lite men är trött på hackandet. Ledig imorrn så då får det bli en undersökning.
Har plockat ur två olika motorer för att få ihop den här, så det blir väl till att shimsa till att börja med, och jämföra och se vilka delar som ser minst slitna ut... <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Naeri

Inlägg av Naeri »

Conrad Engström skrev:
Tills att dom små hakarna är nerslitna.
Fast det fins en metyod även med slitna delar :wink:
Vad är det för trick om man får fråga Conrad? Det är som jag nämde ovan två motorer som plockats ihop, risk att båda är relativt slitna... <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

klyver hellre en så enkel motor än o sätter en eländig dragfjäder utanpå motorn. de ser mest illa ut tycker ja o tyder ju dessutom på att ngt e fel. dessutom tror ja de sliter mer bara på saker o ting. men de e min åsikt, hoppas du finner en lösning på felet naeri! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

NiklasHögberg skrev:
klyver hellre en så enkel motor än o sätter en eländig dragfjäder utanpå motorn. de ser mest illa ut tycker ja o tyder ju dessutom på att ngt e fel. dessutom tror ja de sliter mer bara på saker o ting. men de e min åsikt, hoppas du finner en lösning på felet naeri!
Alla har ju inte kunskapen att klyva en motor, så det var bara ett enkelt tips! :wink:

Själv skulle jag klyva motorn, självklart! <!-- </EdIndex> --></div>
Naeri

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag börjar bli bra på tvåpeten nu. Först knåpade jag ihop en komplett motor av två motorer, märkte att oljan rann av. hittade hål i blocket, flyttade allt till det andra blocket. När det skulle provstartas märkte jag att kicken slirade, isär, byta kickdrev och ihop igen.
Så det ska nog gå bra att klyva, är dock inte säker på växellådan, men det finns ju sprängskisser,så det löser sig nog sa han som sket i badkaret. <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En 2vxl Sachs är enkel att plocka isär/ihop! <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Prinsipen, Om medbringaren skulle sitta på en gänga, med brant stigning.
Alltså ett hak när den ligger i tvåans läge. Det kan man slipa med Dremeln och diamantstift. <!-- </EdIndex> --></div>
Naeri

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar för glada tillrop, klöv motorn idag, bytte medbringaren som såg rätt trött ut och slängde ihop det hela. Vips, så funkar det kanon, sånär som en tjurig växelwire. Men den är ju ine så dyr eller svår att byta. <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

Naeri skrev:Tackar för glada tillrop, klöv motorn idag, bytte medbringaren som såg rätt trött ut och slängde ihop det hela. Vips, så funkar det kanon, sånär som en tjurig växelwire. Men den är ju ine så dyr eller svår att byta.
precis vad ja skulle hjort med om ja vart du. inte vill man ha konstiga onödiga fjädrar på utsidan som i värsta fall bara orsakar mer skada än nytta. kul att du fick fason på motorn, bara skaffa ny wire så fungerar de hela klockrent ska du se!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Skriv svar