Tunturi

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Tunturi

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den här moppen landade utanför där jag bor, en finsk Tunturi, någon som vet något om årsmodel osv.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Menar du att den landade utanför huset men på tomten eller menade du hos någon annan.
Moppen har ju framåtkickad motor så den måste väl vara från första hälften av 60-talet i alla fall gissar jag. Ganska fin faktiskt men ovanlig i Sverige. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nåja den landade hos någon annan, men jag tyckte att den var fin så därför var jag där med kameran, att den är ovanlig förstår jag , vet att det fans Tunturi 50 cc cross på 70 talet då min son körde 50 cc och var på besök i Finland men han körde en fabrikare från TESTI i Italien :D <!-- </EdIndex> --></div>
attu

Inlägg av attu »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Utan att utge mig för att ha total koll och vara Tunturi expert, skulle jag tippa att det där är en automatväxlad. Därav kick och fotpinnar istället för trampor, som var standar och hängde med modellen ända fram till mitten på 80-talet. På typbrickan en bit ner på ramen under sitsen, kan man utläsa vilket år den är tillverkad. Detta fram till c.a.- 75 ungefär. Efter det och olustigt nog, är det samma sifferbetäckning på alla årsmodeller fram till mitten, slutet av -80 talet, när modellen försvann (de sista åren med nån italiensk motor).

Min gissning är att moppen är från år 74 - 75 någonstans. Modellen är en ikon i Finland och kallas för "Pappa tunturi". Vilket medfört oskäliga pengar, för en pålitlig men inte speciellt sexig moppe. Bak och framskärm + lykthus är i plast.
De var vanliga moppar, vilket medför att det finns gott om Puch motordelar i Finland. Äger själv motsvarande modell i bitar från 1960. Ett sjyrre objekt från -65 (första med plastskärm fram tror jag)) Och ytterligare en från mitten -70 som gått 700 km(!)

attu <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej attu, Det är en automat, jag såg när den startade 8) <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->attu

Visst va du från Åland ?
Där finns en kille i Hammarland som har ca 200 Moppar, många är Tunturi men även Fram/Solifer, ska se om jag kan hitta någon bild från hans lada.
Bild

Bild

Jag har många fler bilder därifrån, men dom ligger upplagda på vår klubbs hemsida redan. <!-- </EdIndex> --></div>
Säcken
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ojoj va bitar.. Nästan lite synd när grejerna bara står å förfaller.... Mycke glädje som står inspärrat där, men å andra sida så ä dä ju bättre dä än att bågarna hamnar på tippen... <!-- </EdIndex> --></div>
attu

Inlägg av attu »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja ni har varit till Janne Ö och hälsat på (det är inte hammarland utan finström), där finns min själ mkt att se! Och inte bara moppar... men som bilderna visar börjar det bli lite svårt att komma till och kolla ordentligt, och det är synd. Ja, jag bor på ön och det var ett tag sedan jag själv var över till Janne o hälsade på. Var ni dit nu när ni var över? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej bilderna är från förra årets Ålandstripp, då var vi till Pelligrini och titta på hans Shellmuseum också <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar