Knilsknilsson's Volvo Amazon [[Fått tummen ur... 17/6!!!]]

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
knilsknilsson skrev:
Braxmatte skrev:Är du ute efter mer hästar ska du nog sätta i en B20 plana toppen nån mm sen K-kam och dubbla SU eller weber 36-36 då får du 110 friska
Oh nej tror det finns tillräckligt med Amazoner som har fått det ingreppet :cry: denna ska hållas så original som möjligt :D
Ptja, custom är roligare.

Syrran har rally motor i sin med inspruts topp från p1800 osv. går mätaren ut iaf. <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det gör du rätt i går den bra är det bara att åka
Zenithen brukar bli glapp i spjällaxeln och då kan tomgången variera
Jag hade en gång ett marininsug med dubbla Zenith , eftersom dom suttit på en båt var dom som nya (inge glapp) <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Neifelheim skrev:
knilsknilsson skrev:
Braxmatte skrev:Är du ute efter mer hästar ska du nog sätta i en B20 plana toppen nån mm sen K-kam och dubbla SU eller weber 36-36 då får du 110 friska
Oh nej tror det finns tillräckligt med Amazoner som har fått det ingreppet :cry: denna ska hållas så original som möjligt :D
Ptja, custom är roligare.

Syrran har rally motor i sin med inspruts topp från p1800 osv. går mätaren ut iaf.
Jo på sätt och vis, men hade jag velat ha en custom hade inte jag köpt en originalare som denna utan en som var i sämre skick eller en som redan var custad.
Inget illa menat mot dig neifelheim :) <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Det gör du rätt i går den bra är det bara att åka
Zenithen brukar bli glapp i spjällaxeln och då kan tomgången variera
Jag hade en gång ett marininsug med dubbla Zenith , eftersom dom suttit på en båt var dom som nya (inge glapp)
Ok det ska jag försöka komma ihåg så slipper jag grunna på det om tomgången börjar spöka en dag :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du behöver delar eller hjälp med förgasaren så kan du kontakta MISAB i Göteborg.
www.misab.se
031-570500
Du har nog en 36VN och det finns lite att få till den.
Volvohandlarna kan säkert ha något kvar också via Classic Parts som veterandelarna kallas. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Om du behöver delar eller hjälp med förgasaren så kan du kontakta MISAB i Göteborg.
www.misab.se
031-570500
Du har nog en 36VN och det finns lite att få till den.
Volvohandlarna kan säkert ha något kvar också via Classic Parts som veterandelarna kallas.
Tack för det tipset dom hade ju massa grejor! <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
knilsknilsson skrev:
pangerva skrev:Om du behöver delar eller hjälp med förgasaren så kan du kontakta MISAB i Göteborg.
www.misab.se
031-570500
Du har nog en 36VN och det finns lite att få till den.
Volvohandlarna kan säkert ha något kvar också via Classic Parts som veterandelarna kallas.
Tack för det tipset dom hade ju massa grejor!
men tar något enoooorma överpriser! snacka med dom och få tips, men köp grejerna från ebay utomlands, samma prylar, men ibland tusenlappar som går att spara..

dom tar 800 spänn för renoverings sats som jag köpte för 200 kr samma märke på ebay från england

men som sagt, dom är skit kunniga <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen overdrive där, och den ser ju riktigt bra ut under, bra bil det där :)

Angående effekten så har du mycket riktigt 75hk, men ska tro att det står att det är SAE om du kollar, vilket är glädjehästar (utan luftburk, fläkt o.s.v.) DIN har du 68hk.

Zenith är bra förgasare, allrahelst på vintern, mycket lättstartad tack vare accpumpen, men som sagts så brukar dom glappa i spjällaxeln och är mer känslig för det än en Stromberg. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gå med i Amazonklubben , där finns mycket delar <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köpte flång ny Zenith förgasare från nåt gammalt överskotts-lager (från det militära...) 850 spänn ny i kartong thumb_up , gå med i Amazonklubben & sen är http://www.websitefolder.net/VPAUTOPARTS/ jävligt bra å ha göra med i varje fall då jag renovera min -66 a (overdrive) .... :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för alla tips det uppskattas när man är gröngöling inom området slider_thankyou.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En precis likadan bilradio har jag ute i garaget.... :lol:

Det blir nog nå't för Tradera tror jag.... 8)

Även jag har sysslat med Volvo och Amazoner. Det ser ut att vara originalmotor Volvo B18A första utförandet på 68 Din hästar och 75 SAE hästar.

OBS!
Andra utförandet -67 och senare med Strombergförgasare hade 75 Din hästar.

Det är SAE och Din som förvillar dig knilskilsson.....

Är ganska så säker jag har original Volvo verkstadhandbok på motorn och troligtvis i ett par ex. så du kan nog få köpa (eller byta till dig) en av dem om du är intresserad.

Förmodligen finns sådana också att hitta på Tradera om du kollar lite...

Jag tror en sådan bok vore bra att ha för dig. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:En precis likadan bilradio har jag ute i garaget.... :lol:

Det blir nog nå't för Tradera tror jag.... 8)

Även jag har sysslat med Volvo och Amazoner. Det ser ut att vara originalmotor Volvo B18A första utförandet på 68 Din hästar och 75 SAE hästar.

OBS!
Andra utförandet -67 och senare med Strombergförgasare hade 75 Din hästar.

Det är SAE och Din som förvillar dig knilskilsson.....

Är ganska så säker jag har original Volvo verkstadhandbok på motorn och troligtvis i ett par ex. så du kan nog få köpa (eller byta till dig) en av dem om du är intresserad.

Förmodligen finns sådana att hitta på Tradera om du kollar lite...

Jag tror en sådan bok vore bra att ha för dig. :wink:
Jag har redan en reparationshandbok som beskriver motorn. om det är en sådan här du menar.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Neifelheim skrev:
knilsknilsson skrev:
Braxmatte skrev:Är du ute efter mer hästar ska du nog sätta i en B20 plana toppen nån mm sen K-kam och dubbla SU eller weber 36-36 då får du 110 friska
Oh nej tror det finns tillräckligt med Amazoner som har fått det ingreppet :cry: denna ska hållas så original som möjligt :D
Ptja, custom är roligare.

Syrran har rally motor i sin med inspruts topp från p1800 osv. går mätaren ut iaf.
Nu får du ju tänka lite realistiskt! Det är inte allt för lätt att hitta insprutar delar till p18. Dessutom kostar dom en slant. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Zenith är bra förgasare, allrahelst på vintern, mycket lättstartad tack vare accpumpen, men som sagts så brukar dom glappa i spjällaxeln och är mer känslig för det än en Stromberg.
Om motorn tvekar vid gaspådrag brukade felet vara det lilla membranet som hårdnat och som sitter innanför den lilla kåpan med tre skruvar på förgasaren.

Ett sådant membran kan vara mycket bra att ha i reserv! :wink:

Om spjällaxeln glappar lite kan du leva med det. I alla fall om tomgången håller sig på rimligt varvtal. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar