Kyrkport.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har fått ånglås på en vanlig standard cylinder med 8,5a på min 1237:a
Riktigt såg hur det kokade uppgenom bensinslangen, men det släpper så fort du flödar gasaren. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
mcb1293
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 jan 2010, 00:00
Ort: Hisingen

Inlägg av mcb1293 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nyare trimcyllar typ tysk och Jofrab verkar ha en längre insugsfläns som skjuter bak samtliga burkmodeller mot trampkupan.

Den gamla hobbexcyllen (Zeta?) jag hade på 70talet hade inte problemet.

Slipa ner cylindersidan på tjockpackningen ett par mm och lägg dit
en tillklippt tunn så klarar du både läge, burkbyte, värmeisolering och tjuvluft hyfsat bra. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Jerka_59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:jag har nåt svagt minne av att det har funnits insugspackningar som varit för tjocka, så att förgasaren kommit för långt bak. kanske finns några kvar i omlopp.
och se upp om du köper luftburk på tradera för det finns långa luftburkar med sidointag. vet inte vad dom satt på men jag gissar på 3.8hk cylindern med 14x14 mm insug. om den fanns i mellanlängden (68mm) till membrancylindern vet jag inte.
cyl o förg. är det gamla orginal eller är det nytillverkade grejor?

erlan
Jag kör med membrancylinder och 12 mm förgasare och har inga problem med luftburken :D <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej har funderingar på att sätta en 17 mm förgasar burk på en 8,5 mest för att jag tycker det ser kul ut, pasar det?

Sen undrar jag över tätheten, på 8,5 sitter det lilla luftfiltret tätat mot förgasaren så det inte kan komma nåt skit igenom gasaren men 17 brken ser ut att vara helt öppen inuti, då förgasaren inte är tät på undersidan så hur blir det då? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Skriv svar