Växelklocka zündapp

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Röen

Växelklocka zündapp

Inlägg av Röen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det någon som vet hur man sätter ihop en växelklocka till en zündapp 5 vxl motor har satt ihop den några gånger men då går inte trumman att vrida har någon en sprängskiss på hur det ska sitta ihop och hur man justerar växlarna <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är ganska lätt att slänga ihop en växelklocka när man väl lärt sig knepet, tog ett par öl och mycket tålamod första gången jag gav mig på det men när det väl satt där så gick det lätt. Har haft en länk till en holländsk sida där det var en instruktion med bilder om hur man gjorde och sen översatte jag bara, nu finns tyvärr inte den sidan längre men du får försöka googla lite heter versnelling(växel) på holländska <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är en sprängd skiss.
Du kanske inte har satt dit växelspärrarna åt rätt håll?(nr 4 i skissen)

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har aldrig haft förmånen att få skruva med 5-petat men igår satte jag ihop en klocka till en 3-växlad.

Vet inte om konstruktionen skiljer så mycket? Det är knasigt första gången innan man förstår hur fjädern ska monteras. Sen finns det ett "stift" inne i klockan som måste hamna rätt i förhållande till fjäderns 2 "pinnar".

Äsch, det här är ju hopplöst att förklara.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det enda som skiljer är den yttre hylsan som är längre och har mer jack. Som Pälle sa så går det inte att rubba den om du sätter kilarna åt fel håll.

Kan försöka mig på en lite förklaring hur man gör.

Börja med att sätta den i ett skruvstycke med axeln pekandes uppåt och pinnen på växelaxeln vid ca: klockan 2(hela tiden nu menar jag om man tittar uppifrån ner mot skruvstycket)

Sätt dit klackarna med fjädern i mellen med den längre sidan från dig på båda.

Sätt dit hylsan med den högre sidan från dig och kanten på den högre delen av hylsan ungefär vid pinnen och få ner den så att klackarna går in i spåren i hylsan.

Sätt dit fjädern i den inre hylsan genom att sätta piggarna som sticker ut i dom frästa spåren i den och vrid den så att fjädren blir rak och spänner sig.

Ta den inre hylsan och för ner den på axeln med fjäders piggar precis vid kanten på dom frästa spåren.

Få ner den inre hylsan med infräsningen vid ungefär klockan 6.

Nu kommer det krångliga och det som krävdes känsla för.

Samtidgt som du putter den nedre hylsan neråt så ta ett don tex i den infrästa klacken och lirka den försiktigt till du känner att den glider i spå.

Nu bör du ha fjädring på växelklockan och vrid då den yttre hylsan så att du får in det lilla stiftet i hålet på den inre hylsan i ordning mot axeln stift fjäder hylsa.

Sätt sen dit låsringen.

Hoppas detta hjälper lite, vet att det blev lite krångligt förklarat men hoppas det kan hjälpa lite som sagt.

Detta är skrivet ur minnet också så jag hoppas jag fått allt rätt, ver ett tag sedan jag rev en växelklocka :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du inte har lyckats få till det så kan du ju glutta lite på denna sida.
Visserligen på ytrikiska men en liten hjälp.

http://www.mopedriders.org/article_view.php?faq=2&fldAuto=39 <!-- </EdIndex> --></div>
Röen

Problemet löst

Inlägg av Röen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för de bra råden nu vet jag hur man sätter ihop växelklockan. men felet med att justera in växlarna kvarstod fick riva isär hela motorn felet var att hålet i höger blockhalva där styrningen för växelföraren ska gå hade spruckit sönder så att det var dubbelt så stort.
Ingen som har höger blockhalva till salu till en 5vxl rundmotor? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->de är väll alujumjum, fram med svetsen! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar