Baklyktan var ju sprucken och en bit fattades. Min far var nere hos den mer eller mindre pensionerade (dvs. han har öppet när han känner för det) cykelhandlaren för att se om han hade delar till en Villiers 98cc förgasare (behöver nytt munstycke och nål). Efter han hade letat i sina gömmor kom ett lyktglas fram, inte exakt samma men duger så länge åtminstone.

Tror det ska passa.
Hur som helst så gick jag ut för att byta stift (satt ett alldeles för kallt NGK B6HS i) till ett mer lämpligt B-4H.
Tänkte också fixa bakljuset eftersom det inte fungerade.
Enligt multimetern hade jag 5.6V från spolen vid något förhöjd tomgång så det borde ju fungera.

Jordade från lamphållaren till motorblocket med sladden från multimetern och då började det lysa!
Personen som hade börjat renoveringen av denna hade tydligen inte tänkt på att jorden går genom stänkskärmen.

Skrapade bort lite färg runt skruvhålen så det låg metall mot metall. Rätt besvärligt - 6V system är väldigt känsliga...

Success! (Men gummit har sett bättre dagar

Nu blev den ju faktiskt laglig att köra med på allmän väg.

Det syns visst inte på den bilden men packboxarna behöver bytas ut. Såg att det bubblade lite i skarven mellan svänghuset och kåpan till svänghjulet. Ny packningssats är redan inhandlad iom att lager ändå behöver bytas i motorn. Nu så här när man satt vid den när motorn var igång och kåporna var borttagna så lät motorn rätt illa faktiskt.

Hoppsan, så här ska det ju inte se ut. Fjädern till spännrullen hänger lite som den vill. Hur ska den sitta egentligen?


Hjälmen som var så rätt när man var 15 och hade en Yamaha FS1 är så fel nu.

Tömde även tanken och rengjorde silarna i den och förgasaren. Tyvärr så gick bottenpackningen (den som sitter mellan flottörkoppen och skruven i botten) sönder när jag tog isär förgasaren. Bah. Undrar om det finns något lämpligt packningsmatrial på jobbet?
Enligt manualen satt det rätt munstycke i den iaf. Nr 49.
Tycker att den är lite gränsfall till svårstartad faktiskt. Man får trampa iväg en ganska lång bit innan den börjar tända. Den går inte så jättebra heller i mitt tycke. Den varvar inge vidare samt att den känns svagare än jag trodde. Det kan förstås bero på många saker som jag inte kollat ännu. Tändinställning, brytare, behöver sotas osv.
Dålig vevhuskompression gör väl sitt till förstås.

Förresten, tankade i alkylatbensin som farsan använder till sin Rex Roadmaster 200cc (-50). Vad är konsensus om det? Är det lämpligt att köra på?
EDIT: Angående byta lager i motorn. Vilka av specialverktygen "behöver" man egetligen för att klyva motorn? Och har någon några extra av dessa, alternativt ritningar på dem? <!-- </EdIndex> --></div>