Renovering av Stockholmare 1963-64

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Bränslemannen

Renovering av Stockholmare 1963-64

Inlägg av Bränslemannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köpte en sliten penselmålad Stockholmare för 2 år sen. Började som vanligt att riva isär hela moppen. hade varit omlackad 2 gånger så det gick åt ett antal timmar och ett ännu större antal slipmateriel. Motorn lät inte bra så jag renoverade den med de nya delar den behövde.
Har som tur är samlat på mej en del beg. men fräscha delar så det var bara att plocka fram ur gömmorna. När allt var lackat och upputsat kommer ju den roliga biten, ihopmontering. Tänkte använda vita handskar för att se om jag fuskat med rengöringen!!??,kunde skönja en svag grå ton längst ut på fingertopparna så jag godkände jobbet!!

Resultatet är väl inte utställningsskick men själv är jag väldigt nöjd, gubben kan än. Jag använder den väldigt ofta och den är väldigt fin att köra.

Nytt projekt i vinter; ännu en Monark M34U. Kvällarna är räddade.
Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det ingen som brukar använda "bums" färgborttagningsmedel
bara att pensla på och torka bort .. plåtrent på nolltid <!-- </EdIndex> --></div>
linda
Inlägg: 24
Blev medlem: 30 jul 2008, 23:00

Inlägg av linda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eller bläster? Då får man ju bort allt skit (läs rost). Sedan glömmer många bort tennspackling och svetslödning. Men det är ju kul när det inte behövs. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:Är det ingen som brukar använda "bums" färgborttagningsmedel
bara att pensla på och torka bort .. plåtrent på nolltid
Har du "bums" kvar ? De va många år sedan den förbjöds för försäljning eftersom den innehåller nåt skadligt mot nån mask eller fluga :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
linda
Inlägg: 24
Blev medlem: 30 jul 2008, 23:00

Inlägg av linda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men det var en mycket snygg sthlmare.

Lackade du själv?? <!-- </EdIndex> --></div>
Bränslemannen

Inlägg av Bränslemannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag gjorde allt underarbete själv + body, undersida skärmar sen lackade en kompis som är billackerare. man vill ju gärna ha kvalite på ytlacken.
En detalj: roligt med att ha styrlås, lite bökigt att byta men det ska ju vara original.
Ramen var ful men inte rostig och jag behövde heller inte använda syragrund eller spackla. Nån liten skada fanns det på ramplåten, jag menar delarna är ju över 40år gamla så det får man räkna med. <!-- </EdIndex> --></div>
Bränslemannen

Tips färgborttagning

Inlägg av Bränslemannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vid nästa renoveringer tänker jag använda färgborttagningsmedel, har luskat fram en industriprodukt som man även kan köpa privat. Det ska var nåt i hästväg, finns även i en variant som klarar aluminium utan att skada. den heter Spc-203. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Annars kan man blanda en smet själv, av kaustiksoda och varmvatten, konsistensen ska vara som filmjölk.
MEN FÖR SJUTTON ANVÄND SKYDDSGLASÖGON OCH HANDSKAR <!-- </EdIndex> --></div>
Bränslemannen

Inlägg av Bränslemannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helt rätt Tompa, man kan även blanda i limflingor för att få rätt konsistens. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:
S_Compakt skrev:Är det ingen som brukar använda "bums" färgborttagningsmedel
bara att pensla på och torka bort .. plåtrent på nolltid
Har du "bums" kvar ? De va många år sedan den förbjöds för försäljning eftersom den innehåller nåt skadligt mot nån mask eller fluga :twisted:

Ehh ... nej , visste inte om att den blivit förbjuden
hmm , den var ju så bra :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
tture
Inlägg: 1408
Blev medlem: 07 maj 2009, 23:00

Inlägg av tture »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej fin är den ..men en fråga är det orginalskärmar på den eller har du hittat nya ..jag söker efter en framskärm .vet inte om det fins någon annan mopedframskärm som kan passa till min kromstockholmare <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar