Tändning på EKF

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
hugge

Tändning på EKF

Inlägg av hugge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjena

Jag och farsan tog fram hans ekf som har legat på vinden sen han köpte den. Och vi tog ner och kolla lite på den. Sen tog vi av toppen och cylinderna. Och vi blästra toppen och satt på en ny orginal cylinder som vi hade liggandes med en bing 19mm. sen satt vi på den på en sm50 som vi har utan motor för att testa den om den fungerar. Och så satt vi på en efekt ljuddämpare. och när vi skulle starta den så starta den direkt och sedan stanna nästan direkt. Vi försökte starta den igen gick inte. och vi kolla tändningen och där var ingen gnista och vi kolla så tändspolen vi jord i ramen och det hjälpte inte.

vad kan det vara för fel att där inte är någon gnista?? :? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Felet är att det är Motoplat.
Dom är luriga. Iblan kan man knappast se gnistan. Eller var det så att stiftet kletade igen och blev överslag i. dessutom hur mycket jordkontakt är det mellan motor och ram, gummibussningarna leder inte ström. <!-- </EdIndex> --></div>
f50glx
Forumsponsor

Inlägg av f50glx »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hade samma problem men en vis conrad sa jorda ordentligt så jag drog en extra jord från moton till t-spolen sen var det bara att gasa :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
hugge

Inlägg av hugge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för hjälpen så länge :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
christer
Kontakt:

Inlägg av christer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Just jordning är jätteviktigt på Motoplaten! Jorda extra överallt bara för säkerhets skull! J2000E påpekade för mig för några år sedan att det nästan inte fanns en 50cc Cross som inte hade en extra jordfläta mellan topp och ram! <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motoplat är överskattat - det finns bättre valmöjligheter :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
f50glx
Forumsponsor

Inlägg av f50glx »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->grannen du menar väl brytare :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Näääe - då bryter jag ihop :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
christer
Kontakt:

Inlägg av christer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skulla vara Bosch MHKZ dårå? <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Christer verkar ha görkåll :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Motoplat

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm angående motplat finns det mycket att lära...har jag lärt lite om detta system.

Kanske inte det Optimala system man kan ha... men jag tror iaf...att det måste funka.....det har inga brytare... :!:

Det finns så många fällor om dessa system, höger/vänster gång paras i hopp med hur som hellst...inte bra/bäst.

Det finns en pil på EKF system så visar rotations riktiningen...medturs/eller moturs... har jag haft svårt att finna dom med moturs system.

Jag har inte lyckas se på en tändplatta när detta gäller en tändplatta till moturs till motorer 50S, 50/4, 50/5AKF
med 80CC motor är det troligen grövre kona på svänljuls axel....så då passar inte EKF Motplat på dessa men tändspole är samma.

Så man får ett dillema då man inte kan se vad jag vet på dessa tändplattor vilket håll de går åt,
(linkdre = vänster) (Rechtdre=höger) jag har Om mätt spolarna för att få en ledtråd.....då finns det skillnader.

Å vad jag kan förstå så skall man inte bland höger / vänster gång för optimal tändning, fast det funkar att köra med olika dvs.. :!:

På denna sida....

http://www.motelek.net/zundanlagen/motoplat1.html

Detta är lite att tänka på när det gäller motoplat system så är det inte enklet, kan jag lova.....detta är bara en led tråd & rekomendtion.

Om ni har frågor svaras dessa via PM...

MVH billykid <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såg andra tråden: sätt i 7ans stift att testa med
jag kör också på 9:ans men prova dig fram <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har löst problemet med Motoplat (för min del) Jag har en tunna som följer med till tippen varje gång jag åker dit.
Till EKF kör jag med Kokusan och vanliga brytarsystem. Till dom högrdrevade har jag HPI med 55 w på gång. En kör jag med PVL rotor och batteri. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det bara spolen som är problemet, eller är de opålitliga i övrigt också? Hittade ersättningsspole.
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=11081&art=10034179 <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motoplaten på min funkar bra... 8) (än så länge iaf...) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Skriv svar