Ytterligare ett år efter, 1971, var jag femton och KS125 Sport kom med sina 15 DIN hk men jag kände ingen som hade någon. Däremot köpte/fick en klasskompis på FO/BM (fordonsmek./bilmekanikerutbildning) en -72 års modell i orange färg. Jag minns den hade cylle med andra kylflänsar. När han kom och körde hördes motorförbränningarna som resonansljud genom det stora kylflänsarna.
Nej, det blev ingen KS125 för min del men jag hämtade ut en broschyr hos Stig Nilsson på Södra Vägen. Den har jag tack och lov sparat liksom andra motorrelaterade trycksaker. Även bilbroschyrer har jag sparat men har nu konstaterat att sådana är det ingen vidare kurs på hos Tradera.
Här nedan är en skalad bild från -71 års broschyr. MotorKraft säljer ut kvarvarande exemplar genom återförsäljarna för 3.300 kronor till kund. Det måste varit ett bra pris. En KS50 kostade nog runt 2.600 då och en MCB SM50 kostade 2.600 året efter.
3.300 kronor 1971 skulle motsvara c:a 22.500 kronor idag vilket måste vara ett mycket bra pris även nu för en sådan MC.
Ja, den som har en sådan i gott skick idag skulle säkert få mer tror jag. Kanske får man hålla med om att dåtidens reklam om dappens andrahandsvärde i särklass faktiskt var helt sann och dessutom i allra högsta grad gäller fortfarande....

Visst är den läcker och visst är det något fullvuxet över den.....