Zündapp Lifanette-61

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mja... Mina erfarenheter av kinesiska monkeybikebaserade motorer är väl inte riktigt lika ljus. Syrrans killes ungar har haft diverse lekfordon med dessa motorer, och jag har fått äran att laga det som havererat.

1: Kuggrens på 3:ans drev (nyköpt begagnad fiddy, ovan förare - möjligen fel vid växlingen men dreven ska inte ge upp för det)
2: Utgående drevaxel knäckt jäms med låsringsspår inne i lådan när kedjan hoppade (När såg ni senast en knäckt drevaxel som inte satt i en Sachs?)
3: Krökt ventil på helt ny fiddy som gått ca 20 minuter totalt (MYCKET lugn körning med en ovan 6-åring bakom styret, solklart tillverkningsfel)
4: Fullständig ventilsallad med tillhörande nytt hål genom kolvtoppen (samma motor, ca 6 månader senare. Rest in pieces.)

...och detta är bara de större felen jag kommer på på rak arm. Just nu söks det efter en lämplig billig mopedmotor att hänga i en crossram, så lillgrabben får åka lite igen. Förhoppningsvis utan märkliga haverier orsakade av motordelar tillverkade av stålkvalitéer med hållfasthet liknande trolldeg.

Men det kommer ju måndagsex från alla tillverkare. Synd bara att kineserna har så många måndagar varje vecka. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[quote="billykid"]Alf...guldfisken är min...heheh så låt bli den.. :D

Du vattnar väl den ibland :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:Mja... Mina erfarenheter av kinesiska monkeybikebaserade motorer är väl inte riktigt lika ljus. Syrrans killes ungar har haft diverse lekfordon med dessa motorer, och jag har fått äran att laga det som havererat.

1: Kuggrens på 3:ans drev (nyköpt begagnad fiddy, ovan förare - möjligen fel vid växlingen men dreven ska inte ge upp för det)
2: Utgående drevaxel knäckt jäms med låsringsspår inne i lådan när kedjan hoppade (När såg ni senast en knäckt drevaxel som inte satt i en Sachs?)
3: Krökt ventil på helt ny fiddy som gått ca 20 minuter totalt (MYCKET lugn körning med en ovan 6-åring bakom styret, solklart tillverkningsfel)
4: Fullständig ventilsallad med tillhörande nytt hål genom kolvtoppen (samma motor, ca 6 månader senare. Rest in pieces.

...och detta är bara de större felen jag kommer på på rak arm. Just nu söks det efter en lämplig billig mopedmotor att hänga i en crossram, så lillgrabben får åka lite igen. Förhoppningsvis utan märkliga haverier orsakade av motordelar tillverkade av stålkvalitéer med hållfasthet liknande trolldeg.

Men det kommer ju måndagsex från alla tillverkare. Synd bara att




kineserna har så många måndagar varje vecka.

Men ett faktum kvarstår dock: En ny päroncylle till zündapp är det samma som priset på en komplett lifan. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Levve skrev:
G-son skrev:Mja... Mina erfarenheter av kinesiska monkeybikebaserade motorer är väl inte riktigt lika ljus. Syrrans killes ungar har haft diverse lekfordon med dessa motorer, och jag har fått äran att laga det som havererat.

1: Kuggrens på 3:ans drev (nyköpt begagnad fiddy, ovan förare - möjligen fel vid växlingen men dreven ska inte ge upp för det)
2: Utgående drevaxel knäckt jäms med låsringsspår inne i lådan när kedjan hoppade (När såg ni senast en knäckt drevaxel som inte satt i en Sachs?)
3: Krökt ventil på helt ny fiddy som gått ca 20 minuter totalt (MYCKET lugn körning med en ovan 6-åring bakom styret, solklart tillverkningsfel)
4: Fullständig ventilsallad med tillhörande nytt hål genom kolvtoppen (samma motor, ca 6 månader senare. Rest in pieces.

...och detta är bara de större felen jag kommer på på rak arm. Just nu söks det efter en lämplig billig mopedmotor att hänga i en crossram, så lillgrabben får åka lite igen. Förhoppningsvis utan märkliga haverier orsakade av motordelar tillverkade av stålkvalitéer med hållfasthet liknande trolldeg.

Men det kommer ju måndagsex från alla tillverkare. Synd bara att




kineserna har så många måndagar varje vecka.

Men ett faktum kvarstår dock: En ny päroncylle till zündapp är det samma som priset på en komplett lifan.
Amen!

Hade en Lifan Monkeybike, 50cc, 4vxl. Den funkade bra de 30 mil jag hann köra med den. Stark och soppasnål.

En gång var jag ute och smiskade den rätt hårt på små grusvägar, stigar och landsväg och då tyckte jag den lät lite skumt mot slutet... efter ca 3 timmars körning. Kan ha varit nåt annat än motorn som lät men den lät helt OK vid alla andra turer. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Levve skrev:Men ett faktum kvarstår dock: En ny päroncylle till zündapp är det samma som priset på en komplett lifan.
Absolut, det är väldigt mycket motor man får för pengarna. Min poäng är bara att om man använder en motor som knappt kostar någonting ska man inte bli förvånad om det sedan visar sig att man fått exakt vad man betalat för - nästan ingenting alltså. 8) Ibland har man tur, ibland har man det inte, dessa motorer är ett lotteri och jag verkar då aldrig vinna... <!-- </EdIndex> --></div>
wrooom
Inlägg: 46
Blev medlem: 11 mar 2009, 00:00
Ort: Göteborg

Inlägg av wrooom »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:
Levve skrev:Men ett faktum kvarstår dock: En ny päroncylle till zündapp är det samma som priset på en komplett lifan.
Absolut, det är väldigt mycket motor man får för pengarna. Min poäng är bara att om man använder en motor som knappt kostar någonting ska man inte bli förvånad om det sedan visar sig att man fått exakt vad man betalat för - nästan ingenting alltså. 8) Ibland har man tur, ibland har man det inte, dessa motorer är ett lotteri och jag verkar då aldrig vinna...
Lifan 150cc ska vara den bästa kopian enligt Zifty som är moderator på www.monkeybiker.net .

Skyteam ska vara de bästa kopiorna på hela Hondas monkeybike och även deras motorer är bland de bättre. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:
Levve skrev:Men ett faktum kvarstår dock: En ny päroncylle till zündapp är det samma som priset på en komplett lifan.
Absolut, det är väldigt mycket motor man får för pengarna. Min poäng är bara att om man använder en motor som knappt kostar någonting ska man inte bli förvånad om det sedan visar sig att man fått exakt vad man betalat för - nästan ingenting alltså. 8) Ibland har man tur, ibland har man det inte, dessa motorer är ett lotteri och jag verkar då aldrig vinna...
Visst är det så. Man får vad man betalar. Men man måste ju få ha lite roligt å trixa å experimentera lite oxo. Det gjorde man i moppeåldern och det är ju lite av den nostalgin man vill ha när man har blivit en gammal gubbe som jag. Varför måste man vara så jävla seriös jämt. Har man så mycket gammalt skit i ryggsäcken som jag, vill man kanske få vara lite "wild&crazy" i bland. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
wrooom skrev:
G-son skrev:
Levve skrev:Men ett faktum kvarstår dock: En ny päroncylle till zündapp är det samma som priset på en komplett lifan.
Absolut, det är väldigt mycket motor man får för pengarna. Min poäng är bara att om man använder en motor som knappt kostar någonting ska man inte bli förvånad om det sedan visar sig att man fått exakt vad man betalat för - nästan ingenting alltså. 8) Ibland har man tur, ibland har man det inte, dessa motorer är ett lotteri och jag verkar då aldrig vinna...
Lifan 150cc ska vara den bästa kopian enligt Zifty som är moderator på www.monkeybiker.net .

Skyteam ska vara de bästa kopiorna på hela Hondas monkeybike och även deras motorer är bland de bättre. :)
Är dom råkopior av Hondas motorer? Har en miniHonda motor med rasad korg samt växeldrev å funderar om det passar från dom därna det lär ju va rejält billigare..
Eller så funderar jag på att bara införskaffa en komplett ny rova å sätta dit hondans kåpor..om det nu passar förstås :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:
wrooom skrev:
G-son skrev:
Levve skrev:Men ett faktum kvarstår dock: En ny päroncylle till zündapp är det samma som priset på en komplett lifan.
Absolut, det är väldigt mycket motor man får för pengarna. Min poäng är bara att om man använder en motor som knappt kostar någonting ska man inte bli förvånad om det sedan visar sig att man fått exakt vad man betalat för - nästan ingenting alltså. 8) Ibland har man tur, ibland har man det inte, dessa motorer är ett lotteri och jag verkar då aldrig vinna...
Lifan 150cc ska vara den bästa kopian enligt Zifty som är moderator på www.monkeybiker.net .

Skyteam ska vara de bästa kopiorna på hela Hondas monkeybike och även deras motorer är bland de bättre. :)
Är dom råkopior av Hondas motorer? Har en miniHonda motor med rasad korg samt växeldrev å funderar om det passar från dom därna det lär ju va rejält billigare..
Eller så funderar jag på att bara införskaffa en komplett ny rova å sätta dit hondans kåpor..om det nu passar förstås :roll:
Kolla med gubbsen på Monkeybiker.net, de vet garanterat.

Där brukar det ibland annonseras ut original honda motorer för vettiga pengar. Sätter en femma på att du får tag i de delar du söker där också. Sätt ut en köpesannons vettja! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Levve skrev:
G-son skrev:
Levve skrev:Men ett faktum kvarstår dock: En ny päroncylle till zündapp är det samma som priset på en komplett lifan.
Absolut, det är väldigt mycket motor man får för pengarna. Min poäng är bara att om man använder en motor som knappt kostar någonting ska man inte bli förvånad om det sedan visar sig att man fått exakt vad man betalat för - nästan ingenting alltså. 8) Ibland har man tur, ibland har man det inte, dessa motorer är ett lotteri och jag verkar då aldrig vinna...
Visst är det så. Man får vad man betalar. Men man måste ju få ha lite roligt å trixa å experimentera lite oxo. Det gjorde man i moppeåldern och det är ju lite av den nostalgin man vill ha när man har blivit en gammal gubbe som jag. Varför måste man vara så jävla seriös jämt. Har man så mycket gammalt skit i ryggsäcken som jag, vill man kanske få vara lite "wild&crazy" i bland. :wink:
För fan Levve, Gör vad du vill och njut, och kom ihåg det är du som betalar, och ingen annan ,och mekar och njuter och svär , så bara gå på som en virvelvind
mefipallina_yahoo.gif <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Liten update: Tillverkat bakre kedjeskydd. det gröna originalet fick jag låna av en god kamrat. Kanske inte 100% mot orig. men det passar perfekt, å lite spackling får man acceptera.

Bild

Uploaded with ImageShack.us



Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8562
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->när det är lackat och sitter på plats ser det nog kanon ut levve.. :) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketaren skrev:när det är lackat och sitter på plats ser det nog kanon ut levve.. :)
Tack Roger. (jag vägrar pröjsa 4-siffrigt för ett sånt ) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8562
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->finns ju ingen anledning till att betala så mycket när du är så händig att tillverka ett likadant...hur proffsigt som helst.. :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nä , i synnerhet när det inte är nån slags originalrenovering. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar