Kokusan på fläktkyld puch

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
mbc
Inlägg: 92
Blev medlem: 13 jun 2009, 23:00
Ort: Varberg

Kokusan på fläktkyld puch

Inlägg av mbc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller på och trimmar och fixar lite med min fläktkylda puch.
Är det nån som monterat kokusan på en sån?
Hur har ni löst det med fläkten?
Eller nån som har några idéer?
Jag hade tänkt gänga i nya svänghjulet som det är i original, men det nya är ju mycket mindre så det finns ju inte plats. <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag ingen Puch, men väl en fläktkyld motor och så här gjorde jag:

http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=6213&postdays=0&postorder=asc&start=75&mforum=raketsport <!-- </EdIndex> --></div>
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Inlägg av Svartsjö »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kan beställa hem kokusan med fläkt till Sachs, P*ch, Zündapp och Kreidler och förmodligen passar dem till flera motorer för 2000kr+frakt
http://www.2-takt.se/index.php?option=com_simgallery&func=imagephp&tmpl=component&format=raw&width=600&height=600&image=/images/sg_photos/C5ABDB9FC255-295.jpg
Självklart finns det kokusan till fartvindskylda åxå för 1800+frakt

Micke// <!-- </EdIndex> --></div>
mbc
Inlägg: 92
Blev medlem: 13 jun 2009, 23:00
Ort: Varberg

Inlägg av mbc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipsen,
Följdfråga
Hur ska plattan sitta på en puch?
Har hittat bilder på sachs och zundapp men inget på puch.
Nån som vet och har lust att berätta <!-- </EdIndex> --></div>
mbc
Inlägg: 92
Blev medlem: 13 jun 2009, 23:00
Ort: Varberg

Inlägg av mbc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade en liten garage eftermiddag så om nån annan undrar hur jag gjorde.
Så här ska det sitta på en puch dakota.

Bild


och så här löste jag fläkten

Bild
Borrade 4 hål och gängade m5 i svänghjulet, tog en rostfri plåt och skruvade fast, klämde fast fläkthjulet men jag satte ändå 2 skruv så det garanterat inte kan snurra.
Kokusan svänghjulet byggde lite mer ut än original så jag fick slipa lite på fläktvingarna också.

Ställde tändningen på 2mm med stroboskoplampa, lite småpill sen ska det ut och provas, har bara gasat i garaget än sålänge. <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser en mysig 70cc cylinder där oxå 8)

Snyggt blev det :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har svarvat en platta i aluminium för att få ihop fläkten med det nya svänghjulet till kokusan tändsystemet till min Dakota. Det blev följande mått: Utvändig diameter 113 mm. Invändig diameter 59,1 mm. Den delen som ligger mot fläkten (113 mm) är 2,8 mm tjock. Sedan är det en ner svarvning till 90 mm i diameter som är 3,2 mm, totalt är distansen 6 mm tjock. Har sedan använt mig av försänkta M 4 för att skruva fast plattan mot svänghjulet (jag kommer att kunna montera svänghjulsplattan över). Det blir en liten klämspalt (0,1 mm) som klämmer fast fläkten mot svänghjulet men jag kommer att borra och gänga fast två M4 för att säkra fläkten mot distansen. Borrade även ett par (8,5 mm) hål för att ha något att hålla emot i när man monterar/demonterar svänghjulet. Vet ej om jag behöver svarva något på fläktvingarna utan det märker jag när det blir montage om det går fritt

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
mbc
Inlägg: 92
Blev medlem: 13 jun 2009, 23:00
Ort: Varberg

Inlägg av mbc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt fint, ser proffsigare ut än min lösning. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en fråga till någon som redan har monterat ett kokusan tändsystem på sin moped. Hur har ni löst belysningen. Inga problem med att ansluta den gula kabeln upp till ljusomkopplaren på styret och få ström till hel och halvljus och signalhorn. Eller få ström till bromsljus. Hur kopplar man så att bakljus styrs av hel respektive halvljus omkopplaren. Om man drar en kabel mellan halvljus anslutningen i lamphuset eller uppe på styret till baklampa, då funkar fram och baklampa samtidigt. Problemet kommer om jag vill köra på helljus, hur löser jag baklampan då ? Drar jag likadant en separat strömkabel till baklampan borde jag ju få bakström till halvljuset. Eller tänker jag helt fel ! Hur har ni gjort för att det skall fungera <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De vanliga omkopplarna klarar inte av att även tända/släcka baklyse på det sätt du vill, åtminstone inte utan diverse extrautrustning. Koppla baklyset direkt till generatorn, det är ändå olagligt att åka med det släckt så det finns ingen anledning till att inte låta det lysa hela tiden. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var inne på det som alternativ med att koppla baklampan direkt. Var mest nyfiken på om det fanns något alternativ. En fråga till, lämplig watt (sockel BA20D) på framlampa 12 volt för att få ett bra ljus. Respektive baklampa och bromsljuslampa. Vad kör ni med <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom starkaste 12V ba20d-lamporna som går hitta någorlunda enkelt är 45/40W, och uppenbarligen ska Kokusan utan problem kunna driva en sån. Möjligen att man får välja 35/35W istället om man kör väldigt lågvarvigt (original) men det är väl inget problem? :lol:

Moderna fordon brukar ha 5W baklyse och 21W bromsljus, gamla moppar brukar väl snarare ha 3W baklyse och kanske 5W bromsljus. Se vad som finns till den lampsockel du har och prova effekter som verkar rimliga. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:Dom starkaste 12V ba20d-lamporna som går hitta någorlunda enkelt är 45/40W, och uppenbarligen ska Kokusan utan problem kunna driva en sån. Möjligen att man får välja 35/35W istället om man kör väldigt lågvarvigt (original) men det är väl inget problem? :lol:
Ok tack för hjälpen :wink: Inga problem med varvvilligheten 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M
Inlägg: 885
Blev medlem: 22 okt 2010, 23:00
Ort: Finspång

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja testa med en H1 lampa i ett av mina lysen på Kreidlern... gör ja inte igen.

sockeln blev som smör och reflektorn blev matt, även fast
likriktaren/spänningsregulatorn gjorde sitt jobb.

är ja nöjd? så in i helvete :!:

de ja tänkte göra på den va att bara ''grena'' plusmatningen till de
specifika punkterna på originalstammen men sen kom ja på att relän
osv kanske inte mår så bra av 12V när de är gjorda för 6V... :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tänker mig en relämatning över ett tändlås. Första läget inget ljus, andra läget har man ett relä som slår till, för halv och hel använder man ett växlande relä som styrs via meritomkopplaren. När denne är i mittenläget är växelreläet i "viloposition" och det går ström till halvljuslampan, slår man sedan till helljusläget så drar växelreläet om till helljus.

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Skriv svar