Vevstakar till Viktoriamotorer

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
VRM Roffe
Inlägg: 117
Blev medlem: 19 feb 2010, 00:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Victoria vevstakar

Inlägg av VRM Roffe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
fatchance skrev:
VRM Roffe skrev:Hej igen Stefan!
:wink:
Hej Roffe!

Ok, det fanns inga vevar.. :cry: Så är det ibland, men jag har en känsla
av att du fixar det på något vis ändå! :D

Hör av mig när jag har delat prylarna, tror vi ska testa Conrads press och
se ifall den orkar med lite Zweirad stål! :wink:
Stefan !
Bara för att undvika missförstånd i framtiden.
Kalla vevstaken för det eller stake.
För det blir konstigt för mig om du kallar en vevstake för vevar mm.
En vev är ju ett helt komplett vevparti.

Självklart så ska jag plocka fram delar så att ni får snurr på era motorer igen! :=)
Vi hörs
MVH
Roffe
:wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Re: Victoria vevstakar

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
VRM Roffe skrev:
fatchance skrev:
VRM Roffe skrev:Hej igen Stefan!
:wink:
Hej Roffe!

Ok, det fanns inga vevar.. :cry: Så är det ibland, men jag har en känsla
av att du fixar det på något vis ändå! :D

Hör av mig när jag har delat prylarna, tror vi ska testa Conrads press och
se ifall den orkar med lite Zweirad stål! :wink:
Stefan !
Bara för att undvika missförstånd i framtiden.
Kalla vevstaken för det eller stake.
För det blir konstigt för mig om du kallar en vevstake för vevar mm.
En vev är ju ett helt komplett vevparti.

Självklart så ska jag plocka fram delar så att ni får snurr på era motorer igen! :=)
Vi hörs
MVH
Roffe
:wink:
Ooops, ser nu mina felskrivningar.. Vet mycket väl vad som är vevstake
och vad som är vevparti!
Skyller på trötthet, vilket ska motverkas med en ny vevstake! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:När vi är inne på vevstakar.
NOS staken är 14 med 16 mm på lagerytan. Eftersom man sparar allt möjligt, så hade jag ett antal Sachs vevtappar, den modell som är cylindrisk i ändarna. Så det blev en vevaxel till slut. :D
Sen är det olika stake på fp50 . den staken är längre än G50 staken
Fp50 har 14,4 tapp (eller var det 14) om du har en sån där 14-16-14 tapp över så kan jag få låna den och kolla om det stämmer med fp50

Jag klämde isär en em50 vev inatt och sen mätte jag lite och vips så kom lite nya ideer
men det tar vi i en annan tråd <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
VRM Roffe
Inlägg: 117
Blev medlem: 19 feb 2010, 00:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Vevstakar

Inlägg av VRM Roffe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men ni som håller på med olika Victoriaprojekt här då!
Skriv ner måtten på alla delar,
så finns dom här så att man kan plocka fram alternativ till dom gamla rginalen.
Roffe <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är jag en liten bit på väg, har delat motorn och fått ut vevaxeln.

I det här fallet heter motorn 802 och finns i 4 olika varianter.
Borr 40mm och slag 39,5 i samtliga.

802 042 4växlad, fläktkyld 2,6 hk
802 043 lika ovanstående, andra motorfästen
802 052 5 växlad, fläktkyld 4,6 hk
802 060 5 växlad, fartvindskyld 5,3 hk

Jag upptäckte också att vevaxeln kan ha två olika diametrar, 17mm och 20mm. (Stod ej i min lilla bibel..)
Har ej pressat isär veven ännu, men vevstakens cc mått är 85mm.
Axeltappen är lite svår att mäta i nuläget, men ca 18mm.

Det satt även magnetlager/kontaktlager på 20mm:s axeln, vad kan dom heta, L20 ?

Återkommer med mera mått på staken! :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
VRM Roffe
Inlägg: 117
Blev medlem: 19 feb 2010, 00:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Vevstakar

Inlägg av VRM Roffe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanon Stefan !
Ta gärna lite foton på veven innan du har isär den.
Lägg upp bilder från tre olika håll så kan man gå tillbaka till den här tråden och hänvisa och rekommendera vad som kan vara lämpligt :=)
Det är kanon med dokumentation.
Kunskap och information kan man aldrig få för mycket av! :=)
Roffe :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här kommer några bilder på "skönheten" med 20mm:s axel!

Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såg Tung ut.. :hmm: men det ska väl inte varvas så mycket.. :mrgreen: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Såg Tung ut.. :hmm: men det ska väl inte varvas så mycket.. :mrgreen:
Spara ihop lite stålar och några semesterdagar så ska du få testa den
i Mellsta! :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
VRM Roffe
Inlägg: 117
Blev medlem: 19 feb 2010, 00:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av VRM Roffe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Såg Tung ut.. :hmm: men det ska väl inte varvas så mycket.. :mrgreen:
Mycket massa!!
Det tyder på en stor insikt om stabilitet och kvalitet.
Den här veven är bland det bästa jag sett i en standard mopedmotor.
Till skillnad på mycket annat skräp som finns på två hjul. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En DKW-konstruktion kan man tänka :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
VRM Roffe skrev: Till skillnad på mycket annat skräp som finns på två hjul. :wink:
Inte menar du väl Sachs.. :cry2: :wink: , vill man ha så mycket massa snurrandes? tacka vet jag wankel.. :D (inte 2-taktare men ändå..) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
VRM Roffe
Inlägg: 117
Blev medlem: 19 feb 2010, 00:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av VRM Roffe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:
VRM Roffe skrev: Till skillnad på mycket annat skräp som finns på två hjul. :wink:
Inte menar du väl Sachs.. :cry2: :wink: , vill man ha så mycket massa snurrandes?[/size]
Det är det som är det fina i kråksången!!
Att ha så mycket massa i veven som gör den stabil.
Gångegenskaperna blir dessutom mycket stabilare på grund av:
Mindre vibrationer,
Mindre flex,
Jämnare gång vilket beror på att mera energi i veven
gör att den roterar mindre frekvent.

Det kan inte jämföras med mera roterande massa av tex
svänghjul mm.
den förvärrar vevens tillstånd pga perifiera krafter som
gör att veven sätter igång och flexar istället.

När man adderar vikt så långt ut som ett svänghjul hamnar så
snurrar det inte enbart runt utan den roterar dessutom runt vevaxelns centrum.
Vilket gör att ram och vevlager far illa och den stackars vevtappen har fullt upp att hålla i alla krafter som strävar åt alla olika håll.

:wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar