Nygammal luftburk...

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Nygammal luftburk...

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Till kyrkportarn tydligen nytillverkning lika fel (får för lite luft) som orginalburken som ser likadan ut?


Bild
såg på tradera finns säkert lite överallt

http://www.tradera.com/ny-liten-kort-luftburk-bing-orginal-auktion_302510_144099015 <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm, jag är ju ett stort fan av de där burkarna, eller åtminstone utseendet. MEn man måste ju ta bort filtret om man ska få tilllräkligt med luft. Eftersom den ser exakt likadan ut som de gamla kan man nästan anta att det är lika risig lufttillförsel på den där? <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
sachs
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2011, 00:00

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->fugerar dom här burkarna bättre eller sämre än en upp sågad orginal burk med orginal filter <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte kanske själva filterdelen hade bättre flöde på den här... :blush: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar såga ur hela botten och limma med epoxy fast ett glest skummgummifilter. <!-- </EdIndex> --></div>
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Jag brukar såga ur hela botten och limma med epoxy fast ett glest skummgummifilter.
Conrad, du som vet, blir det mycket kortare livslängd om man kör utan filter eller med ett nästan helt öppet? <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är inte Conrad men om kolv och cylle är full av längsgående smårepor så har motorn förmodligen gått utan eller med dåligt luftfilter.

Dappar med hel och tät luftkanal hela vägen från cylle till luftburk med pappersfilter hade oftast fin kolv utan repor vad jag minns....

Förlåt om jag la mej i... :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade tänkt skriva samma sak, vaddå lägga sig i det är ju det som är vitsen med ett forum.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Precis - så fortsätt lägga näsan i blöt... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Naeri skrev:blir det mycket kortare livslängd om man kör utan filter eller med ett nästan helt öppet?
Bland ungdomssynderna har jag minnen av en Yamaha DT50MX med så gott som det vassaste köptrimmet som fanns att uppbringa, så kallad 70cc cylinder med alla lämpliga tillbehör alltså. Med det insuget blev förgasarens placering mot luftburken fel, så gummianslutningen passade inte - vilket inte hindrade mig från att åka 1000 mil med den mopeden till stor del på grusväg där motorn fick i sig både det ena och det andra som ett filter borde ha stoppat.

Hur bra det höll? Som sagt, jag körde 1000 mil med moppen - med en lista på förbrukade delar som såg ut såhär:
Oräknade kolvringar
2st kolvar
2st vevstakar
5st ramlagerbyten inkl. alla packboxar
1st cylinder - på avgassidan under vändkanten har ett stort område av nikasilet nötts bort helt så det alltså är aluminium direkt i cylinderloppet.

Nu för tiden har jag insett nyttan av luftfilter... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Inlägg av Svartsjö »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För att inte nämna loppa på stiftet, i min ungdom kan jag inte komma ihåg att jag någonsin hade ett vettigt luftfilter och loppa var mera regel än undantag.
Nu har jag ordentliga luftfilter på alla mina moppar och aldrig råkat ut för loppa på mina stift. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kör helt utan och loppa har jag aldrig fått...
livslängden på en cylinder förkortas av annat :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar