Dina 6voltare går bra att byta ut mot 12voltare <!-- </EdIndex> --></div>Mattias-M skrev:ja testa med en H1 lampa i ett av mina lysen på Kreidlern... gör ja inte igen.
sockeln blev som smör och reflektorn blev matt, även fast
likriktaren/spänningsregulatorn gjorde sitt jobb.
är ja nöjd? så in i helvete
de ja tänkte göra på den va att bara ''grena'' plusmatningen till de
specifika punkterna på originalstammen men sen kom ja på att relän
osv kanske inte mår så bra av 12V när de är gjorda för 6V...
Kokusan på fläktkyld puch
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Däremot behöver du använda likström från batteriet för styrström till dina relän, dom funkar inget vidare med växelström. <!-- </EdIndex> --></div>
Ser ut som att du tänker driva det från batteriet. Det avråder jag från eftersom batteriet bara får en del av generatorns effekt till laddning, så du kommer inte kunna driva ens en hälften så stark lampa direkt från batteriet som direkt från generatorn.Puchen skrev:Jag tänker mig en relämatning över ett tändlås. Första läget inget ljus, andra läget har man ett relä som slår till, för halv och hel använder man ett växlande relä som styrs via meritomkopplaren. När denne är i mittenläget är växelreläet i "viloposition" och det går ström till halvljuslampan, slår man sedan till helljusläget så drar växelreläet om till helljus.
http://img510.imageshack.us/img510/2555/omkoppl.png
Uploaded with ImageShack.us
Däremot behöver du använda likström från batteriet för styrström till dina relän, dom funkar inget vidare med växelström. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Har för mig att kokusanet ska ha en utgång för likriktad spänning som man kan mata mot ett batteri, eller blir detta för tungdrivet om man ska köra en H4 60/55?
Att reläna behöver likspänning är jag väl medveten om
<!-- </EdIndex> --></div>
I detta fall tänker jag låta spänningen likriktas och arbeta mot batteri som referens precis som på vilket annat fordon som helst med generator, där generatorn används som huvudsaklig strömkälla medans batteriet är referenspunkt/strömförbrukarbackup, eller slår jag en tankevurpa?G-son skrev:Ser ut som att du tänker driva det från batteriet. Det avråder jag från eftersom batteriet bara får en del av generatorns effekt till laddning, så du kommer inte kunna driva ens en hälften så stark lampa direkt från batteriet som direkt från generatorn.Puchen skrev:Jag tänker mig en relämatning över ett tändlås. Första läget inget ljus, andra läget har man ett relä som slår till, för halv och hel använder man ett växlande relä som styrs via meritomkopplaren. När denne är i mittenläget är växelreläet i "viloposition" och det går ström till halvljuslampan, slår man sedan till helljusläget så drar växelreläet om till helljus.
http://img510.imageshack.us/img510/2555/omkoppl.png
Uploaded with ImageShack.us
Däremot behöver du använda likström från batteriet för styrström till dina relän, dom funkar inget vidare med växelström.
Har för mig att kokusanet ska ha en utgång för likriktad spänning som man kan mata mot ett batteri, eller blir detta för tungdrivet om man ska köra en H4 60/55?
Att reläna behöver likspänning är jag väl medveten om

Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Regulatorn halvvågslikriktar bara, med andra ord kan man bara få ut halva generatoreffekten den vägen - minus spänningsfall genom likriktardioden, förluster vid batteriladdningen och så vidare. Rimligtvis kanske du kan använda en tredjedel av den effekt du annars kan ta ut direkt från generatorn utan likriktning om man ska kunna lita på bra funktion och att inte förkorta batterilivslängden för mycket med upprepade ganska stora urladdningar varenda gång man stannar i en korsning..
Med andra ord: Småsaker som drar lite ström (baklyse, mätarbelysning) eller bara drar ström kort tid (bromsljus, blinkers, signalhorn) är perfekt att köra från batteriet. Strålkastarlampan drar för mycket ström för att vara lämplig att driva från batteriet. <!-- </EdIndex> --></div>
Med andra ord: Småsaker som drar lite ström (baklyse, mätarbelysning) eller bara drar ström kort tid (bromsljus, blinkers, signalhorn) är perfekt att köra från batteriet. Strålkastarlampan drar för mycket ström för att vara lämplig att driva från batteriet. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Från klarhet till klarhet!G-son skrev:Regulatorn halvvågslikriktar bara, med andra ord kan man bara få ut halva generatoreffekten den vägen - minus spänningsfall genom likriktardioden, förluster vid batteriladdningen och så vidare. Rimligtvis kanske du kan använda en tredjedel av den effekt du annars kan ta ut direkt från generatorn utan likriktning om man ska kunna lita på bra funktion och att inte förkorta batterilivslängden för mycket med upprepade ganska stora urladdningar varenda gång man stannar i en korsning..
Med andra ord: Småsaker som drar lite ström (baklyse, mätarbelysning) eller bara drar ström kort tid (bromsljus, blinkers, signalhorn) är perfekt att köra från batteriet. Strålkastarlampan drar för mycket ström för att vara lämplig att driva från batteriet.

Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Har nu provmonterat tändsystemet på motorn. Vad man behöver göra är att svarva av (eller slipa/fila) ca 2 mm på fläktvingarna, även radien behöver sänkas ca 2 mm för att det inte skall gå i kåpan. Svarvade även ner ytterdiametern på orginal flänsmutter M 10x1 till 17,5 mm för att den skulle gå att använda så den bottnar i svänghjulet <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Du måste börja tipsa biltillverkareG-son skrev:Regulatorn halvvågslikriktar bara, med andra ord kan man bara få ut halva generatoreffekten den vägen - minus spänningsfall genom likriktardioden, förluster vid batteriladdningen och så vidare. Rimligtvis kanske du kan använda en tredjedel av den effekt du annars kan ta ut direkt från generatorn utan likriktning om man ska kunna lita på bra funktion och att inte förkorta batterilivslängden för mycket med upprepade ganska stora urladdningar varenda gång man stannar i en korsning..
Med andra ord: Småsaker som drar lite ström (baklyse, mätarbelysning) eller bara drar ström kort tid (bromsljus, blinkers, signalhorn) är perfekt att köra från batteriet. Strålkastarlampan drar för mycket ström för att vara lämplig att driva från batteriet.


<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Biltillverkare har lite andra förutsättningar när bilgeneratorerna levererar effekt i kilowattklassen, likriktat, reglerat och klart dessutom.
Om biltillverkarna lyssnade på mig hade dom skrotat 12V sedan länge, någonstans uppåt 50V vore mycket vettigare. <!-- </EdIndex> --></div>
Om biltillverkarna lyssnade på mig hade dom skrotat 12V sedan länge, någonstans uppåt 50V vore mycket vettigare. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
50 V har varit på G <!-- </EdIndex> --></div>G-son skrev:Biltillverkare har lite andra förutsättningar när bilgeneratorerna levererar effekt i kilowattklassen, likriktat, reglerat och klart dessutom.
Om biltillverkarna lyssnade på mig hade dom skrotat 12V sedan länge, någonstans uppåt 50V vore mycket vettigare.
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->G-son, ifrågasätter du vad jag skrev? Eller har jag själv hittat på det?
Det fins flera människor, här i värden som får information från andra håll än du. Den kunskap som du har respekterar ja och är ganska omfattande.
Ang halvågsbrygga så kan man ju ha en helvågsbrygga och köra utan orginalregulatorn. Reglera likströmm till ett batteri är enkelt. <!-- </EdIndex> --></div>
Det fins flera människor, här i värden som får information från andra håll än du. Den kunskap som du har respekterar ja och är ganska omfattande.
Ang halvågsbrygga så kan man ju ha en helvågsbrygga och köra utan orginalregulatorn. Reglera likströmm till ett batteri är enkelt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det jag skrev tolkades visst inte som det var menat...
Att bilelsystem på hög spänning har planerats är absolut ingen nyhet, om jag inte misstar mig har jag t.o.m. läst om det i någon tidning från det glada 80-talet. Min poäng var att många pratat om det, men hittills har jag inte sett det förverkligas. Med det som bakgrund placerar jag alla nyheter om att det är på väg i kategorin "mycket snack men lite verkstad", där det rätteligen hör hemma efter decennier med prat men utan påtagliga framsteg. Förr eller senare lär det komma, men jag håller inte andan medan jag väntar...
Helvågslikriktning fungerar, men har fortfarande sina nackdelar när generatoreffekten är begränsad. P.g.a. spänningsfall genom likriktardioder måste man varva mer för att få laddning, och åtskilliga watt försvinner dessutom som värme i dioderna. <!-- </EdIndex> --></div>

Helvågslikriktning fungerar, men har fortfarande sina nackdelar när generatoreffekten är begränsad. P.g.a. spänningsfall genom likriktardioder måste man varva mer för att få laddning, och åtskilliga watt försvinner dessutom som värme i dioderna. <!-- </EdIndex> --></div>