<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->så nu har min lunch gått åt till att scanna verkstadshandboken/reservdelsboken till saxonettemotorn,
obs bara växellådan resten är som vanligt
Jag har scannat bilderna i BMP för att dom är så stora, varje bild är på 1 MB
2 MB bild
Lite från startapparaten också
Generator/startmotor med relä <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för bilderna Tompa!
Nu kan jag försöka lära mig hur växlingen fungerar. De små "spärrklaffarna" påminner om Sachs Torpedo växelnaven....
Det var bra med en bild på startapparaten också. Jag har sedan långt tidigare en sådan på min Holder E4 motorhacka som har en Sachs Stamo 75 motor. Där är de små "friktionsbeläggen" utbytta mot någon annan sorts belägg och vill därför börja slira efter ett antal starter. Då får man lossa startapparaten och slipa lite på beläggen med ett sandpapper så funkar det ett slag igen.
Tack för du offrade din lunchrast. Ät sakta och lugnt och vila en stund idag istället.
Jag är väldigt nyfiken på hur den här Saxonettemotorn känns att köra och speciellt undrar jag hur dragkraften är vid stillastående fordon.
Jag tror det blir som en converter att motorn går upp till ett visst varvtal och "stallar". Förhoppningsvis till det varvtal där det vridande momentet är som störst.
En annan sak jag undrar över är varför de här motorerna har bladventiler i insuget. Vad är fördelen med det? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an skrev:Jag är väldigt nyfiken på hur den här Saxonettemotorn känns att köra och speciellt undrar jag hur dragkraften är vid stillastående fordon.
Jag tror det blir som en converter att motorn går upp till ett visst varvtal och "stallar". Förhoppningsvis till det varvtal där det vridande momentet är som störst.
Min körerfarenhet från Shopper är att det är god dragkraft i motorn så länge man har rätt flytande sörja(vågar inte säga ordet då tråden spårar ur) i växellådan. Fullt godkänt drag från stillastående.
Din gissnind tycker jag kan anses rätt. Motorn går upp i lagom varv och kopplingen börjar greppa i närheten av fullt vrid. När motståndet minskar och du kommer upp i fart skickar den i tvåan med ljudet som en automatlåda från en buss.
56:an skrev:
En annan sak jag undrar över är varför de här motorerna har bladventiler i insuget. Vad är fördelen med det?
Fördelen med reedventil (bladventiler) är att dom hindrar motorn från att blåsa tillbaka färskgas från vevhuset och tillbaka upp i förgasaren.
Kontakta Lason här på forumet och be att få kolla på hans Compact. Låter han dig testa så kommer du få uppleva ett bottenvrid du inte trodde var möjligt ur 50cc! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänk bara på att dessa maskiner hatar fart, om mototrn varvar för mycket växlar den ner och tokar sig
min erfarenhet är max 3,5 hk med membransylle och 12 mm förgasare, över detta är ingen ide <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013 skrev:Min körerfarenhet från Shopper är att det är god dragkraft i motorn så länge man har rätt flytande sörja(vågar inte säga ordet då tråden spårar ur) i växellådan. Fullt godkänt drag från stillastående.
"Rätt flytande sörja" ska väl vara ATF-olja läste jag ur någon verkstadshandbok här på forumet någonstans...
Vill minnas det finns två huvudtyper av den röda ATF-oljan. Typ A och typ F.
Minns inte riktigt vilken av dem som rekommenderades. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa skrev:Tänk bara på att dessa maskiner hatar fart, om mototrn varvar för mycket växlar den ner och tokar sig
min erfarenhet är max 3,5 hk med membransylle och 12 mm förgasare, över detta är ingen ide
Det blir på sin höjd en 12 mm Bing fugge och då bara för att mopeden ska bli lite starkare.
Jag kommer ihåg att Svenska Cykelfabriken sålde membrancyllar till Sachs. De fanns på bild i katalogen och jag kunde inte låta bli att förvånas över det ovala jättehålet till insug varenda gång jag bläddrade i katalogen.
Att hålet var så stort för att kunna rymma reedventilen visste jag ju inte då... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har problem med startkopplingen på min saxonette, har satt ihop han som en ska och ser att den rör sig som den ska när jag drar i handtaget men går ändå inte att rullstarta. kan det ha nånting med att andra växel är svår att få i? <!-- </EdIndex> --></div>