Hur klyver man ILO Piano?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
jesperakesson

Hur klyver man ILO Piano?

Inlägg av jesperakesson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Fixar till svärfars Maraton (Monarped 58-60) med Ilo Piano

Den har stått i 20 år eller något sådant så det vore väl(?) läge att byta packboxarna eller?
Nu har jag inte meckat moppemotor innan och vet inte hur jag klyver motorn. Jag gjorde ett tafatt försök utan framgång, fick isär halvorna 5-10mm men vågade inte använda mer våld. Då hade jag demonterat cylinder, trampor, drev, svänghjul, transkåpa, men inte tandrem och de två kugghjulen.

Hur gör man?

En grej till. Jag beställde nya kolvringar, 38mm original. De jag fick var inte lika höga som de som satt i motorn har inte mätt men gissar på att de som satt i var ca 2mm höga medans de nya var 1-1,5mm Vad gäller?

Tacksam för hjälp Jesper <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Först och främst måste rem och tandhjulen monteras av.
Börja med det stora hjulet med lamellpaketet.
Ta bort alla skruvar, fjädrar och lameller men håll reda på hur allt sitter.
Därefter inanför detta sitter en sk seegerring som du tar bort med en speciell tång. Därefter kan du ta bort det stora hjulet och remmen.
Sedan måste det lilla hjulet på vevaxeln bort. Här måste man använda en just för detta ändamål tillverkad avdragare.
Försök inte utan avdragare för då förstör du garanterat hjulet och nya är nästan omöjliga att hitta. Det hjulet slits också ganska mycket så de begagnade är sällan särskilt bra. (ditt kanske är bra så var i så fall rädd om det). Utan avdragare är det heller inte ovanligt att vevtappen kröks och då måste du hitta ett annat bra vevparti och ett sådant är heller inte det lättaste att hitta.
Vänd dig till någon som har rätt avdragare för att få hjälp att få loss det lilla tandhjulet.
Byt remmen också när du håller på. En ny kostar 400-700 kronor beroende på hur man får tag på den men det börjar bli lite av hårdvaluta så räkna med pris i det övre spannet. 44 tänder ska det vara på remmen om jag inte minns fel.

Betr kolvringarna så mät spåren och köp rätt ringar eller om det går byt dom du köpt. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
jesperakesson

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack pangerva!

Dåså, är det någon i/runt gbg som har nämnda verktyg som jag kan ta med en motor till eller känner någon till en verkstad med gamla verktyg liggande?

/Jesper <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är du från Göteborg så bör Bloms på Hisingen kunna hjälpa dig.
S. Vårvindsgatan 10
031-537799
Ring och fråga! <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
jesperakesson

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snabba svar Per :) Tack

Jag kollar med dem <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar