Smörjmedel pys/luftare

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Ola O

Smörjmedel pys/luftare

Inlägg av Ola O »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man skall smörja upp luftaren/pysen, vilken typ av smörjmedel brukar ni använda. Temperaturen blir ju ganska hög på toppen även om motorn är en original otrimmad Zundapp 255 från 1957. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Funkar det inte med 5-56 eller liknande? Annars högtemp fett. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den smörjer man väl inte?

Men om man ska smörja är ju typ kopparpasta rätt så bra. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nee int ska den smoschlas men om man ska sätta nåt klet så kanske alupasta eftersom aluminiumtoppen hatar kopparpasta.
men jag tror bara att den kärvar mer om man sätter dit ngt som binder smuts.. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är förhoppningsvis olja i soppan. <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta isär och rengör sedan fungerar säkert 10år. <!-- </EdIndex> --></div>
Ola O

Inlägg av Ola O »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar, då är nog en rengöring den bästa metoden och en försmörjning med ett värmebeständigt fett, ej kopparpasta.
Därefter smörjer oljan i bensinen när man skall stänga av. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rätta mig om jag har fel men "pysen" ska väl egentligen användas vid start :!: :) <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Rätta mig om jag har fel men "pysen" ska väl egentligen användas vid start :!: :)
Jag använder den vid både start och stopp alla gamla ljusreglage har ju inte någon dödarknapp så det blir ju det enda sättet att få stopp på motorn. <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Grafitpulver? Eller molybdendisulfid? Används sparsamt i en rengjord mekanism. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det gäller Sachs, använder jag pysen vid start, för att vara snäll mot kickkedjan. <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pys gubbar pys, så kanske det funkar... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Grannen skrev:Pys gubbar pys, så kanske det funkar... :wink:
Så är det nog, har aldrig upplevt nå't problem med mina pysar. <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pysarna har väl ett gäng pysar i sin klubb - å dom är bara opolerade :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar