F50GXL

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolvbulten låter lite det hörs tydligt i klippet. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Re: Sachs 50/5 AKF oljud

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
billykid skrev:En till sak som jag har obs...är att klovspelet är förstort enligt mig.
(0,07 - 0,09 hundra delar, normalt tro jag på max 0,07) vilken jag tror kan göra att kolven slamra i cylle/loppet.
0,07-0,09 hundradelar då är vi nere på 7-9 tiotusendelar det verkar snålt tycker jag... :D <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Busig F50 billyboy :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

Braxmatte skrev:
billykid skrev:En till sak som jag har obs...är att klovspelet är förstort enligt mig.
(0,07 - 0,09 hundra delar, normalt tro jag på max 0,07) vilken jag tror kan göra att kolven slamra i cylle/loppet.
0,07-0,09 hundradelar då är vi nere på 7-9 tiotusendelar det verkar snålt tycker jag... :D
Å andra sidan, skönt om det är lite trångt :angel_grin: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Braxmatte skrev:
0,07-0,09 hundradelar då är vi nere på 7-9 tiotusendelar det verkar snålt tycker jag... :D
Hmmm rätta mig om jag har fel nu Braxen, men så här räknar jag:

Tusendelar = 3 decimaler 0,001 Hundradelar 2 decimaler 0,01

Från början......skrivet med 3st decimaler.

En mm = 1,000mm skrivs: 1,000 mm

En tiondel = 0,100mm skrivs: 0,100 mm

En hundradel = 0,010mm skrivs: 0,010 mm

En tusendel = 0,001mm skrivs: 0,001 mm

På nåt annat vis kan jag inte räkna....så 0,07 - 0,09 mm är inga tusendelar.... :?:

<!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

Braxmatte skrev:
Men Billykid, du skrev ju 0,07-0,09 HUNDRADELAR 22_yikes.gif det är väldigt väldigt väldigt lite. Braxen skrev att det var snålt med plats med spel 0,07-0,09 hundradelar för det innebär, precis som han skrev, att spelet är 7-9 TIOTUSENDELAR!!!! Det är ju i praktiken inget spel alls.

Men du menade väl 7-9 hundradelar eller 0,07-0,09 mm slider_cheers.gif
allt enligt din nya tabell som ser riktig ut. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo det var så jag menade , lite onödigt påpekande kanske :oops:
Ibland har även en nolla stor betydelse offtopic <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->7 hundradelar i kolvspel låter mycket.ber om ursäkt om frågan är dum, men du vet att det bara finns en punkt där en kall kolv håller fullt mått?
90 grader vinkel mot kolvbulten, strax nedanför kolvbulten.
jag har för mig att en slödapp ligger på 2 hundradelar i kolvspel.
vad har du mätt cylindern till för mått? har den ovalitet eller konicitet?
vad är det för klassning på loppet-finns det större kolvar?

vad har du för mätverktyg? är dom kalibrerade?

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

pangerva skrev:
Braxmatte skrev:
Men Billykid, du skrev ju 0,07-0,09 HUNDRADELAR 22_yikes.gif det är väldigt väldigt väldigt lite. Braxen skrev att det var snålt med plats med spel 0,07-0,09 hundradelar för det innebär, precis som han skrev, att spelet är 7-9 TIOTUSENDELAR!!!! Det är ju i praktiken inget spel alls.

allt enligt din nya tabell som ser riktig ut. :D
Japp..... :)

Hmmm Erland...Mätt på en helt ny 80cc cylle/kolv klass A.

Kolven i cyllen, mätt med bladmått 90gader mot kolvbulten, tumtryck på kolven = 7-9 hundradelar....spel <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker nog att 7 hundradelar är OK ! :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmmm oki Lase....0,07mm.... :)

Hmm skall riva cyllen och kontroler allt. + byta till ett nytt nålagret till kolvbulten.....se om detta hjälper mot oljudet i måtorn.... :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Lyse kovertering till 12V

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja...hittade ett lite glapp på vevslängen, kommer att åtgärdas genom byte till en helt komplett ny vevstake. Nåt jag alldrig gjort tidigare...**L**

Nu har jag mixrat med lyset, tyvärr hittade jag ingen 3-pols H4 anslutning, blev lösa stift. Jag måste prova men det funkar nog inte med 12V/55W Lampa.
Bild

Montera H4 Lampa i strålkastren. Med hjälp av en gammal distansring för bil. Om de som kommer ihåg, fanns det såna för att montera.
H4 i gammla asymmetriska stålkastre...det var inte tilllåtet men lyste bra...Hehehe
Bild

Fast det skall inte gå att driva 12V lampor med 6V. Motoplaten ger lätt över 12V. Brände lätt 12V lampor när jag körde utan voltregulotor.

Motoplat 6V 35/30/10 som jag trodde lyser det inte bra med H4 lampan, inte så konstigt har bara 35W att driva en 55W lampa......
men nu vet det plus hur jag skall montera H4/55W...till framtida behov.

Monterat 12Volt regulator....det funkar bra med en 12V/21W, skulle behöva en 12V/35W lampa....om såna finns i 12V.
Bild

Baklyse med 12V/10W
Bild

Så lyser det.....

<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/3uAwwI7Vm-w"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/3uAwwI7Vm-w" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

http://youtu.be/3uAwwI7Vm-w <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

pangerva skrev:
Braxmatte skrev:

allt enligt din nya tabell som ser riktig ut. :D
blir inte 0,07 hundradelar 7-9 tiotusendels mm? 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är ju LYSANDE mistick_yes.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Volt

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De är lysande Sickan.....

FAn vilken smäll... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar