<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den skall vara åt det vanliga hållet om jag inte minns fel alltså du gängar ur den åt vänster och gängar in den åt höger <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vänstersidan (den sidan man plockar veven isär från) är "motsatt-gängad" (lik pedalen i vänstersidan). <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle skrev:Den skall vara åt det vanliga hållet om jag inte minns fel alltså du gängar ur den åt vänster och gängar in den åt höger
Hej! För mitt öga ser det ut som en lagerbana som gängas ur åt höger och dras åt till vänster! Men för all del man skall aldrig vara för säker så jag kan ha fel. Jag har dock helt nyligen demonterat ett vevlager på en gammal Monark damcykel och där stämde mitt resonemang!
Hälsningar
Göran <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, du har säkert rätt. Jag har själv bara demoterat ett sådant nav en gång, och jag kommer inte ihåg så bra vilket håll man gängade ur. Det var därför jag förutsatte att det var det vanliga hållet <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom jag nyligen blivit medlem i detta forum så kommer mitt inlägg lite sent. Det finns en beskrivning på Cykelhistoriska Föreningens hemsida som troligen gäller de flesta äldre svenska cyklar med helsmitt vevparti. http://www.cykelhistoriska.se/vevparti2.html <!-- </EdIndex> --></div>