Söndagsfrågan - mc & övrig motor
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är nog någon slags Zündapp skulle jag tro 
modell KKs500 kanske? <!-- </EdIndex> --></div>

modell KKs500 kanske? <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har inte hittat några tekniska data men jag gissar på den här:
http://motorbike-search-engine.co.uk/classic_bikes/1967_yamaha_ya6.jpg
Modellen lär var sällsynt och några broschyrer på den har jag inte. De broschyrer jag har kommer från Svenska Cykelfabriken och är något senare typ -68 till -72 ungefär... Hade många men sparat några vid en "utrensning". <!-- </EdIndex> --></div>
http://motorbike-search-engine.co.uk/classic_bikes/1967_yamaha_ya6.jpg
Modellen lär var sällsynt och några broschyrer på den har jag inte. De broschyrer jag har kommer från Svenska Cykelfabriken och är något senare typ -68 till -72 ungefär... Hade många men sparat några vid en "utrensning". <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag misstänkte det var fel för det ska vara reedventilsinsug via cylindern enligt specen. Det borde vara en 60-talare om det inte nu inte är en scootermodell med mindre effekt i motorn.
Ser fram emot Golbes bok om motorcyklarna men det lär endast gälla europeiska och motorcyklarna från Asien lär nog inte finnas med....
Kanske skulle då boken bli för tjock?
<!-- </EdIndex> --></div>
Ser fram emot Golbes bok om motorcyklarna men det lär endast gälla europeiska och motorcyklarna från Asien lär nog inte finnas med....

Kanske skulle då boken bli för tjock?

- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den är något senare än vad jag trodde. Broschyren är väl från början av sjuttiotalet skulle jag tro. Jag reagerade på motoreffekten och elstart. 13 hästar är ganska lite för att vara den tiden. Konkurrenternas och de tyska motorcyklarna låg på 15-18 hk sådär... men den här var kanske mer avsedd för nöjesåkning och då kanske man gjorde motorn lite mera "smidig" och dragvillig genom hela varvtalsregistret istället för maximerad toppeffekt.
Har för mig jag haft broschyr på den här men när jag nyss sökte igenom de tre Svenska Cykelfabrikenpåsarna jag har kvar fanns bara de tvåcylindriga modellerna i olika utföranden men å andra sidan i olika storlekar även 250cc och 350cc. Offroadutförandet kallades för "Scrambler" såg jag....
Det var en "lagom" svår fråga. Det här gjorde du bra Josefine!
<!-- </EdIndex> --></div>
Har för mig jag haft broschyr på den här men när jag nyss sökte igenom de tre Svenska Cykelfabrikenpåsarna jag har kvar fanns bara de tvåcylindriga modellerna i olika utföranden men å andra sidan i olika storlekar även 250cc och 350cc. Offroadutförandet kallades för "Scrambler" såg jag....

Det var en "lagom" svår fråga. Det här gjorde du bra Josefine!

-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick hem en lite kul motor, mycket maffig och vad är det för märke??

<!-- </EdIndex> --></div>


Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport