Sachs 50/2 KS får inte isär den...

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
monark_1209

Sachs 50/2 KS får inte isär den...

Inlägg av monark_1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en 50/2 KS motor som jag hade tänkt få igång. Tänkte plocka isär den och rengöra allt, sätta dit nya packningar, lager etc.

MEN, jag får inte ens isär den :wink:
Jag är total novis, har aldrig gjort detta innan men man lär så länger man lever,
Jag har lossat alla skruvar jag kan hitta, antar att man måste ta bort drevet men det sitter som berget. Sen funderar jag på svänghjulet, måte detta också bort?

Hjälp mig att komma igång, snälla. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På raketsorts hemsida finns sprängskisser och repanvisningar.
Börja med att kolla där,annars kommer den motorn hamna i skrotlådan.
:wink:
Du kommer även behöva lite special verktyg till lagren packboxarna kopplingskorgen mm

Lycka till :D <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Levve

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja.... Sachsmotorerna är ju inte dom enklaste som första objekt.
Men lyd selmas råd.. Annars riskerar du hela projektet.
Lycka till. <!-- </EdIndex> --></div>
monark_1209

Inlägg av monark_1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för de raka och ärliga svaren! :wink:

Ska studera spränskisserna... vad är det för special verktyg mer specifikt man behöver? Så jag kan införskaffa dem... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kola under mektips på Raketsports sida,där får du nog svar på alla dina funderingar. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad jag vet är Sachsmotorerna bland dom lättaste att plocka isär och ihop. Lättaskruvat alltså. <!-- </EdIndex> --></div>
monark_1209

Inlägg av monark_1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade film på Youtube i tre delar om hur man gör. Kanon! Sök på RexComet på tuben... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
monark_1209 skrev:Hittade film på Youtube i tre delar om hur man gör. Kanon! Sök på RexComet på tuben... :wink:
:roll: :roll:

Filmmakaren är jag. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
monark_1209

Inlägg av monark_1209 »

Rexxy skrev:
monark_1209 skrev:Hittade film på Youtube i tre delar om hur man gör. Kanon! Sök på RexComet på tuben... :wink:
:roll: :roll:

Filmmakaren är jag. :wink:
Filmen är grym! Bra jobbat... Skulle filma ihopsättning också, sen är det ju komplett :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

SachsMekarn skrev:Vad jag vet är Sachsmotorerna bland dom lättaste att plocka isär och ihop. Lättaskruvat alltså.
lättskruvade? jag ger mig inte på det, pga jag inte kan. fs1a är ännu lättare o klyva. <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vad är det som är svårt med att plocka isär och sätta ihop en sachs?
specialverktyg, ja det underlättar, men jag skruvade isär och ihop ett antal sachsar i tonåren. och det enda jag hade då som man med god vilja kan klassa som specialverktyg var en svänghjulsavdragare.

däremot hade jag lite huvudbry över växelmekaniken till dom fotväxlade innan poletten trillade ner.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

erlan skrev:vad är det som är svårt med att plocka isär och sätta ihop en sachs?
specialverktyg, ja det underlättar, men jag skruvade isär och ihop ett antal sachsar i tonåren. och det enda jag hade då som man med god vilja kan klassa som specialverktyg var en svänghjulsavdragare.

däremot hade jag lite huvudbry över växelmekaniken till dom fotväxlade innan poletten trillade ner.

erlan
Ja det är väl inget som är svårt med det,men är man novis som tråd skaparen säger sig vara då kan lite hjälpmedel göra underverk.
Det finns många motorer uti garagen som är öppnade med spett o slägga och lever sitt liv i en hink :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

selma skrev: Det finns många motorer uti garagen som är öppnade med spett o slägga och lever sitt liv i en hink :wink:
Ack så sant. Och efter några år så har innehållet i hinken/kartongen/trälådan minskat.
Ofta rätt så snygga jack på tätningsytorna i blocken efter att delandet av dem skett med skruv/hugg-mejslar. <!-- </EdIndex> --></div>
monark_1209

Inlägg av monark_1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inga huggmejslar här! Däremot Rexxys film och snart svänghjulsavdragare och vanlig avdragare för drevet. Ska nog bevisa att även en novis klarar av en gammal Sachs. Men med era tips lär det gå ännu bättre, så håll utkik och hjälp mig så ses vi på vägarna i sommar. <!-- </EdIndex> --></div>
monark_1209

Inlägg av monark_1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan meddela att motorn är återmonterad och startade med ett bröl på ca. 15 kicken...!
Enda som måste justeras är kopplingen och växlarna.

Stort tack till Rexxy för all mailkontakt och snabba givande svar. Också tack till SachsMekarn för svaren via PM.

Nu ska det åkas... :lol: 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar