Har ju bara kört på halv gas....

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fit for fight igen.. corsodispari_unsure förutom framhjulet som är på lite riktning hos en gammal cykelexpert.. :wink:
Bild

Det bidde M5 12,9 bult med nedsilpad skalle + grön loctite, nos SKF kopplings lager, bytte kopplingsaxel till en fin med korrekta mått på allt (12,87 -> 12,95mm),shimsade kopplingsaxeln stumt, men är skeptisk, man kan fortfarande röra på hela paketet liiite grann då man tar i, men det håller väl så länge det håller... :sorry:
Bild
Åsså drevat ner in kugg fram... :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bumpar upp tråden nu när min EKF fick sig lite reparationer.

Såhär såg drevet ut på min kopplingskorg. :roll: :roll:

Bild
Bild
Bild
Bild

Nu sitter korgen på ett fint drev! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser ut som du kört på Biltema växellådsgegga :D <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jovisst. (Men det har du läst i en annan tråd) :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det ser ut som överbelastning Rexxy. Det stora hjulet du visar är säkert av stålgjutgods som nöts ned av det höga kuggtrycket i en vässad motor.

Kanske du, helt eller delvis, kan vara hjälpt av en olja som bättre klarar höga kuggtryck eller vad tror du? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är vanligt, man får byta drev mellan varven. Alla kopplingslager glappar, fast dom är stummt justerade. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Det ser ut som överbelastning Rexxy. Det stora hjulet du visar är säkert av stålgjutgods som nöts ned av det höga kuggtrycket i en vässad motor.

Kanske du, helt eller delvis, kan vara hjälpt av en olja som bättre klarar höga kuggtryck eller vad tror du?
Det är det stora drevet på kopplingskorgen på Sachs. (Om du inte förstod det)
Nu ska vi inte påbörja ytterliga en oljetråd. :roll: Men som Conrad säger så brukar det tydligen vara vanligt.
Conrad Engström skrev:Det är vanligt, man får byta drev mellan varven. Alla kopplingslager glappar, fast dom är stummt justerade.
Förstod det! Detta höll i 2 år, nu blir väl nästa byte om 2 år! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad gäller Sachs smyger jag fram på forumet i filttofflor och behåller åsikterna för mig själv.... men vill påpeka att jag samlar på mig Sachsdelar och gillar den motorn av somliga skäl (inte alla).

Vad menade är att jag misstänker det blir felaktigt material i det stora kugghjulet på kopplingskorgen när man avsevärt höjer motoreffekten och det kanske kunde kompenseras med en olja som bättre motsvarar de då aktuella kraven.

Jag har ingen avsikt att försöka starta en "oljetråd" här men det brukar vara helt skilda krav på smörjningen mellan en racingmotor och en standardmotor. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

56:an skrev:
Vad menade är att jag misstänker det blir felaktigt material i det stora kugghjulet på kopplingskorgen när man avsevärt höjer motoreffekten och det kanske kunde kompenseras med en olja som bättre motsvarar de då aktuella kraven.
.
Finns säkert en olja som kan göra så den pallar påfrestningarna bättre. Men problemet finns sig då att hitta en olja utan tillsatser som äter upp bronsbussningarna m.m. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Äter upp och äter upp.... Riktigt så aggressiv ska inte växellådsolja av de högre GL klasserna vara men det är inte sådan olja jag närmast tänkte på. Istället tänkte jag på racingmotorcyklar och vad man föredrar för olja i de växellådorna men jag vet inget själv om det. Kanske är det så man har bättre kvalitet på materialet i kugghjulen och på så vis får grejerna att hålla för påfrestningarna utan speciell olja.

Men visst tror jag det finns bättre oljor. Inom motortrimning utvecklas hela tiden prylar som ska vara bättre så varför skulle det inte finnas bättre oljor? <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T

Inlägg av Mats T »

Rexxy skrev:Bumpar upp tråden nu när min EKF fick sig lite reparationer.

Såhär såg drevet ut på min kopplingskorg. :roll: :roll:

Bild
Bild
Bild
Bild

Nu sitter korgen på ett fint drev!
Det stora drevet mot växelådan är ömtåligt, då det är av gjutgods och det på vevaxeln av ädlare valitet,då blir det avverkning när vi plockar lite pulver tillsammans med lite tolleranser. :wink: Jag har tillverkat rakskurna drev, samt fixat till mordern moppe koppling på 120 mm :evil: inför säsongen med lite ädlare matrial på dreven så får vi se hur det går på Sachs STAGE 6 racern. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mats T lite bilder din hemlighetsmakaare... :drunken: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Mats T

Inlägg av Mats T »

zappafan skrev:Mats T lite bilder din hemlighetsmakaare... :drunken:
Det är då inget hemligt alls :D .Man har alltid för lite tid och lägger all den tid som finns i verkstaden på Amazonen nu ,och så någon attack i bland på att trimma sachs, när man sugit på ideerna en stund.Så därför är man kass på att lägga ut bilder och uppdatera.

Men här en bild som jag hadde när jag mixtrade till koppling som förhoppningsvis ska palla.Den gamla 4 sachs lamelarn med hårda fjädrar och massa trix för att öka friktionen slirade när pipan gick i som man glömt att stoppa dit lameller :wink:
På bilden så har jag inte rakskuret ännu,men kan ta en bild när det sitter i hopp.

Det kanske blir en eller två uppsättningar rakskuret till salu om intresse finns :D :D

Bild

Och så en bild på maskinen för dom som inte redan sett den !

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hua! Ser trångt ut med den kopplingskorgen! <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T

Inlägg av Mats T »

Rexxy skrev:Hua! Ser trångt ut med den kopplingskorgen!
Japp Rexxy ,det är trångt .Men det går med lite special på kåpan, så det är det maxat :wink: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar