Mässing eller brons?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Nordpilen
Kontakt:

Mässing eller brons?

Inlägg av Nordpilen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej på er allihopa. Har en liten fråga jag undrat på ett tag,angående kolvbultsbussningar alltså lagerbrons eller mässing. Har läst i Jim Lundbergs bok att man skall ha lagerbrons som kolvbultsbussning, men på en del mopedaffärers sidor på nätet, ser jag att det står att dom är gjord i mässing. Någon på forumet som har några idéer om detta? <!-- </EdIndex> --></div>
OutbackJack
Forumsponsor

Re: Mässing eller brons?

Inlägg av OutbackJack »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nordpilen skrev:Hej på er allihopa. Har en liten fråga jag undrat på ett tag,angående kolvbultsbussningar alltså lagerbrons eller mässing. Har läst i Jim Lundbergs bok att man skall ha lagerbrons som kolvbultsbussning, men på en del mopedaffärers sidor på nätet, ser jag att det står att dom är gjord i mässing. Någon på forumet som har några idéer om detta?
Ärligt stulet från Wikipedia
"Jämfört med mässing (koppar och zink) är brons svårare att bearbeta, men har bättre hållfasthet och korrosionsmotstånd."

mässing = Cu + Zn
Brons = Cu + Sn (kan finnas flera ingående metaller för spec ändamål, t ex switchar innehåller berylliumbrons som är fjädrande) <!-- </EdIndex> --></div>
Nordpilen
Kontakt:

Inlägg av Nordpilen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Verkar som att du lutar åt lagerbrons.En teori jag har hört är att mässing skulle hålla bättre med trim, eller är det bara ytterligare en skröna. Jag själv lutar också åt bronshållet.Men varför säljer mopedhandlare mässingsbussningar?. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror att handlarn inte vet. Det ser ut som messing på färgen, för den ovane. Brons skall det vara!
Jag tar det som är närmast chucken på svarven, det duger. <!-- </EdIndex> --></div>
Nordpilen
Kontakt:

Inlägg av Nordpilen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så då kanske man törs köpa av handlarn i alla fall. Tack så mycket för svar.
avundsjuk på svarven.Är själv gammal verkstadstekniker men jobbar nu i Snickeriverkstad. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar