Mässing eller brons?
Mässing eller brons?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej på er allihopa. Har en liten fråga jag undrat på ett tag,angående kolvbultsbussningar alltså lagerbrons eller mässing. Har läst i Jim Lundbergs bok att man skall ha lagerbrons som kolvbultsbussning, men på en del mopedaffärers sidor på nätet, ser jag att det står att dom är gjord i mässing. Någon på forumet som har några idéer om detta? <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Forumsponsor
Re: Mässing eller brons?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
"Jämfört med mässing (koppar och zink) är brons svårare att bearbeta, men har bättre hållfasthet och korrosionsmotstånd."
mässing = Cu + Zn
Brons = Cu + Sn (kan finnas flera ingående metaller för spec ändamål, t ex switchar innehåller berylliumbrons som är fjädrande) <!-- </EdIndex> --></div>
Ärligt stulet från WikipediaNordpilen skrev:Hej på er allihopa. Har en liten fråga jag undrat på ett tag,angående kolvbultsbussningar alltså lagerbrons eller mässing. Har läst i Jim Lundbergs bok att man skall ha lagerbrons som kolvbultsbussning, men på en del mopedaffärers sidor på nätet, ser jag att det står att dom är gjord i mässing. Någon på forumet som har några idéer om detta?
"Jämfört med mässing (koppar och zink) är brons svårare att bearbeta, men har bättre hållfasthet och korrosionsmotstånd."
mässing = Cu + Zn
Brons = Cu + Sn (kan finnas flera ingående metaller för spec ändamål, t ex switchar innehåller berylliumbrons som är fjädrande) <!-- </EdIndex> --></div>
-