hemligheter kring trim

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Nordpilen
Kontakt:

hemligheter kring trim

Inlägg av Nordpilen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en vad jag tror är en gammal tysk femhalva. Grejen är att jag mätt upp durationerna på den,tyckte inte att det ser så imponerande ut. Värdena är Avgas 158. Insug 120. Spolportar 115. Än så länge har jag inte testat den men vet att den satt på en av Stockholms gamla post moppar. Ägaren som jag fick mopeden och cylindern av, sa att den var riktigt stark och gick kring 50-55 km . Vad jag förstått verkar det vara lite hemlighetsmakeri vad man har för durationer efter portning.Om jag nu portar den här femhalvan är det nån som har några riktigt häftiga durationer att dela med sig av. eller är det väl dolda hemligheter. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det beror vad du vill ha för karaktär på motorn.. Ta hem "den lille ligisten" googla och plocka hem programmet. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Nordpilen
Kontakt:

Inlägg av Nordpilen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Redan gjort.Tänkte bara höra om det finns några tankar erfarenheter kring portning.då jag vet att det finns en del här på forumet som har riktigt bra drag på grejerna. Så snabb som möjligt för min del utan att använda större kolv. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om cylindern satt på en postmoppe och att dömma av tiderna, så var det ingen 5,5 hp
Tala om vad du vill ha för varv, så kan du få tider av mig. <!-- </EdIndex> --></div>
Nordpilen
Kontakt:

Inlägg av Nordpilen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helt klart en 5.5a kyrkport 32m utblås original kolv. Enligt förra ägaren som var postis så trimmades många postmopeder för att klara av backarna med tunga postväskor,rejält neddrevad var den också. Varvtider kring 9000 kanske.Har portat sönder ett antal cylindrar förr i tiden.Och port grader i förhållande till varvtider som finns på nätet och i del böcker om portning verkar inte alls stämma med sachs cylindrar. <!-- </EdIndex> --></div>
Nordpilen
Kontakt:

Inlägg av Nordpilen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sorry skrev lite fel i all hast kanske inte 32 m utblås utan snarare 32mm
tyckte också att porttiderna var märkliga.Men ser helt klart ut som en 5.5a tysk, kanske hade posten några special cylindrar? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo tiderna stämmer, även på Sachs. Fliade en 1 hp cylinder efter boken och skulle varva 11000 varv och den varvar tills pipan slår av vid 11200.
Det fins film någon stans på Hallsta moppers. <!-- </EdIndex> --></div>
Nordpilen
Kontakt:

Inlägg av Nordpilen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag själv är väl ganska oerfaren vad gäller trim. Verkar som att om man tar lite fel här eller där så pajar man trimmet.Specielt i spolportarna verkar det vara känsligt. Ändrar du vinklarna på spolportarna eller låter du vinklarna vara? bredden på portarna i förhållande till durationerna om du förstår hur jag menar. Hur gjorde du för att få så höga varv på en 1 hk ? :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varsågod Conrad! :wink:

<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ijHDF9rwMLM"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/ijHDF9rwMLM" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object> <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med höga durationer blir avgasröret helt plötsligt mycket viktigare, och vill man varva mycket behöver man ett bra trimrör som matchar cylindern - gärna ett som är avstämt just för den cylindern. Man KAN köra vassa cylindrar ihop med ett gammalt passivt rör förvisso, men man tappar mycket effekt på det viset... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bästa är ju som sagt att bygga ett avstämt anpassat för just den cylindern som du säger G-son :xmas: <!-- </EdIndex> --></div>
Nordpilen
Kontakt:

Inlägg av Nordpilen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja du verkar ju vara en riktig spjuver och sjuhelsikes trimmar gubbe du. Men nog tycker att det ser ut som om topplocket inte är original. Och så verkar det som att måste du haft en hel hög av små tricks under bältet för att få den och gå så där bra.jädrans vilket drag :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Perka

Inlägg av Perka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du har siffror instansat på ena sidan av cylinderfoten så är det en gammal Tysk femmis..... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej ingen femmis. Det är en cylinder till en GXL. 1 hp . toppen är till EKF orginal men har ett annat förbränningsrum och en kylfläns extra. Förgasaren en Tillottson 16 mm. sedan filmen har jag bytt ljuddämpare, från Sachs orginal till en Jamakol .
Den varvar på trean 10500 varv. Om man drar på ettan och tvåan varvar den till 11200 och kall dämpare 11500. <!-- </EdIndex> --></div>
Nordpilen
Kontakt:

Inlägg av Nordpilen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min cylinder ser ut som en tysk cylinder men inga siffror stansade, så jag gissar att den är italiensk=Zeta. Jag skall ta och prova att gå efter boken men kanske inte tar upp till några tokvarv. 10000 kanske skulle vara lagom.
Sen har jag en gammal kyrkportare bing 17 som ligger och skräpar skall prova slänga på den. Kanske skulle ta att prova på och göra en avstämd pipa till den, samt korta av kröken, fylla i kemisk metall i vevhuset för högre komp,låter det som en bra plan eller. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar