Max...Sachs

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Mats T

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sura skrev:Bra mycket mer "ondska" än vad Sachsen är dimensionerad för :twisted:
Kopplingen har väl vart den svaga länken på slutet.
Trots 4 lamells koppling så släpper den när 100 blås passeras på 4:an.

Men det kluras väl på en lösning, så den ska få sträcka ut riktigt på Hallstamoppers vår rally :roll:

Ny koppling på G ,trångt som bara den.Rakskuret monterat.
Sedan vet man o tusan om det funkar fullt på HALLSTA VÅR RALLYT.kaske pitt stopp hos dig sura som vanligt :oops:
Men strunt det samma man får äta korv ock snacka med roliga mäniskor annars.
Det ballaste rallyt förra säsongen för mig :P :P :P <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->för fan lägg ner mats, & knacka plåtmistället inte nykter men trevlig ändå...
:lol: :lol: via iphone på nå vis <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Mats T

Inlägg av Mats T »

zappafan skrev:för fan lägg ner mats, & knacka plåtmistället inte nykter men trevlig ändå...
:lol: :lol: via iphone på nå vis
Knackar som tusan nu på Amizz :D :D :D :D
Kan du få till ett medelande på en sådan sak :shock: :shock:
Kan inte jag :oops: :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vid vilken temperatur nyper/skär en 2T? T.ex. Sachs.

Och vilket är bäst för att undvika detta, vanlig tempmätare med sensor runt tändstiftet eller en avgasmätare? :xmas: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Avgastemp och bra kylning under avgasporten. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmmm byte motorn till en 3-pet....Allt verkan funka jätte bra...efter varmkörning....gasade jag upp den till max.....varvde bra.

Bild

Den gick fint ...plutrade på gött...på tomgången Skulle bara hämta kameran för lite filmtime igen....då motorn sa stopp..... :twisted:

Då menar jag verkligen stopp.....slut gasat med Max Sachs/cyllen...!

Bild

Slut med cylinderfoten + kolvlucka model större...allt hände när motorn gick på tomgång....kanske tur det...heheh... :shock:

Hmm man kanske inte ska varv Sachs 60cc cyllar för mycket.....
Blir nog kanske samma trimning på en tysk 50cc 4,2Hp cylle .

Hmmm skall bli intressant se + höra den motor Mats....

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svarva av cylinderkjolen en bit upp i cylindern. Svarva en ny kjol och hårdlöd fast. <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T

Inlägg av Mats T »

billykid skrev:Hmmm byte motorn till en 3-pet....Allt verkan funka jätte bra...efter varmkörning....gasade jag upp den till max.....varvde bra.

Bild

Den gick fint ...plutrade på gött...på tomgången Skulle bara hämta kameran för lite filmtime igen....då motorn sa stopp..... :twisted:

Då menar jag verkligen stopp.....slut gasat med Max Sachs/cyllen...!

Bild

Slut med cylinderfoten + kolvlucka model större...allt hände när motorn gick på tomgång....kanske tur det...heheh... :shock:

Hmm man kanske inte ska varv Sachs 60cc cyllar för mycket.....
Blir nog kanske samma trimning på en tysk 50cc 4,2Hp cylle .

Hmmm skall bli intressant se + höra den motor Mats....

Bild

Där du :D :D känns det sponant som att kolvluckan om du hade det och en spricka är boven i dramat, mjuka kanter och runda hörn lindrar som du säkert vet.Varvet är inget och oroa sig för om allt är okej för övrigt tillsammans med rätt olja och blandning ,kolven spricker inte av varvtalet .Jag varvar min 14700 som värst med orginal kolv.Och plågat den i flera år då med olika kolvar naturligt vis.
Gör som konrad tipsade om, samt köp en 41mm kolv från Roffe (VRM) som är lite ballare kvallisort på flera områden, så har du räddat Max sachs Cylindern Billy. :wink: :wink: :wink: Och sedan ett tips ! Slipa av kolvens nederkant skapligt mycket så, får du kvar mer bränsle/olja på Cylinderväggen som har jobbigt att komma upp och smörja där det behövs om kanten är vass typ.Gick den bra så är den värd att rädda
:wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske svårt att förstå, men slipa av alltså fasa kanten på kolven nertill. Bara att förtydliga lite <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Krut i maskineriet, bokstavligt talat :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Krut i maskineriet, bokstavligt talat :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:shock: Men Kenneth då..... jag sa ju att du inte skulle gå i närheten av den där mååtårn... livsfarligt ju :x <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->slider_thankyou.gif... för alla bra tipps!

60CC Utan Cylle/Fot....Durtion.. Avg = 183__Spol = 123__Insug = 136

Bild

Hmmm jag brukar alltid fasa + pusta av alla skarpa kanter på kolv & cylle efter bearbetning....kanske Suzokie kolvar håller sämre än Sachs.... 8)

Bild

Troligen så har jag brutit på cylle foten vid portning av spol kanalerna....så det uppståt någon from avsprickor på denna det är vad jag tror iaf... :!:

Min tanke var att köra men cylindern som den är med nästan ingen cyllefot kvar..

Bara putsa jämna till denna från alla skarpa kanter... kan man göra så tro.. :?: .. :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Braxen kör med en som halva sidan är borta på. <!-- </EdIndex> --></div>
vodka

Inlägg av vodka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns dom som har kört med hela kjolen borta det funkar räkna med kortare livsländg på kolven då den får lite stöd nedtill <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar