hemligheter kring trim

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Nordpilen
Kontakt:

Inlägg av Nordpilen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har lagt ut en liten film när jag kör min förta sväng med Zeta 60cc, samt ett värdelöst garageplanat topplock som numer är bytt (skrammlar inte lika mycket.) Kolla tråden film. <!-- </EdIndex> --></div>
Nordpilen
Kontakt:

Inlägg av Nordpilen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hallo där Conrad skulle vilja testa porta en cylinder vanlig 1hk cirka 7000 varv.Och den så kallade femhalvan 10000 varv. Har du några bra porttider du skulle vilja dela med dig av? Tänkte att jag kanske har uppfattat fel det jag läst om porttider, varv,osv för jag tycker att det börjar bluddra tappa komp inte funka när jag provar vässa orginal grejer.Tog vara på en del grejer du skrev om att ställa tändningen på sachs och gjorde det på saxopeden med kanonresultat ,den slirar gott på kopplingen nu när jag drar på, så lite starkare fjädrar så ska den gå riktigt bra. Nu gör den 70km enligt gps. <!-- </EdIndex> --></div>
Nordpilen
Kontakt:

Inlägg av Nordpilen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mm Gjorde lite fel när durationer mättes upp på femhalvan glömde lägga dit cylinderfots packningen,Nu har jag rätt värden.Passade på att mäta upp Zeta cylindern 60cc Avgas 161. spol 99 ?.Insug 130. Blowdown 31.Tyckte spolen var lite underlig så jag portade upp dom en aning.Sedan följde jag
Conrads råd och kapade kröken fasade och satte dit jamarcol dämparen.Allt skruvades på igen och ut i busvädret.Med dom durationerna vart det så mycket varv, att skruvarna till framlyktan skruvade upp sig och det vart väldigt svårt att köra i snö o mörker utan ljus.Jag vet inte vilka varv det var i motorn,men jag tyckte det lät som att det var mycke löd i grejerna;jag såg även en del häpna reaktioner i ansiktet på dom bilister som jag blåste förbi med gammel moppen.Några funderingar eller tankar på dom durationerna?.Själv blir jag bara mer o mer förbryllad ju mer cylindrar jag mäter upp och testar. En del som borde gå bra går dåligt och tvärt om.Har en kompis som överförde durationerna från en zundapp som gick bra till en sachs som inte alls gick nåt vidare. Kanske går det inte att överföra durationer mellan olika mopedmärken beroende på motorers utformning. kompressions förhållanden osv. :? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som glad amatör, vart skall kolven/markeringarna vara när man ställer tändning med strob. Ska kolven vara i TDC när man gör ett märke på svänghjulet respektive block? Eller ska den vara innan TDC som låter mer troligt? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kanske inte ett trimtips direkt.
en lumparkompis som åkte matchless entånka chopper, påstod att det enda som fick skruvarna att sitta fast på den var loctite hydraullåsning.
alla loctite mutterlåsvätskor som fanns då vibrerade sönder.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Leta upp TDC och märk ut på motorhalva och hjul. 20-22 grader är lika mycket på hjulet, Jag brukar märka ut 20 mm på motorhalvan, innan TDC. Där skall lampan blinka. Annars kan man skruva tillbaka hjulet med en indikator till det läge man vill ha.
Om man har centrumstift kan man använda ett gammalt stift som man gängar in en skruv med 1 mm i stigning. Altså ett varv är en mm . Eller ett långt sift med en justerbar skruv i, som går ner mot kolven. sedan skruvar man på stiftet. stiftet har en stigning på 1,5 mm per varv. alltså från TDC och bakåt ett varv är 1,5 mm förtändning. Så två varv är 3 mm förtändning. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har filat en del cylindrar och ingen blir lika. En del erfarenhet får man ju när man filar samma märke.
Jag har prövat överföra tiderna på andra märken och blir ofta missnöjd.
Vi har i klubben en HVA som går skaligt och jag har varit med och petat i skrotet. Som den cylindern ser ut skulle en Sachs gå uselt. Men qvarnan går 85 :? <!-- </EdIndex> --></div>
Nordpilen
Kontakt:

Inlägg av Nordpilen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är det jag menade när jag snackade om att jag inte tyckte varven stämmer med durationerna i olika tabeller jag läst både på nätet och i böcker,samt att portarna verkar ligga lite olika i olika cylindrar,även i sachs cylindrarna verkar det finnas en del variationer.Verkar i alla fall som jag fick ordning på 60cc cyllen,men enligt durationerna borde den inte varva så kraftigt som den gör.Skall försöka få upp en video på mopeden vid tillfälle,så får ni själva höra. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Conrad. Vad har du för kompression på din Saxoped? I bar.

På tal om Flintan, det går få bra fart på dessa motorer. Jag tror det är för att det finns så mycket döutrymme i vevhuset som t.ex en Sachs inte har. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev: Jag tror det är för att det finns så mycket döutrymme
Åhh, då kanske det finns nåt knep för mig att bli intelligent då. För i min skalle finns det mycket döutrymme. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor

Inlägg av Cobra5000 »

SachsMekarn skrev:På tal om Flintan, det går få bra fart på dessa motorer. Jag tror det är för att det finns så mycket döutrymme i vevhuset som t.ex en Sachs inte har.
Trimmningsmanual Hva Flinta
http://www.veteranmopeder.com/Tekniska_tips_mm/Trimningsatgarder_50cc.pdf <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

Conrad Engström skrev:Leta upp TDC och märk ut på motorhalva och hjul. 20-22 grader är lika mycket på hjulet, Jag brukar märka ut 20 mm på motorhalvan, innan TDC. Där skall lampan blinka. Annars kan man skruva tillbaka hjulet med en indikator till det läge man vill ha.
Om man har centrumstift kan man använda ett gammalt stift som man gängar in en skruv med 1 mm i stigning. Altså ett varv är en mm . Eller ett långt sift med en justerbar skruv i, som går ner mot kolven. sedan skruvar man på stiftet. stiftet har en stigning på 1,5 mm per varv. alltså från TDC och bakåt ett varv är 1,5 mm förtändning. Så två varv är 3 mm förtändning.
ursäkta om jag är lite petig. men har inte tändstift 1,25 mm stigning på gängan?

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej du är inte petig, bara saklig. Stigning 1,25 Ändrar en del i min text. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Angående HVA snurran så är den ifylld i vevhuset och pluggen är borta :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är pluggen som gör hela grejjen :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar