hemligheter kring trim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hallo där Conrad skulle vilja testa porta en cylinder vanlig 1hk cirka 7000 varv.Och den så kallade femhalvan 10000 varv. Har du några bra porttider du skulle vilja dela med dig av? Tänkte att jag kanske har uppfattat fel det jag läst om porttider, varv,osv för jag tycker att det börjar bluddra tappa komp inte funka när jag provar vässa orginal grejer.Tog vara på en del grejer du skrev om att ställa tändningen på sachs och gjorde det på saxopeden med kanonresultat ,den slirar gott på kopplingen nu när jag drar på, så lite starkare fjädrar så ska den gå riktigt bra. Nu gör den 70km enligt gps. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mm Gjorde lite fel när durationer mättes upp på femhalvan glömde lägga dit cylinderfots packningen,Nu har jag rätt värden.Passade på att mäta upp Zeta cylindern 60cc Avgas 161. spol 99 ?.Insug 130. Blowdown 31.Tyckte spolen var lite underlig så jag portade upp dom en aning.Sedan följde jag
Conrads råd och kapade kröken fasade och satte dit jamarcol dämparen.Allt skruvades på igen och ut i busvädret.Med dom durationerna vart det så mycket varv, att skruvarna till framlyktan skruvade upp sig och det vart väldigt svårt att köra i snö o mörker utan ljus.Jag vet inte vilka varv det var i motorn,men jag tyckte det lät som att det var mycke löd i grejerna;jag såg även en del häpna reaktioner i ansiktet på dom bilister som jag blåste förbi med gammel moppen.Några funderingar eller tankar på dom durationerna?.Själv blir jag bara mer o mer förbryllad ju mer cylindrar jag mäter upp och testar. En del som borde gå bra går dåligt och tvärt om.Har en kompis som överförde durationerna från en zundapp som gick bra till en sachs som inte alls gick nåt vidare. Kanske går det inte att överföra durationer mellan olika mopedmärken beroende på motorers utformning. kompressions förhållanden osv.
<!-- </EdIndex> --></div>
Conrads råd och kapade kröken fasade och satte dit jamarcol dämparen.Allt skruvades på igen och ut i busvädret.Med dom durationerna vart det så mycket varv, att skruvarna till framlyktan skruvade upp sig och det vart väldigt svårt att köra i snö o mörker utan ljus.Jag vet inte vilka varv det var i motorn,men jag tyckte det lät som att det var mycke löd i grejerna;jag såg även en del häpna reaktioner i ansiktet på dom bilister som jag blåste förbi med gammel moppen.Några funderingar eller tankar på dom durationerna?.Själv blir jag bara mer o mer förbryllad ju mer cylindrar jag mäter upp och testar. En del som borde gå bra går dåligt och tvärt om.Har en kompis som överförde durationerna från en zundapp som gick bra till en sachs som inte alls gick nåt vidare. Kanske går det inte att överföra durationer mellan olika mopedmärken beroende på motorers utformning. kompressions förhållanden osv.

- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kanske inte ett trimtips direkt.
en lumparkompis som åkte matchless entånka chopper, påstod att det enda som fick skruvarna att sitta fast på den var loctite hydraullåsning.
alla loctite mutterlåsvätskor som fanns då vibrerade sönder.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
en lumparkompis som åkte matchless entånka chopper, påstod att det enda som fick skruvarna att sitta fast på den var loctite hydraullåsning.
alla loctite mutterlåsvätskor som fanns då vibrerade sönder.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Leta upp TDC och märk ut på motorhalva och hjul. 20-22 grader är lika mycket på hjulet, Jag brukar märka ut 20 mm på motorhalvan, innan TDC. Där skall lampan blinka. Annars kan man skruva tillbaka hjulet med en indikator till det läge man vill ha.
Om man har centrumstift kan man använda ett gammalt stift som man gängar in en skruv med 1 mm i stigning. Altså ett varv är en mm . Eller ett långt sift med en justerbar skruv i, som går ner mot kolven. sedan skruvar man på stiftet. stiftet har en stigning på 1,5 mm per varv. alltså från TDC och bakåt ett varv är 1,5 mm förtändning. Så två varv är 3 mm förtändning. <!-- </EdIndex> --></div>
Om man har centrumstift kan man använda ett gammalt stift som man gängar in en skruv med 1 mm i stigning. Altså ett varv är en mm . Eller ett långt sift med en justerbar skruv i, som går ner mot kolven. sedan skruvar man på stiftet. stiftet har en stigning på 1,5 mm per varv. alltså från TDC och bakåt ett varv är 1,5 mm förtändning. Så två varv är 3 mm förtändning. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har filat en del cylindrar och ingen blir lika. En del erfarenhet får man ju när man filar samma märke.
Jag har prövat överföra tiderna på andra märken och blir ofta missnöjd.
Vi har i klubben en HVA som går skaligt och jag har varit med och petat i skrotet. Som den cylindern ser ut skulle en Sachs gå uselt. Men qvarnan går 85
<!-- </EdIndex> --></div>
Jag har prövat överföra tiderna på andra märken och blir ofta missnöjd.
Vi har i klubben en HVA som går skaligt och jag har varit med och petat i skrotet. Som den cylindern ser ut skulle en Sachs gå uselt. Men qvarnan går 85

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är det jag menade när jag snackade om att jag inte tyckte varven stämmer med durationerna i olika tabeller jag läst både på nätet och i böcker,samt att portarna verkar ligga lite olika i olika cylindrar,även i sachs cylindrarna verkar det finnas en del variationer.Verkar i alla fall som jag fick ordning på 60cc cyllen,men enligt durationerna borde den inte varva så kraftigt som den gör.Skall försöka få upp en video på mopeden vid tillfälle,så får ni själva höra. <!-- </EdIndex> --></div>
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
http://www.veteranmopeder.com/Tekniska_tips_mm/Trimningsatgarder_50cc.pdf <!-- </EdIndex> --></div>
Trimmningsmanual Hva FlintaSachsMekarn skrev:På tal om Flintan, det går få bra fart på dessa motorer. Jag tror det är för att det finns så mycket döutrymme i vevhuset som t.ex en Sachs inte har.
http://www.veteranmopeder.com/Tekniska_tips_mm/Trimningsatgarder_50cc.pdf <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
ursäkta om jag är lite petig. men har inte tändstift 1,25 mm stigning på gängan?Conrad Engström skrev:Leta upp TDC och märk ut på motorhalva och hjul. 20-22 grader är lika mycket på hjulet, Jag brukar märka ut 20 mm på motorhalvan, innan TDC. Där skall lampan blinka. Annars kan man skruva tillbaka hjulet med en indikator till det läge man vill ha.
Om man har centrumstift kan man använda ett gammalt stift som man gängar in en skruv med 1 mm i stigning. Altså ett varv är en mm . Eller ett långt sift med en justerbar skruv i, som går ner mot kolven. sedan skruvar man på stiftet. stiftet har en stigning på 1,5 mm per varv. alltså från TDC och bakåt ett varv är 1,5 mm förtändning. Så två varv är 3 mm förtändning.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län