Bygga om Sachs kickstartad till trampstartad??
Bygga om Sachs kickstartad till trampstartad??
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, alla specialister och hobbymekare!
Kan man praktiskt bygga om en kickstartad trevaxlad hand till trampstartad?? Har en norsk treväxlad Sachs med kickstart. <!-- </EdIndex> --></div>
Kan man praktiskt bygga om en kickstartad trevaxlad hand till trampstartad?? Har en norsk treväxlad Sachs med kickstart. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det beror på om du har lös bussning eller inte där kickaxeln styr i höger blockhalva. är det lös bussning så är det bara att plocka i trampdelarna.
är det litet hål i blocket så kan du antingen byta block. eller arborra så hylsan till bromsen går i.
är det lös busning så köper jag gärna bussningen av dig.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
är det litet hål i blocket så kan du antingen byta block. eller arborra så hylsan till bromsen går i.
är det lös busning så köper jag gärna bussningen av dig.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rent teoretiskt funkar det med rätt delar men vissa av dessa kan vara lite krångliga att få tag på,
kanske det är bäst att sälja den motorn du har och försöka få tag i en sådan som du söker efter
<!-- </EdIndex> --></div>
kanske det är bäst att sälja den motorn du har och försöka få tag i en sådan som du söker efter

Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Är det en komplett 3 växlad fot med kåpör och allt så kan du lätt byta den mot en flakamotor
<!-- </EdIndex> --></div>
Hur ska en sån pedal se ut?56:an skrev:Det måste var enklare att låta motorn vara som den är och montera fotpinnar och en bromspedal där du bromsar med hälen...bjed001 skrev:Tack för svar! ............. Tanken är att installera den i en flakmoped.
Är det en komplett 3 växlad fot med kåpör och allt så kan du lätt byta den mot en flakamotor

Ordförande i Hallstamoppers 

Ytterligare undring - annorlunda kolv/topp
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, igen.
Se bilden på motorn jag har köpt och notera tändstiftets placering. Har ni sett denna typ av cylinder/topp tidigare? Kan man byta till "vanlig" originaltopp med tändstift placerat på ovansidan??
Bilderna kan kankse också ge ytterliagre tips kring min första fråga om det är möjligt att bygga om denna motor till trampmodell.
(Kämpar med ImageShack, vet inte om bilderna kommer med)


[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
Se bilden på motorn jag har köpt och notera tändstiftets placering. Har ni sett denna typ av cylinder/topp tidigare? Kan man byta till "vanlig" originaltopp med tändstift placerat på ovansidan??
Bilderna kan kankse också ge ytterliagre tips kring min första fråga om det är möjligt att bygga om denna motor till trampmodell.
(Kämpar med ImageShack, vet inte om bilderna kommer med)


[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den motorn är nog tillräkligt tidig för att ha lös bussning runt kickaxeln.åtminståne om toppen är orginal. men det syns om du plockar bort kopplingskåpan. i så fall är det bara att leta delar. har du hittat sprängskisserna på hemsidan? 50/3 LS heter packmoppemotorn.
jag har delar men inte allt.
jag skulle behålla toppen om den ska sitta på en packmoppe. för jag skulle tycka att det kostar mer än det smakar att skaffa annan fläktkåpa också.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
jag har delar men inte allt.
jag skulle behålla toppen om den ska sitta på en packmoppe. för jag skulle tycka att det kostar mer än det smakar att skaffa annan fläktkåpa också.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Jag vet att motorn är från 1967. varför har jag aldrig sett denna typ av topp förut?? Är blocket samma som vanliga Sachs? Är intresserad av delar för ombyggnad, kan byta med det jag inte behöver. Har du delar, eller kan du tipsa mig om vad jag behöver? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag vet att motorn är från 1967. varför har jag aldrig sett denna typ av topp förut?? Är blocket samma som vanliga Sachs? Är intresserad av delar för ombyggnad, kan byta med det jag inte behöver. Har du delar, eller kan du tipsa mig om vad jag behöver? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var en originell motor jag aldrig har sett. Verkar oskruvad också. Hade den varit min hade jag inte rört den för jag tror inte det finns så många av just den sorten. Tändstiftets placering i topplocket tillsammans med den extremt korta kicken gör motor kompakt och till ett drömläge ex. vis för en minibike...
Braxmatte,
I bland får man försöka vara lite innovativ så löser det sig. För mig smäller en lyckad konstruktionslösning, som funkar bra och ser bra ut, långt högre en en bling bling polerad bromssköld.... <!-- </EdIndex> --></div>
Braxmatte,
I bland får man försöka vara lite innovativ så löser det sig. För mig smäller en lyckad konstruktionslösning, som funkar bra och ser bra ut, långt högre en en bling bling polerad bromssköld.... <!-- </EdIndex> --></div>