Stefa serviceböcker

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor

Stefa serviceböcker

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom här serviceböckerna ser ut att dra iväg i pris så i varje fall inte jag har möjlighet att nå dem. Tänk så bra om vi kunnat köpt dem tillsammans och bidragit med några kronor var då hade vi kunnat scanna dem och lagt ut dem på hemsidan så hade alla kunnat ha nytta av dem. :)

http://www.tradera.com/stefa-servicehandbok-beg-auktion_100709_145951600

http://www.tradera.com/stefa-reservdelsbok-beg-auktion_100709_145951599 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du får 100kr av mig i bidrag om du köper båda
men det är inte lång tid kvar <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Just nu leder ju en "Bigswed" är det nån som vet vem det är så kanske vi kan "lura av" honom en inscannad kopia
Han har ju handlat moppegrejor av dom flesta storsäljare på tradera
(om man bläddrar lite på hans omdömesida) <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för din goda tanke Braxmatte men jag stängde av datorn och for och åt lunch istället. När jag kom hem igen var auktionen överstånden och båda serviceböckerna gick för drygt 500 kr tillsammans. Jag hade också gärna bidragit med en hundring bara för att få dem upplagda på hemsidan eller få en scannad kopia i hög upplösning så hade gärna andra här fått dela på böckerna.

Jag såg den här auktionen redan i går kväll men tanken om att göra något gemensamt fick jag först i dag på förmiddagen, men en annan gång kan något av oss gå ut lite tidigare och se om det finns intresse för ett gemensamt inköp.

Just servicelitteratur tror jag funkar utmärkt gemensamt då det är så lätt mångfaldiga och sprida via internet. Det ger också tyngd och värde åt tjejernas raketsajt om värdefull information kan läggas upp snyggt och göras tillgänglig där. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var en "Mortuus" som vann båda så vi får väl efterlysa honom/henne och försöka komma fram till nåt

Kanske kolla med "bbplager" om han scannade av dom innan han sålde dom :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har den första av dom i två årgångar skiljer en del mellan dom ska scanna av dom när intresset kommer igång . <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En fråga. Vad skall man behöva läsa i dom. Att samla och ha på hyllan kan jag förstå. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:En fråga. Vad skall man behöva läsa i dom. Att samla och ha på hyllan kan jag förstå.
I handboken skulle jag gärna vilja veta vad det är för sorts magneter i svänghjulen och om det är ändrat under tillverkningstiden vilket jag tror det är eftersom nya (och bättre?) material kommer hela tiden. Vill också veta om alla sorter är magnetiseringsbara med magnetiseringsapparat och Stefas anvisningar hur man går tillväga. Det är viktigt det där med nord- och sydpol, man måste ju se hur det ligger så magnetiseringen blir åt rätt håll så att säga...

I reservdelskatalogen föreställer jag mig finns en alldeles utmärkt förteckning med bilder så man t.ex. kan identifiera varenda brytarspets och ev. vad de passar för någonstan. Samma gäller tändspolar.

Man kan ju ha Stefa NOS delar liggande eller se på någon marknad och då är det viktigt att veta om det passar till en moped eller om det är special för exempelvis en gammal jordborr som ingen har eller är intresserad av.

Så jag väntar förhoppningsfullt tills Husqvarna Sport får lust att scanna boken i hög upplösning och leverera in till rakettjejerna för omgående publicering med Raketsport vattenstämpel förstås... :D <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ställde frågan för jag för mindel har aldrig haft behovet av den kunskapen. Jag brukar få skrotet jag pysslar med att gå ändå. Magnitisera svänghjul har jag aldrig behövt göra, under 50 år jag pysslat med tvåtaktare och svänghjulsmagneter. Folk i min närhet har inte heller varit drabbade. Ja det folk jag ummgås med är likadana dårar som jag.
För den delen menar jag inte att det inte kan vara intressant. Men behovet har aldrig funnits.
Ang brytare om jag inte hittar så renoverar jag dom. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns nog tillräckliga marginaler så tändningen funkar även med försvagade magneter förutsatt att tändspole m.m. är OK men jag tänker även på ljuset och där belysningseffekten står i direkt proportion till magneternas styrka.

Jag tror det kan finnas visst kundunderlag om det går att uppvisa ett bra resultat och kostnaden inte blir mer än någon hundring eller något däröver.

När jag kommer iordning någon gång funderar jag på att prova och du tänker väl inte sabba mitt framtida entreprenörsskap Conrad? :wink:

Magneten jag fått tag på är en jättetung manick och tillbehör finns för att magnetisera både svänghjul och tändmagneter och magneter överhuvudtaget förresten.

I går kväll läste jag på webben att det inte är nödvändigt med en sådan apparat för att magnetisera t.ex. ett mopedsvänghjul. Istället kan man ta en vanlig belysningsspole och sätta mellan två av polerna och sedan under ett mycket kort ögonblick släppa en likspänning på några hundra volt genom spolen.

Då likström saknar impedans och spolens resistans knappt är mätbar måste inkopplingen som sagt vara mycket kort. Jag läste omkring trettio millisekunder för att inte allt ska brinna upp. Hur inkopplingstiden praktiskt ska ordnas vet jag dock inte.... <!-- </EdIndex> --></div>
OutbackJack
Forumsponsor

Inlägg av OutbackJack »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"Trettio millisekunder" är en hel evighet i t ex radiobranschen..
En hyggligt snabb Mos-Fet med lågt Ri och d:o strömtålighet skulle duga alldeles utmärkt. Dessutom klarar dessa mycket höga strömmar under kort tid och är billiga..
En enkel monovippa ställd på 30ms + lite jox därtill..
Sen är det bara att trycka på knappen. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ahh... en elektronikkille som kan.... 8)

Någon gång har jag kollat elektronikforumet men inte så ofta :oops: Är du medlem där? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man behöver inte ha den höga spänningen. Det är stömmen X spänningen = efekten. Om man lindar spolen med grövre tråd och då kan man ha lägre spänning, för strömmen blir högre. Det är inte lika farligt.
Ibland lindar jag en vanlig sladd runt en skruvmejsel och sätter på 12 volt, så har jag magnet i mejseln. Material som skall magnetiseras skall vara härdat stål. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En modernare(?) variant av magnetiseringsapparat använder kondensatorer som laddas upp till hundratals volt och sedan laddas ur genom en elektromagnet. Den korta strömstöten bör vara någorlunda enkel att hantera eftersom den tar slut automatiskt när kondensatorerna är tomma.

Men vill påpeka att även likström påverkas av impedans, åtminstone så länge det finns en förändring av strömstyrkan. När man kopplar in en spole till likspänning kommer strömmen genom den öka långsamt (nåja, långsamt för elektronik) tills impedansen spelat ut sin roll och det bara är spolens resistans som begränsar strömmen. När man stänger av strömmen kommer impedansen istället försöka fortsätta dra ström genom spolen - det är det som ger gnistan på brytaren, bara för att ta ett exempel som de flesta här bör ha sett.

Har ett gäng kondensatorer på 4700 mikrofarad och 450V om jag minns rätt, tänkte ha dom till ett magnetiseringsförsök någon gång när jag har lust att pilla med sånt. Annars får jag väl bygga en magnetkanon med dom. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi provade med kondingar på ASEA och ladda för att slå isär lindningar i lösa statorer. Vi hade hela provrumsgolvet fullt med kondingar och en jettestor kontaktor. Det blev sot av lindningen. (Inte mitt påhitt) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar