Puch Z-50 motor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Puch Z-50 motor

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter att ha bytt packboxar plus lite annat på några zündappmotorer, tänkte jag ge mig i kast med en Puch Z 50 motor, tvåväxlad.
Detta är motorn till den Puch Kansas, som ska göras i ordning i vinter.

Den läckte olja genom packboxen i vevhuset, så jag måste byta åtminstone den boxen.

Var inga större problem att ta i sär, men huuva, lagerrullar rasade ut från flera ställen!
Hade ingen aning om att den var konstruerad på det sättet, så det blev ett plockande av lösa rullar här och var.
Hoppas att jag hittade alla.

Bild

Nu ska det göras rent, och så får vi se om jag får ihop den.
Köpte lite packboxar från en kille i Österrike, men det tog exakt en månad för brevet att nå mig, helt otroligt.

Jag måste byta packboxen för kickaxeln också, men där har jag inte klurat ut hur jag smidigast tar bort kickaxeln, för att göra det ingreppet, någon som har ett tips? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->lagerrullar till sachs finns på momentum. förmodligem finns det rullar som passar puch där ochså.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm konstigt... Lagerrullar 3,5*7,5mm finns inte att få tag på enligt momentum i Umeå?

I V3-motorn (dakota m.fl) skall det gå åt 46 st rullar, undrar om det är nåt liknande i Z50-motorn?

Annars har Puchverkstan rullar i påse om 50 st. <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipset om lagerrullarna, jag tror dock att jag har alla, men felar det så tar jag kontakt med Puchverkstan.

Funderar mest just nu hur jag kommer åt packboxen för byte på kickkåpan uppe till vänster i bild.
Måste antagligen få bort skruven som håller det mindre drevet, för att få bort hela mekanismen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Yep du må riva bort hela arrangemanget för att få bort kickaxeln <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Puchen skrev:Hmm konstigt... Lagerrullar 3,5*7,5mm finns inte att få tag på enligt momentum i Umeå?

I V3-motorn (dakota m.fl) skall det gå åt 46 st rullar, undrar om det är nåt liknande i Z50-motorn?

Annars har Puchverkstan rullar i påse om 50 st.
finns dom på puchverkstan så borde momentum kunna få fram dom. men det blir förmodligen dyrare än att köpa från puchverkstan.
lagerrullarna till sachs är 4x6 mm.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Lagerrullar

Inlägg av Puchlasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du slarvat bort nån så kan jag skicka, så slipper du köpa 50 pack.
Kul att få se den motorn invändigt, har aldrig behövt riva en sån. <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Caddylasse, jag hör av mig ifall det behövs. <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Igår kväll kom packboxarna i brevlådan, så samtliga byttes.
Sen kunde jag inte hålla mig, trots kvällen var sen.
Motorn skulle ihop.
Lagerrrullarna fettades in och sattes på plats, ny packning på och sen ett första försök.
Jag kan säga att det tog ett antal försök innan jag lyckades.

Nya packboxar är lite stela, och den för drevaxeln jävlades. På grund av de lösa lagerrullarna kunde jag inte heller använda gummiklubban för att slå ihop.

Så det fick bli rena handkrafter istället, vilket faktiskt fungerade efter en fyra-fem försök.

Sen kan man ju undra vad man håller på med. Har ju faktiskt en till motor, fullt fungerande.
Men den här ska ju sitta på sambons Puch Kansas, och jag tycker det känns lite roligt med matching numbers på ram och motor.

Nu återstår lackning av själva moppen mm, men det arbetet återkommer jag till så smånigom i en annan tråd. <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har lurat lite att montera ett tändsystem från en Puch Hero Turbosport (vilket namn....), som jag har liggande sen ett tidigare nu avyttrat projekt.

Fördelen med detta brytarlösa tändsystem är att det ger 12 volt ut till belysningen, vilket inte är helt fel.
Vid något tidigare tillfälle har jag hört att detta tändssytem är varvtalsbegränsat.
Är det någon som vet nåt om detta? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
BjörnK skrev:Jag har lurat lite att montera ett tändsystem från en Puch Hero Turbosport (vilket namn....), som jag har liggande sen ett tidigare nu avyttrat projekt.

Fördelen med detta brytarlösa tändsystem är att det ger 12 volt ut till belysningen, vilket inte är helt fel.
Vid något tidigare tillfälle har jag hört att detta tändssytem är varvtalsbegränsat.
Är det någon som vet nåt om detta
?
Ja, man får inte åka så fort som man vill 8)

Nä.... skoja bara, nu går jag å lägger mig :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar