Crescent 1189 Flakmoped
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ibland mäter man invändigt och ibland utvändigt. Kan också vara exakt mått men även nominellt.
Det hela påminner lite om hur man mäter däck...
Ibland är det heller inte logiskt. Ett järnrör för vatten mäts invändigt men ett rör för oljehydralulik mäts utvändigt trots båda är gjorda för att leda vätska.
Rör för cykelramar mäts utvändigt liksom avgasrör för en bil. Ja, listan kan göras lååååång....
För ett par år sedan fick jag tag på några längder tubrör. Det vill säga rör som är avsedda för ångpannetuber. Rören är nya men dom kommer från en mycket gammal verkstad. Längderna är i olika dimensioner och det intressanta är att de precis lagom går att skjuta in i varandra vilket inte är så vanligt när det gäller rör. <!-- </EdIndex> --></div>
Det beror alldeles på vad det är för slags rör och vad dom är tänkta till...Amarace skrev:Angående rören, om det är 32mm så kanske det är tum egentligen, och då 1 1/4".
Ibland mäter man invändigt och ibland utvändigt. Kan också vara exakt mått men även nominellt.

Ibland är det heller inte logiskt. Ett järnrör för vatten mäts invändigt men ett rör för oljehydralulik mäts utvändigt trots båda är gjorda för att leda vätska.
Rör för cykelramar mäts utvändigt liksom avgasrör för en bil. Ja, listan kan göras lååååång....
För ett par år sedan fick jag tag på några längder tubrör. Det vill säga rör som är avsedda för ångpannetuber. Rören är nya men dom kommer från en mycket gammal verkstad. Längderna är i olika dimensioner och det intressanta är att de precis lagom går att skjuta in i varandra vilket inte är så vanligt när det gäller rör. <!-- </EdIndex> --></div>
Vattenrör som kommer närmast är 1" som är drygt 34mm utvändigt (iaf dom jag har).
Iaf, rör finns garanterat i rätt dimension nånstans. <!-- </EdIndex> --></div>
Jo jag vet, men eftersom detta är en mopedram är det Yttermått jag anger iaf, alltså inte vattenrör56:an skrev:Det beror alldeles på vad det är för slags rör och vad dom är tänkta till...Amarace skrev:Angående rören, om det är 32mm så kanske det är tum egentligen, och då 1 1/4".
För ett par år sedan fick jag tag på några längder tubrör. Det vill säga rör som är avsedda för ångpannetuber. Rören är nya men dom kommer från en mycket gammal verkstad. Längderna är i olika dimensioner och det intressanta är att de precis lagom går att skjuta in i varandra vilket inte är så vanligt när det gäller rör.

Vattenrör som kommer närmast är 1" som är drygt 34mm utvändigt (iaf dom jag har).
Iaf, rör finns garanterat i rätt dimension nånstans. <!-- </EdIndex> --></div>
Saker faller på plats, projektet utökas!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är alla delar isärplockade och klara för svets, blästring och lack. Har också införskaffat ett gång nya delar.
Jag tog tipset och köpte framdelen på Tradera. Så nu börjar jag snart ha delar till två flakor!!
Men återigen vet jag inte hur projektet går förrän jag är hos svtesfirman och får domen angående måtten på rören!
Patriks motor har fått en 3,5 hkr-kit med nu cylinder och förgasare.
GAmla cylindern får användas på den andra flakmopeden.'Det kommer bli två st med lite olika inriktning:
- En originalrenoverad med mycket nya delar
- En som sätts ihop av det som blir över!

<!-- </EdIndex> --></div>
Jag tog tipset och köpte framdelen på Tradera. Så nu börjar jag snart ha delar till två flakor!!
Men återigen vet jag inte hur projektet går förrän jag är hos svtesfirman och får domen angående måtten på rören!
Patriks motor har fått en 3,5 hkr-kit med nu cylinder och förgasare.
GAmla cylindern får användas på den andra flakmopeden.'Det kommer bli två st med lite olika inriktning:
- En originalrenoverad med mycket nya delar
- En som sätts ihop av det som blir över!

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite bilder äntligen!

By bjed001 at 2012-01-10

By bjed001 at 2012-01-10

By bjed001 at 2012-01-10

By bjed001 at 2012-01-10
Sådärja! Då fick jag till det lite i alla fall!!
En fråga till er alla:
Skall jag behålla färgen på bakramen och låta övriga delar (skärm, tank, stag, etc) vara originalgröna?
Har en galen idé till flaka nr 2. Pulverlacka ram, etc i HD mattsvart och lägga accenter i HD original orange? Finns tydligen pulverlack idag som ser ut som krom. Funderar på att göra det med framhjulen??
Alla kommentarer och synpunkter mottages tacksamt!

By bjed001 at 2012-01-10

By bjed001 at 2012-01-10

By bjed001 at 2012-01-10

By bjed001 at 2012-01-10
Sådärja! Då fick jag till det lite i alla fall!!
En fråga till er alla:
Skall jag behålla färgen på bakramen och låta övriga delar (skärm, tank, stag, etc) vara originalgröna?
Har en galen idé till flaka nr 2. Pulverlacka ram, etc i HD mattsvart och lägga accenter i HD original orange? Finns tydligen pulverlack idag som ser ut som krom. Funderar på att göra det med framhjulen??
Alla kommentarer och synpunkter mottages tacksamt!

-
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag får inte till större bilder just nu!! Trots att jag tar med en 8 megapixel iPhone 4S så vet jag inte varför det inte blir större!!
Status i övrigt just nu är att jag saknar lite delar till Patriks motor, det blev till att byta kopplingslager och schimsa lite på kopplingsaxeln.
När det gäller ramdelarna så kommer jag lämna en ram till vanlig lack och en skall pulverlackas.
Jag väntar med spänning på era dom om mitt HD upplägg som är just nu det tänkta färgschemat för den pulverlackade ramen.
Se länk på vad jag menar:
http://www.harley-davidson.se/produkter/motorcyklar_2012/vrsc <!-- </EdIndex> --></div>
Status i övrigt just nu är att jag saknar lite delar till Patriks motor, det blev till att byta kopplingslager och schimsa lite på kopplingsaxeln.
När det gäller ramdelarna så kommer jag lämna en ram till vanlig lack och en skall pulverlackas.
Jag väntar med spänning på era dom om mitt HD upplägg som är just nu det tänkta färgschemat för den pulverlackade ramen.
Se länk på vad jag menar:
http://www.harley-davidson.se/produkter/motorcyklar_2012/vrsc <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag fått in alla delar jag behöver. Det sista var att hämta ramen i Söderbärke igår var hemma kl 24:00 efter 110 mils körning.
Idag vann jag budgivning på Tradera på två nya helrenoverade framhjul. Tisdag nästa vecka lämnas ramen till svets. Enligt uppgift har de 33 mm rör som vi skall försöka göra en liten fixning med. Skall också komplettera bakramen med färsta för avgasrör, parkeringsbroms, kedjeskydd samt bromsklack bak.
Har nu också fixat en firma som skall blästra och måla ramar, tankar och skärmar.
Så inom ett par veckor kan jag börja monteringen och då blir det mer bilder!
En av flakornas framhjulskonstruktion blir bara NOS delar från gamla lagerlösnignen med ditskruvade lagerhållare. <!-- </EdIndex> --></div>
Idag vann jag budgivning på Tradera på två nya helrenoverade framhjul. Tisdag nästa vecka lämnas ramen till svets. Enligt uppgift har de 33 mm rör som vi skall försöka göra en liten fixning med. Skall också komplettera bakramen med färsta för avgasrör, parkeringsbroms, kedjeskydd samt bromsklack bak.
Har nu också fixat en firma som skall blästra och måla ramar, tankar och skärmar.
En av flakornas framhjulskonstruktion blir bara NOS delar från gamla lagerlösnignen med ditskruvade lagerhållare. <!-- </EdIndex> --></div>
- Lasse väss
- Forumsponsor
Fint blir det i allafall
Körde du 110 mil för en bit rambjed001 skrev:Nu har jag fått in alla delar jag behöver. Det sista var att hämta ramen i Söderbärke igår var hemma kl 24:00 efter 110 mils körning.
En av flakornas framhjulskonstruktion blir bara NOS delar från gamla lagerlösnignen med ditskruvade lagerhållare.

Fint blir det i allafall