<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan, var ute och körde med min E-type förut. Inget konstigt alls, pressade den inte något märkbart eller så och allt verkade bra.
Men efter ett kortare stopp då jag startade mopeden och skulle lägga i växel o dra iväg rasslade det lite i växellådan precis som det kan göra om du inte lägger i växeln "bestämt" så att säga utan det slog lite innan växeln gick i. Stängde sedan av motorn av någon anledning och när jag sedan startade ingen och skulle fara iväg gick ingen växel i!
Inget händer, det känns som att tvåan och trean går i men det är som att det har hänt något på väg till kedjan, för den rullar helt utan motstånd.
Har något en aning om vad som kan vara fel? hoppas på lovande svar!
Tack på förhand mvh Victor. <!-- </EdIndex> --></div>
Problem med växellådan!
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
E-type har väl 3 växlad motor? Då finns det ingen krysskil till drevet.Raketsport skrev:Drar drevet kedjan eller? Annars kan krysskilen gått sönder, alltså den som håller motordrevet på plats.... Men det kan vara läge att se över växelkåpan.

- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det var den typen av E-type
<!-- </EdIndex> --></div>
Rexxy skrev:E-type har väl 3 växlad motor? Då finns det ingen krysskil till drevet.Raketsport skrev:Drar drevet kedjan eller? Annars kan krysskilen gått sönder, alltså den som håller motordrevet på plats.... Men det kan vara läge att se över växelkåpan.

//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Öppna på kåpan över svänghjulet, skruva loss de två skruvarna som håller fast övre delen av växelmekanismen och haka loss "hästskon" från växelstångsmuttern. Prova sedan att dra i växelstången, jag tycker det låter som om den kan ha lossnat ifrån dragkilen inuti motorn. Är det så är jag rädd att det blir till att klyva motorn för att få tillbaka den om du nu inte heter Alexander Lukas förståss. Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>