Problem med växellådan!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
dude_nr1

Problem med växellådan!

Inlägg av dude_nr1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan, var ute och körde med min E-type förut. Inget konstigt alls, pressade den inte något märkbart eller så och allt verkade bra.
Men efter ett kortare stopp då jag startade mopeden och skulle lägga i växel o dra iväg rasslade det lite i växellådan precis som det kan göra om du inte lägger i växeln "bestämt" så att säga utan det slog lite innan växeln gick i. Stängde sedan av motorn av någon anledning och när jag sedan startade ingen och skulle fara iväg gick ingen växel i!
Inget händer, det känns som att tvåan och trean går i men det är som att det har hänt något på väg till kedjan, för den rullar helt utan motstånd.

Har något en aning om vad som kan vara fel? hoppas på lovande svar!

Tack på förhand mvh Victor. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Drar drevet kedjan eller? Annars kan krysskilen gått sönder, alltså den som håller motordrevet på plats.... Men det kan vara läge att se över växelkåpan. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Drar drevet kedjan eller? Annars kan krysskilen gått sönder, alltså den som håller motordrevet på plats.... Men det kan vara läge att se över växelkåpan.
E-type har väl 3 växlad motor? Då finns det ingen krysskil till drevet. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hoppas att du har samma tur som mig ,felet på min var bara att muttern på växelaxeln hade gängat lös sig <!-- </EdIndex> --></div>
dude_nr1

Inlägg av dude_nr1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->3-växlad motor ja!

Har du någon mer ingående beskrivning på ditt fel? Har inte mekat mycket sachs-motor.

Tack på förhand!

Victor <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:
Raketsport skrev:Drar drevet kedjan eller? Annars kan krysskilen gått sönder, alltså den som håller motordrevet på plats.... Men det kan vara läge att se över växelkåpan.
E-type har väl 3 växlad motor? Då finns det ingen krysskil till drevet. :wink:
:oops: :oops: :oops: Det var den typen av E-type :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Lordhelmet

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Öppna på kåpan över svänghjulet, skruva loss de två skruvarna som håller fast övre delen av växelmekanismen och haka loss "hästskon" från växelstångsmuttern. Prova sedan att dra i växelstången, jag tycker det låter som om den kan ha lossnat ifrån dragkilen inuti motorn. Är det så är jag rädd att det blir till att klyva motorn för att få tillbaka den om du nu inte heter Alexander Lukas förståss. Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
dude_nr1

Inlägg av dude_nr1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja tack, det kan nog behövas låter det som! Om jag blir tvungen att klyva motorn blir det troligtvis inget jobb jag gör själv så vi får hoppas på det bästa!

Mvh Victor <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar