motorspark 160cc 2t

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
94482
Inlägg: 43
Blev medlem: 25 mar 2009, 00:00
Ort: sala

motorspark 160cc 2t

Inlägg av 94482 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo jag och en polare håller på att bygga en motor-spark,
cirka 2m medar, 43cm spårvidd, träramen är ersatt av 30x30mm fyrkants-rör, lite 22x95 impat att sitta på och luta ryggen mot(spill från jobbet),så nu ser den ut som en spark igen, det är väl ungefär så långt vi har kommit
motorn är en valmet sm 160 a, från en albin brandspruta, och valmet sm 160 är på 9hk sitter i Sno-Tric SC3 om jag har förstått det rätt, får väl anta att det är samma motor, det är ett jävla komp i den och den låter som en STOR motorsåg,
en kollega hade en gammal suzuki rm80 ram med bakhjul som ja skulle få, sökte lite och såg att den hade 14tum hjul med 14kugg fram och 48kugg bak 428 kedja, men den har ju en växel-låda, så jag undrar va man ska ha för fram kugg om man ska gå upp eller gå ner i storlek (13-17kugg) va tror ni?
på vevaxeln sitter det en "aluklump" som fram drevet kommer att skruvat fast i så drivhjulet kommer alltid att snurra, istället för koppling så kommer drivhjulet va lyftbart <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Valmet 160 är på 10hk och är en Husqvarna egentligen, 150cc är på 9hk.

Satt på Sno-Tric SC3 och Aktiv 160 samt Larven förutom just en del Stationära redskap (som då har annan vevaxel så man inte kan sätta variator på den). <!-- </EdIndex> --></div>
94482
Inlägg: 43
Blev medlem: 25 mar 2009, 00:00
Ort: sala

Inlägg av 94482 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->lite bilder på hur det går
Bild
Bild
stänka
Bild
stänka
Bild
soppa-pump
Bild
gasreglage
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ballt! Hoppas att svingen är fjädrad. <!-- </EdIndex> --></div>
94482
Inlägg: 43
Blev medlem: 25 mar 2009, 00:00
Ort: sala

Inlägg av 94482 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo då svingen är fjädrad, på den övre bilden syns ett plattjärn 2x5cm(på svingens undersida i ) där sitter det nu en fjäder på varje sida som trycker ner hjulet,
det röda handtag(rör) som också syns på översta bilden det används att lyfta svingen med(vajer)

det fattas 4-6 rullar på kedjan en ny kostar 150-200 det är ju inga stora slantar men allting har varit från bra att ha lådor och almänt gratis samt håva det är ju trist att behöva bryta den trenden men man blir väl snart tvungen
va tror ni om soppa-pumpen slang från avgasröret till tanken, kopplingarnas inner diameter3,5 kan det vara lite risky den <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
94482 skrev: va tror ni om soppa-pumpen slang från avgasröret till tanken, kopplingarnas inner diameter3,5 kan det vara lite risky den
kan bli lite intresant om förhållandet mellan bensin och luft ovanför bränslenivån blir 1:15

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
bodda
Inlägg: 563
Blev medlem: 30 jul 2008, 23:00
Ort: linköping

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jodå soppasystemet fanns ju på en del snöskotrar :) <!-- </EdIndex> --></div>
94482
Inlägg: 43
Blev medlem: 25 mar 2009, 00:00
Ort: sala

Inlägg av 94482 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ok men har dom typ någon gnistsläckare eller något annan säkerhets tänk eller funkar det helt enkelt klockrent utan säkerhetsmanicker <!-- </EdIndex> --></div>
bodda
Inlägg: 563
Blev medlem: 30 jul 2008, 23:00
Ort: linköping

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ingen säkerhet här inte :D är ju lite träliga o starta 1 gången när soppasystemet är tomt , trycket regleras av tanklocket <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar