Koppling på flinta

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Sampee

Koppling på flinta

Inlägg av Sampee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hallå i forumet!
Nybliven medlem och tillika nybliven Skoterettägare här! Köpte för några veckor sedan en fin vit Monark Skoterett, troligen årsmodell -66 i delvis renoverat och fint bruksskick. Märkte bla då jag bytte packningar att pluggen fortfarande sitter i cylindern. Jag funderar lite över kopplingen. Motorn är ju som ni säkert alla vet en tvåväxlad flinta där kopplingsvajern överför kopplingsrörelse via ett stag. Koppling i sig verkar vara i ok skick, men trots att jag har spänt kopplingen så mycket jag vågar utan att lamellerna ska slira då den är fullt utsläppt så tycker jag inte att den riktigt kopplar ur då handtaget är max intryckt. Vid låga varv kan det vara svårt att få i friläge och att växla, och då jag lägger i växel på tomgång sänker motorn varvet så att den till slut dör och den vill driva frammåt. Växellådsolja nybytt till rekommenderad gräsklippar SAE 30. Är detta en egenhet på flinta, eller någon som har en aning om vad som kan vara felet?
Mvh
Samuel <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kan även justera kopplingen invändigt. Mitt i kopplingspaketet sitter en bult som kopplingsarmen trycker på när du drar in handtaget. På denna sitter ett antal brickor, prova att lägga till några brickor där och se vad som händer. <!-- </EdIndex> --></div>
Sampee

Inlägg av Sampee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha, ok ska försöka med det då. Tänkte ändå dela på motorn i höst, får väl leva med drivet så länge. Tack för svar! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar