<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Det du beskriver är långt mycket mer än jag själv förmått räkna ut ...
Varför jag nämner just Partner är att de hade på de sena sjuttiotalsmodellerna, tror det var R19, R22 och R522, ett tändsystem med kondensatorurladdning. Har du hört talas om det?
Om någon räknar ut allt detta om hur tändsystem fungerar så kan dom mycket mer om el och magnetism än jag gör - det jag vet jag jag mestadels fått läsa mig till, vilket inte alltid är helt enkelt eftersom de som skriver litteraturen i många fall inte heller verkar ha full koll på läget. Man läser fem olika beskrivningar av hur det fungerar på olika platser, sedan får man klippa och klistra så man till slut pusslat ihop det som verkar rimligast som helhet...
Har inte hört talas om dom motorsågarna, men kondensatorurladdningständning och tyristortändning är det som i dagligt tal kallas CDI nu för tiden -
Capacitor
Discharge
Ignition.
I grund och botten en ganska simpel konstruktion där man oftast har en generatorspole med många fler lindningsvarv som ger några hundra volt till att ladda upp en kondensator (ibland matar man från batteri via elektronik som höjer spänningen) och därefter när man vill ha gnistan dumpar laddningen genom tändspolen med en tyristor som triggas på lämpligt vis (ibland så enkelt att laddningsspolen även triggar, så det bara behövs en enda spole vid svänghjulet för att mata och styra tändningen).
Har pysslat med lite CDI-experiment när jag haft moppar som passat för det, hittills har jag gjort ett par egna CDI-boxar (alltså styrelektroniken) till en DT50MX och en Piaggio Ape.
Därför har vi nu brytarlösa elektroniska system med batteri där man eliminerat en hel del av de mer "varierande" egenskaperna och ersatt dem med ständig energitillförsel via batteri, en ofta rätt simpel tyristor-kondensator tänding och i deluxe utförande, med en variabel tändkurva.
Mycket få moppar har batteridriven tändning, så gott som alla matar CDI-systemen via en egen generatorspole. Fördelen är att man får ett system som är pålitligare och i princip helt separat från hojens övriga elsystem som kan få trilskas bäst det vill utan att hojen stannar för det. <!-- </EdIndex> --></div>