Och vad är det för ET på dom da? Fel ET ger bilen kass köregenskaper, men det kanske inte spelar någon roll bara det är fräckt. (men det kan också påverka säkerheten om du inte visste det).
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ET (eintriffstiefe) = inpressningsdjup eller offset.
Det är skillnaden mellan fälgens centrimlinje och anliggningsytan som kommer mot skivan vid montering. Vill minnas att original ET är 20 mm.
Om t.ex. en fälg har 35 mm ET ökar spår- och vibrationskänsligheten. Dessutom kan man få obehagliga och farliga egenskaper vid t.ex punktering.
Men sådant säger man inget om då man säljer fälgar med fel ET.
En bil är konstruerad för att ha vissa egenskaper och dessa förändras då man använder fel grejor. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
pangerva skrev:ET (eintriffstiefe) = inpressningsdjup eller offset.
Det är skillnaden mellan fälgens centrimlinje och anliggningsytan som kommer mot skivan vid montering. Vill minnas att original ET är 20 mm.
Om t.ex. en fälg har 35 mm ET ökar spår- och vibrationskänsligheten. Dessutom kan man få obehagliga och farliga egenskaper vid t.ex punktering.
Men sådant säger man inget om då man säljer fälgar med fel ET.
En bil är konstruerad för att ha vissa egenskaper och dessa förändras då man använder fel grejor.
kan spacer-plattor lösa problemet om det skulle va så ? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Knappast för då ökar skillnaden ännu mer.
Möjligen om ET skulle vara mindre än 20 mm men det är inte sannolikt att det är på de fälgarna som du har visat bild på. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vill minnas att spacerplattor ökar spårvidden.....
sorry, ser att pangen redan svarat...snabb som attan <!-- </EdIndex> --></div>
pangerva skrev:Knappast för då ökar skillnaden ännu mer.
Möjligen om ET skulle vara mindre än 20 mm men det är inte sannolikt att det är på de fälgarna som du har visat bild på.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pangerva, 35mm i ET är ju 35mm från monteringsanläggningens centrum inåt, så jämfört med 25mm som är original blir det ju alltså inåt det hamnar, alltså går det med Spacers, däremot om det t.ex varit 10mm, då hamnar det utåt och går inte att lösa med Spacers.
Original till 240 är det 25mm på plåtfälgar och nån alu, medans nästan alla Alufälgar original har 20mm. Har för mig Eiker finns med 20mm, men kan minnas fel.
I övrigt, en 240 är självklart en bra förstabil, även om jag föredrar dom äldre främst <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace skrev:Pangerva, 35mm i ET är ju 35mm från monteringsanläggningens centrum inåt, så jämfört med 25mm som är original blir det ju alltså inåt det hamnar, alltså går det med Spacers, däremot om det t.ex varit 10mm, då hamnar det utåt och går inte att lösa med Spacers.
Original till 240 är det 25mm på plåtfälgar och nån alu, medans nästan alla Alufälgar original har 20mm. Har för mig Eiker finns med 20mm, men kan minnas fel.
I övrigt, en 240 är självklart en bra förstabil, även om jag föredrar dom äldre främst
Min far har en av Sveriges finaste Volvo 244 GL, en 85a och den har gåt 91,4 MIL !! <!-- </EdIndex> --></div>