<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Pangerva, 35mm i ET är ju 35mm från monteringsanläggningens centrum inåt, så jämfört med 25mm som är original blir det ju alltså inåt det hamnar, alltså går det med Spacers, däremot om det t.ex varit 10mm, då hamnar det utåt och går inte att lösa med Spacers.
Original till 240 är det 25mm på plåtfälgar och nån alu, medans nästan alla Alufälgar original har 20mm. Har för mig Eiker finns med 20mm, men kan minnas fel.
I övrigt, en 240 är självklart en bra förstabil, även om jag föredrar dom äldre främst

Du har rätt Amarace.
Jag håller på med detta dagligen och kom på att jag säger en sak men tänker nyare bilar när jag skriver. Volvo har på gamla V70N/S60/S80 (gamla gamla 850/V70 har 43). XC90 har 49, S40/V50/C30 har 46 på 15" men 52,5 på övriga , Nya V70 har 50 upp till 7" och 55 vid 7,5- förutom C70 som har en annan som jag inte kommer ihåg just nu.
Däremot hade plåtfälgarna ET 25. Går att kolla på plåtfälgen då det finns instansat i centrum. 240 silver hade art.nr. 1359670 (den svarta vill jag minnas hette 1387623 annars helt lik silver). 740'ns vill jag minnas hette 1273879. Alla var 5,5x14".
Eftersom jag lever i nuet och att vi propagerar oerhört för att inte förändra ET-måttet av nämnda skäl för att styrgeometrin ändras. Då sitter jag och vet allt och ändå tänker jag nya bilar och skriver om 240.

Klantigt!
Jimmy, om fälgen har ET 35 och bilen ska ha 25 så ska man ha en spacer på 10 mm, 35 till 20 ska ha en spacer på 15 mm osv. Att göra en fälg med ET 35 till ET 49 går däremot inte.
Använder man spacers så är det dock noga med att spacern centrerar på navet och att den har en centrering för fälgen. Fälgar ska inte centreras med bultarna. Även en liten spårviddsförändring kan ge taskiga egenskaper.
Lycka till med din bil!

Men tänk på att använda Volvo originaldelar vad alla säkerhetsdetaljer beträffar för det är skillnader oavsett vad reklamen säger. Det är tillåtet att kalla delar för originaldelar om de kommer från en tillverkare som levererar till bilindustrin. Därmed är det inte sagt att den tillverkaren levererar till just ditt bilmärke. Sjukt men så är det.
Det finns bara originaldelar från ett ställe och det är från biltillverkaren.
Nu finns det säkert några som har andra åsikter i denna fråga men jag tänker inte fortsätta någon vidare originaldelsdebatt om det skrivs något i den frågan.
Än en gång lycka till med bilen.

<!-- </EdIndex> --></div>