Elektrisk varvräknare?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Sherwood
Kontakt:

Elektrisk varvräknare?

Inlägg av Sherwood »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns det varvräknare för 6 voltssystem?

Nån som vet hur dom kopplas in och vad prislappen kan hamna på om det nu finns. (Behöver inte vara en ny mätare)

Skulle vilja ha en sån på min saxonette då den vill växla ner vid höga varv, och jag har fått för mej att man kan få växlingen lite smidigare med en varvräknare.

Är även ute efter en elektrisk hastighetsmätare, har hört nånstans att det ska finnas.
Finns inget uttag för vajerstyrd mätare på saxonette tyvärr. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det endast gäller funktion kan du väl använda dig av en cykeldator som du kopplar till framhjulet. Det är ett enkelt och billigt sätt. Ska du hålla dig med gamla mopedgrejer blir det både krångligare och dyrare. Framförallt mycket dyrare.

Tänk också på att det är växelström på en moped så "vanliga" instrument avsett för bilar och likn. funkar inte här. <!-- </EdIndex> --></div>
Sherwood
Kontakt:

Inlägg av Sherwood »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->56:an Cykeldator kan det bli svårt med, då jag har en forshaga shopper. ( glömde att skriva det :P ) Svårt att få det att funka med 8 tums hjul.

Jo jag har tänkt på problemet med strömmen, var nämligen inne på bilinstrument först men kom på att det inte blir så bra. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla webshoppar med grejer till plastmoppar, finns varvräknare med inbyggt batteri som bara känner av "störningar" från tändsystemet för att mäta varvtal. <!-- </EdIndex> --></div>
MagnusBj

Inlägg av MagnusBj »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jovisst finns det varvräknare till våra 6volt veteranmoppar!

Om jag inte miss minner mig hade både Crescent E-type, Puch Racing, och flera Zundapp modeller en elektrisk varvräknare. Varvräknare huset är jordat och sedan kopplar man helt enkelt in sig på elen från ljusspolen. Busenkelt. Själv har jag en Puch Racing mätare på en av mina moppar. Köpte den på tradera för strax under en 500-hundring. Det dyker upp sådan men jämna mellanrum. Sök efter "varvräknare" på tradera så hittar du nog en snart. Men tänk på att vissa modell-unika mätare kan bli ruskigt dyra. Såg en mätare till E-type för över 1500:-

Ibland dyker det upp digitala mätare som ser ut som miniräknare också (med inbyggt batteri). Dessa har jag dock ingen erfarenhet av. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchen
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har också en dylik varvräknare.

Hittade en tråd på ett tyskt forum där lite komponentscheman och sånt finns på varvräknarna. Även specifikationerna, klarar tydligen upp till 35 volt.

http://f3.webmart.de/f.cfm?id=708735&r=threadview&t=1977720&pg=1

Det som brukar havera på en dylik varvräknaren är den s.k selenlikriktaren, ser ut som en liten svart kub, finns ej att få tag på ny, men det går att lösa med vanliga 1N4001-likriktardioder 4 stycken. Kan lägga upp en bild vid senare tillfälle på hur jag gjort på min räknare. <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
MagnusBj

Inlägg av MagnusBj »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Puchen skrev:Har också en dylik varvräknare.

Hittade en tråd på ett tyskt forum där lite komponentscheman och sånt finns på varvräknarna. Även specifikationerna, klarar tydligen upp till 35 volt.

http://f3.webmart.de/f.cfm?id=708735&r=threadview&t=1977720&pg=1

Det som brukar havera på en dylik varvräknaren är den s.k selenlikriktaren, ser ut som en liten svart kub, finns ej att få tag på ny, men det går att lösa med vanliga 1N4001-likriktardioder 4 stycken. Kan lägga upp en bild vid senare tillfälle på hur jag gjort på min räknare.
Ja, lägg gärna upp en bild på hur du lött in dioderna på din räknare. Klart spännande information och länk. Tack. Skall läggas på minnet! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Re: Elektrisk varvräknare?

Inlägg av Nymans2013 »

Sherwood skrev:Finns det varvräknare för 6 voltssystem?

Nån som vet hur dom kopplas in och vad prislappen kan hamna på om det nu finns. (Behöver inte vara en ny mätare)

Skulle vilja ha en sån på min saxonette då den vill växla ner vid höga varv, och jag har fått för mej att man kan få växlingen lite smidigare med en varvräknare.

Är även ute efter en elektrisk hastighetsmätare, har hört nånstans att det ska finnas.
Finns inget uttag för vajerstyrd mätare på saxonette tyvärr.
Om du vill att den ska växla annorlunda mot nu, så ska det tydligen gå att "justera" via oljemängden i Saxonette motorerna. Mindre olja=tidigare växling om jag minns rätt. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Användarens profilbild
Puchen
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såhär har jag gjort med dioderna. Kom ihåg att halvledare hatar värme :wink:

De är de 4 som ligger ovanpå och runt varandra.

Bild

Uploaded with ImageSolder.us <!-- </EdIndex> --></div>
f50glx
Forumsponsor

Inlägg av f50glx »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->var för inte andvända en vanlig likriktarbryga som finns att köpa i gros och parti :?: <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man tager vad man haver. 1N400x-dioderna kostar ju ändå nästan ingenting, bra att ha några hemma... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
f50glx
Forumsponsor

Inlägg av f50glx »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en sån likriktare kostar väl 3kr .och så blir det snyggare <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

MagnusBj skrev:Själv har jag en Puch Racing mätare på en av mina moppar.
Då menar du den här varianten då?:
Bild

Annars kan man hitta den här varianten på tidiga Racing:
Bild

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
Puchen
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

f50glx skrev:en sån likriktare kostar väl 3kr .och så blir det snyggare
Syns ju inte med ihopskruvad mätare :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

Puchen skrev:
f50glx skrev:en sån likriktare kostar väl 3kr .och så blir det snyggare
Syns ju inte med ihopskruvad mätare :wink:

nä helt sant... :wink: huvudsaken är ju funktionen på den.. :) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Skriv svar